zoeken binnen de website

overheid in transitie

  • Status Omgevingswet in 10 vragen: wordt het 1 juli 2023?

    door: Martin Hendriksma

    De invoering van de Omgevingswet werd afgelopen jaren steeds weer opnieuw uitgesteld. Minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, CDA) droeg 1 juli 2023 als nieuwe datum voor. Gaat het zover komen en zo ja, hoe dan? Martin Hendriksma vat de status van de Omgevingswet samen in tien vragen en antwoorden.

  • Een jaar Commissie Digitale Zaken: 'Spijkers met koppen slaan'

    door: Sjoerd Hartholt

    Met de komst van commissie Digitale Zaken (DiZa) kwam een langgekoesterde wens van de vorige Tweede Kamer uit. Hoe verliep het eerste jaar? Het blijkt een plek in Den Haag waar Kamerleden met ideeën en zorgen op ICT-gebied terecht kunnen. “Dat is mooi, we kunnen spijkers met koppen slaan hier.” Verslag van een gesprek met drie leden van de commissie.

  • Podcast 'Wie maakt de digitale dienst uit?'

    door: Raad voor de leefomgeving en infrastructuur

    Achter de leefomgeving van alledag gaat een digitale wereld schuil van data, platformen en digitale diensten. Digitalisering biedt kansen voor de samenleving, maar bedreigt soms ook het publiek belang. Wie bepaalt de digitale spelregels? Van wie zijn de data? Wie maakt nu eigenlijk de digitale dienst uit?

  • Open brief aan Ron Roozendaal

    door: Evert-Jan Mulder

    Dit voorjaar riep Kwartiermaker Digitale Samenleving Ron Roozendaal de community op om hem input te geven voor de digitaliseringsagenda van de overheid. Evert-Jan Mulder komt met twee concrete adviezen: spendeer een groot deel van je aandacht aan EU-beleid op het gebied van digitalisering en zet het vraagstuk van digitale innovatie centraal.

  • Nederland verandert. Dat vergt een wendbare overheid. Toch?

    door: Evert-Jan Mulder en Hein Hendriks

    De troonrede van vorige maand maakte duidelijk dat Nederland volop in transitie is. Bijzonder is wel dat bij deze andere toekomst niet wordt gezegd dat óók de overheid mee moet veranderen. Het ontbreekt aan ambitie. Wil de overheid haar positie en legitimiteit in de samenleving behouden, dan zou een tandje erbij niet misstaan.

  • Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer

    door: Hans Donkhorst

    De digitalisering van contact tussen burger en overheid vraagt om inzicht in de onderlinge verhoudingen en de verantwoordelijkheidsverdeling. De modernisering van de wetgeving voor elektronisch verkeer sluit onvoldoende aan op de risico’s voor burgers. Besteed bij de implementatie daarom extra aandacht aan de feitelijke werking en het gebruik in de context van de burger.

  • iBestuur Congres 2022: omslagen, olifanten en witte vlekken

    door: Evert-Jan Mulder

    De jaarlijkse hoogmis van de digitale overheid zit er weer op. Meer dan 90 sprekers waren uitgenodigd om invulling te geven aan het thema ‘digitalisering en de menselijke maat’. Ik volgde het spektakel online en noteerde drie omslagen in beleid die we kunnen verwachten, drie olifanten die zich in de congreszaal verstopt hielden en drie witte vlekken in het debat.

  • Houd het moderniseren van digitale overheidsprocessen simpel

    door: André Rogacszewski

    Nederland heeft een slagvaardige digitale overheid nodig om de problemen van deze tijd aan te kunnen. Centraal daarbij staat de menselijke maat. Deze opgave is al heel complex, houd het moderniseren van digitale overheidsprocessen daarom simpel. Dit kan door vier uitgangspunten te volgen: van elkaar willen leren, kleine stappen zetten, goede centrale regie en transparantie.

  • Gedragscodes hebben aanpassing nodig

    door: Leon Dohmen

    De vraag is niet of we digitalisering van onze samenleving willen maar hoe beschaafd of fatsoenlijk we dit willen. We kunnen publieke waarden niet langer negeren of ondergeschikt maken aan een verdienmodel of organisatiedoelstelling. Het ethisch bewustzijn van alle opdrachtgevers en bouwers van digitale voorzieningen moet meer worden aangesproken.

  • Open brief aan Alexandra van Huffelen

    door: Daan Rijsenbrij en Hans Timmerman

    We staan voor grote maatschappelijke uitdagingen. Digitalisering zou daarbij als versneller moeten dienen. Dan is het niet (meer) acceptabel dat verandering van beleid wordt belemmerd door lastige legacy, een onoverzichtelijke datachaos en te zwakke cybersecurity. Het realiseren van beleidsdoelen door de overheid is ernstig in gevaar.

  • Platform? What platform?

    door: Paul Strijp

    Moet de overheid zelf naar een platform transformeren? Wat is een platform eigenlijk? Waarheen moet de overheid dan precies transformeren? Dit artikel beoogt een conceptuele bijdrage te leveren aan deze discussie. Een bijdrage ter voorkoming van een Babylonische spraakverwarring. Immers, ‘platform’ is een containerbegrip.

  • Vertrouwen in digitalisering komt met kleine stappen

    door: Perry van der Weyden

    Bij digitalisering wordt veel gepraat en op papier gezet, terwijl de winst vaak juist zit in experimenteren, kleine stappen zetten, successen tonen en het eerlijke verhaal vertellen. Dit valt goed te illustreren aan de hand van ontwikkelingen in onze gezondheidszorg. Een publiek-privaat domein waar op het gebied van digitalisering veel te winnen valt.

  • Opgaves in Data Ethiek om mens en machine samen de “goede” weg te laten vinden

    door: Alex Corra

    De ontwikkeling en integratie van nieuwe datagedreven technologie zal zich naar verwachting blijven ontwikkelen. Wat kunnen we als (overheids)organisaties doen om ervoor te zorgen dat daarbij de menselijke maat niet wordt opgeslokt? Een volwassen implementatie van data-ethiek is van belang om dit te voorkomen.

  • De kracht van open innovatie ecosystemen: lessen van experts

    door: Dieudonnee Cobben en Nadine Roijakkers

    In alle sectoren nemen ecosystemen een steeds belangrijkere plek in; deze ecosystemen zijn vaak gericht op grote maatschappelijke transities. Het succes van deze ecosystemen begint bij mensen die vanuit een authentieke drive samenwerken aan een gezamenlijke missie. Lessen van Ard-Pieter de Man, Jos Claessens en Rolf van Haren.

  • Kanttekeningen bij ‘Digitalisering Overheid’

    door: Daan Rijsenbrij en Hans Timmerman

    Wij, twee IT-onderlegde burgers, zien op dit moment veel losse, waardevolle, digitale functionaliteiten ontstaan bij alle overheidsorganisaties. Dat klinkt veelbelovend. Deze losse digitale functionaliteiten zorgen echter voor ‘eilanddigitalisering’ als opvolger van de vroegere ‘eilandautomatisering’ oftewel een digitale lappendeken zonder integrale beleving.