zoeken binnen de website

data en ai

  • DORA: Datacentrische Overheids Referentie Architectuur

    door: Hans Timmerman

    In de nieuwe decentrale wereld van data, digitale identiteiten en sustainability moeten we onze omgeving anders ontwerpen en inrichten. DORA zou hier een mooi startpunt voor kunnen zijn. De nieuwe hippe dochter van NORA die web3, blockchain, soevereine identiteit, smart contracts, decentrale Dapps en vooral datacentrisch denken als uitgangspunt neemt.

  • Dataparagraaf

    door: Christian Verhagen

    Christian Verhagen

    Het zijn niet alleen verouderde systemen die tot impasses leiden in de uitvoering. Veel overheden ondervinden knelpunten als gevolg van verouderde, tegenstrijdige en soms onduidelijke wetgeving, bijvoorbeeld bij het gebruik van technologische innovaties of het delen van data. De hoogste tijd voor een dataparagraaf.

  • Perfect storm

    door: Christian Verhagen

    Christian Verhagen

    De komende jaren zullen Europese ontwikkelingen, zoals de AI Act, Data Governance Act en de Data Act zich in razend tempo vertalen naar Nederlandse kaders. Het samenkomen van Europese en Nederlandse initiatieven kan een perfect storm veroorzaken als we niet investeren in datamanagement en data governance.

  • Learning by doing

    door: Dirk-Jan de Bruijn

    Onze maatschappelijke opgaven op het vlak van klimaat, energie, zorg en mobiliteit zijn onmogelijk te realiseren zonder een gedragsverandering. De vraag is of dat werkt met top-dow campagnes, bedacht vanachter een Haags bureau. Waarom niet eens experimenteren met innovatieve technologieën om gedragsveranderingen te bewerkstelligen?

  • Laten we experimenteren met alternatieven voor platforms als Twitter

    door: Martijn Arets

    Wat zijn de plannen van Elon Musk met het Twitter-platform? We kunnen met regelgeving de machtige commerciële platformen ‘aan banden’ proberen te leggen. We zouden ook zelf meer kunnen experimenteren met alternatieve platforms om zelf een goede gesprekspartner in het debat te kunnen zijn.

  • Het algoritmeregister: kookboek of fopspeen?

    door: Mariette Lokin

    Verschillende overheidsorganisaties hebben een algoritmeregister ingericht, zoals de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, en bij de rijksoverheid het UWV en RvIG. Wat mij opvalt bij het doornemen van de opgenomen registers, is dat ik er eigenlijk maar heel weinig algoritmes in tegenkom.

  • Europol gaat verzameling porno van jongeren aanleggen

    door: Rejo Zenger

    Rejo Zenger - BoF

    De Europese Commissie wil technologiebedrijven kunnen dwingen mee te kijken met de chats van hun gebruikers. Het doel is nobel: bestrijding van seksueel misbruik van kinderen en jongeren. Dat kunnen we veel beter doen door de positie van slachtoffers te versterken. Dit wetsvoorstel is misschien wel de grootste bedreiging voor vertrouwelijke communicatie.

  • Onvermogen tot data delen

    door: Christian Verhagen

    Christian Verhagen

    Het delen van data is nodig voor een integrale aanpak van maatschappelijk opgaven, maar in de praktijk lastig. We hebben een ander perspectief nodig waarbij de inzet van data en technologie niet standaard een bedreiging vormt voor privacy, maar juist kan bijdragen aan een meer inclusieve, eerlijkere en soms zelfs anoniemere maatschappij.

  • Poetin de cloud-killer

    door: Bart Jacobs

    Overheidsinstanties mogen “onder strikte voorwaarden” gebruik maken van commerciële clouddiensten. De internationale ontwikkelingen van de afgelopen weken maken duidelijk dat hier een harde eis aan toegevoegd moet worden, namelijk dat cloud-gebaseerde ICT moet blijven functioneren wanneer Poetin transatlantische kabels opblaast.

  • Moresprudentie

    door: Christian Verhagen

    Christian Verhagen

    Hoe willen we invulling geven aan een datagedreven overheid? Er kan veel, maar dat betekent niet dat alles moet kunnen. Het moet verantwoord. Maar wat is dat? Een eenduidig en alomvattend antwoord is lastig, en misschien niet eens mogelijk. Toch is er behoefte aan meer houvast. Aan duidelijkere richtlijnen vooraf, in plaats van een oordeel achteraf.

  • Cijfers over opmars platformbedrijven

    door: Martijn Arets

    De Kamer van Koophandel signaleert in haar Trendrapportage een enorme toename van de platformconstructie. Ik verwacht dat het werkelijk aantal freelancers dat werk vindt via platformbedrijven vele malen hoger is. De KvK biedt mooie en leuke inzichten, maar hun cijfermateriaal zou ik niet meenemen als ‘de waarheid’ in het schrijven van beleid.

  • Bevolkingsverbetering

    door: Piek Visser-Knijff

    Sjaak Lentz wilde met persoonskaarten een papieren weerslag krijgen van de mensen. Zijn registratiesysteem heeft desastreuze gevolgen had voor joden in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hoe zorgen we ervoor dat digitale profielen geen apart leven gaan leiden en belangrijker worden dan mensen van vlees en bloed?

  • Hoe verzilveren we die data?

    door: Dirk-Jan de Bruijn

    Data, dát is absoluut ons nieuwe goud! Maar, de praktijk blijkt weerbarstig. Want het gaat hier niet over zomaar een projectje wat je even tussen de soep en de aardappels fikst. Nee, het gaat hier over een complexe systeemtransitie. Het vergt organisatie- of sectoroverstijgend én netwerkgeoriënteerd denken. Maar ook een systeeminnovatie valt te managen!

  • Nationaal Data Center

    door: Christian Verhagen

    Christian Verhagen

    De stikstofopgave leidt tot een stevige discussie. Het gaat daarbij vaak niet over de politieke keuzes, maar over de vraag of de feiten überhaupt wel kloppen. Ook wordt regelmatig ‘eigen’ data gepresenteerd als feit om het eigen politieke standpunt te onderbouwen. Hoogste tijd om data naar de politiek te brengen en een Nationaal Data Center te openen in de Tweede Kamer.

  • Help de bewindvoerder met digitale zaken

    door: Indra Henneman

    Indra Henneman

    Als vertegenwoordiger van een burger is het nauwelijks mogelijk om digitaal zaken te doen bij gemeenten. Tenzij je de DigiD van die persoon gebruikt, maar dat is niet de bedoeling. In april start een aantal gemeenten een pilot om op basis van de registratie bij de Rechtspraak bewindvoerders de mogelijkheid te geven digitaal diensten af te laten nemen.