zoeken binnen de website

overheid in transitie

  • Vinkje

    door: Afelonne Doek

    In razend tempo worden programma’s en maatregelen ontworpen om de informatiehuishouding op orde te krijgen. Aankomende wetgeving zoals de Wet open overheid (Woo) en de nieuwe Archiefwet (Aw) zorgt voor nog meer druk. Pas op: in de haast om zo snel mogelijk grip te krijgen op de informatie kunnen louter beheersmatige of technische overwegingen de overhand krijgen.

  • 7 tips voor CIO’s: Tip 7 'Investeer in mensen en de werkomgeving'

    door: Jan Willem Duijzer

    Ons vakgebied verandert. Van ‘nice to have’ is digitale dienstverlening op alle terreinen een ‘must have’ geworden, met bijpassende kwaliteitseisen. Mijn laatste tip betreft de mensen in je organisatie. Daar begint en eindigt alles mee. Zes jaar geleden benadrukte ik de noodzaak van actuele kennis en expertise; wat mij betreft minimaal op relevant HBO-niveau. Daar zet ik anno 2022 een dikke streep onder.

  • Om te sturen heb je goede informatie nodig

    door: Pascale Georgopoulou

    Pascale Georgopoulou

    Met de verkiezingen in het vooruitzicht vragen raadsleden en griffiers zich af: ‘hoe brengen we de raad zo snel mogelijk op vlieghoogte wat betreft de Omgevingswet en wat gaan we daarna doen?’ Het inwerkprogramma gaat helpen, inhoudelijke informatie over de Omgevingswet, mogelijk de instelling van een raadswerkgroep. Maar om echt te sturen heeft de raad andere informatie nodig dan tot nu toe.

  • Het kan standaard beter

    door: Larissa Zegveld

    ‘De ontwikkeling van een standaardtaal in het openbaar bestuur is de culturele strijd in de 21ste eeuw, zoals dat de ontwikkeling van dialecten tot de standaardtaal Nederlands dat was van de 19de eeuw,’ schreef Arno Visser, president van de Algemene Rekenkamer in zijn nieuwjaarsessay. Laten we aan het werk gaan, in plaats van elkaar eindeloos de maat te nemen.

  • API’s zijn de toekomst, ook voor bestuurders!

    door: Larissa Zegveld

    Meer en meer overheidspartijen zien het belang in van het gebruik van API’s. Op 25 januari 2022 worden de eerste handtekeningen gezet onder de intentieovereenkomst over een nieuwe API-strategie voor de overheid. Nederland loopt in dit opzicht behoorlijk achter op bijvoorbeeld Vlaanderen die de API’s volledig hebben omarmd, de politieke bestuurders voorop.

  • Succes ligt in het verlengde van vergissingen

    door: Dirk-Jan de Bruijn

    De jaarwisseling blijft een prima moment om even wat achterover te leunen. Om zo te overzien waar we eigenlijk staan. En wat onze agenda is voor de komende periode. Laten we het recente regeerakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’ erop naslaan. Om eens te kijken wat onze gemeenschappelijke opgave is op weg naar 2025. Ik tel er al snel een stuk of tien.

  • Digitale Onderwaardering in het Coalitieakkoord

    door: Daan Rijsenbrij

    Onze wereld draait op (veelal op verouderde) software. Dat geldt zeker voor onze overheid. Ons is een nieuwe bestuurscultuur beloofd, dat kan toch niet met verouderde IT? In de coronacrisis zagen we dat zonder thuiswerken (digitaal dus) de economie tot stilstand zou zijn gekomen. Dat besef lijkt nog niet doorgedrongen te zijn tot politici in Nederland.

  • In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk; in de praktijk wél!

    door: Dirk-Jan de Bruijn

    Sinds de toeslagenaffaire is het een ware hot topic: onze nieuwe bestuurscultuur. Je kunt geen krant openslaan of praatprogramma bekijken of je leest of hoort erover. Maar wat bedoelt men daar nou mee, want betekent dat voor de dagelijkse praktijk? Wat moet er dan in termen van houding en gedrag concreet gaan veranderen?

  • Drama’s voorkomen

    door: Nathan Ducastel

    Nathan Ducastel

    Uitvoerbaarheid en digitalisering staan als urgente vraagstukken op het lijstje van de formatieverkenningen. Ik ben daar blij mee. Laten we hopen dat het nieuwe kabinet daarop doorpakt. Want zo voorkomen we nieuwe drama’s. In de uitvoering vindt niet alleen de legitimatie van beleid plaats, maar ook die van politiek en bestuur.

  • Zet de ramen wijd open

    door: Larissa Zegveld

    Na vier jaar neem ik afscheid van Wigo4it. Het waren turbulente jaren, die begon met stevige twijfels over het bestaansrecht van het samenwerkingsverband, de besturing en de dienstverlening. Een belangrijke les uit deze periode: wees niet bang de ramen wijd open te zetten, zo weet je tenminste exact waar je aan toe bent.

  • Leren van e-Stonia?

    door: Hans Timmerman

    Als we onze maatschappij vanaf de basis opnieuw zouden kunnen vormgeven, hoe zouden we dan onze infrastructuur willen inrichten? Een land dat dat de afgelopen decennia kon doen is Estonia. Toen Estland in 1991 als soevereine natie afscheid kon nemen van de Russische bezetting, was het een arm land. De eerste premier Mart Laar wilde het land vergaand moderniseren en koos direct voor de 100 procent digitale route.

  • Openbaren. Een kwestie van inter-esse

    Actieve Openbaarmaking

    door: Guido Rijnja

    Zou er één rijksambtenaar zijn die niet een moment kan aanwijzen in haar of zijn loopbaan waarin zich de vraag aandiende: hoe ga ik om met de openbaarheid? Net zo min als er overheidsbeleid is waarin spanningen ontbreken, kun je als overheidsdienaar om de vraag wat openbaarheid met je doet.

  • Wie wat bewaart, die heeft wat

    door: Pascale Georgopoulou

    Pascale Georgopoulou

    Er wordt vanuit de raad weinig, veel te weinig, aan overlevering en geschiedschrijving gedaan. Voor de reconstructie van de tijdlijn van gebeurtenissen in de openbaarheid en de achterkamers. Om het verhaal niet alleen vanuit de bestuurlijke of ambtelijke kant te onthouden, maar ook vanuit de kant van de volksvertegenwoordigers.

  • Innovatie moet van de borreltafel

    door: Andre Huykman

    André Huykman

    Een niet innoverende overheid gaat failliet, misschien niet financieel, maar wel moreel en qua geloofwaardigheid, qua betrouwbaarheid. Daar helpt geen minister van Digitale Zaken. Het wordt tijd dat digitalisering in alle bestuurslagen en overheidsinstellingen ‘chefsache’ wordt. Innovatie moet van de borreltafel en op de bestuurlijke agenda.

  • Verkleinen burgerlijk (en ambtelijk) leed

    Digitale Zaken

    door: Rieks Joosten

    “De overheid moet digitaal doén,” zegt Kees Verhoeven in het artikel ‘Lessen in Den Haag: betere grip op ICT’ in iBestuur Magazine. Ik hoop dat het “elektronisch invullen van formulieren” een belangrijk onderwerp op de agenda van de nieuwe Kamercommissie wordt. Misschien niet zo sexy en actueel als ‘algoritmes’ of 5G, maar het gaat hier wel om een continue stroom van kleiner en groter burgerlijk (en ambtelijk) leed.

  • 1
  • 2