zoeken binnen de website

De KvK Connect app

door: Seger de Laaf | 20 januari 2017

Zit je rustig Discovery Channel te kijken, komt er ineens een primetime spotje voorbij voor de KvK Connect app. U heeft het nog niet gezien? Ik zal het proberen uit te leggen. Als dat lukt.

In het spotje zitten twee dames gezellig in een wegrestaurant, en zijn blij dat ze andere ZZP’ers kunnen leren kennen via de app. Ik bleef staren in staat van opperste verwarring. Daar hebben we toch LinkedIn voor? Heeft LinkedIn in Nederland niet een van de hoogste penetratiegraden wereldwijd1?

Omdat de KvK deels gefinancierd wordt uit publiek geld2 ben ik, los van de ongetwijfeld goede bedoelingen, bijzonder benieuwd naar de business case achter deze app. Een beetje googlen levert de volgende uitspraken op in een interview met FlexNieuws3:

Met de KvK Connect app kunnen wij zzp’ers van relevante informatie voorzien. Bovendien kunnen ze hierdoor zelf netwerken, chatten, kennis delen in groepen en zichzelf vergelijken met andere zzp’ers in hun vakgebied. De app faciliteert een gesloten netwerk voor zzp’ers die zijn geregistreerd in het Handelsregister.

Dat was een uitdrukkelijke wens van de zzp’ers zelf. Zij willen zonder pottenkijkers met elkaar communiceren. Vooral de zelfstandige professionals blijken veel behoefte te hebben aan intervisie en netwerken. Zo kunnen ze samen meer of grotere opdrachten binnenhalen. Ze kunnen elkaar op die manier helpen en kennis delen. De app heeft zoekfuncties en filters om zelfstandigen met de juiste profielen in een bepaalde stad of regio te vinden.

Sorry, maar dit is gewoon letterlijk wat LinkedIn al jaren kan. En doet. Als je die versleuteling niet vertrouwt, dan kun je natuurlijk altijd de end-to-end encryptie van Whatsapp gebruiken. En voor ‘opdrachten binnenhalen’ heeft EZ miljoenen geïnvesteerd in TenderNed, waarin legio mogelijkheden voor samenwerking zitten. Maar het wordt nog mooier:

Stel, dat een zelfstandige professional in een chatgroep van de app zijn uurtarief of zijn ervaringen deelt bij zijn laatste opdracht, geeft de Kamer van Koophandel dat dan door aan derden?
“Nee, het is een besloten zzp-netwerk. Als KvK gaan wij geen persoonsgebonden informatie delen met derden. Wel gebruiken wij de informatie voor het voeden van de dynamische statistieken, waarmee je jezelf als zzp’er kunt vergelijken met andere zzp’ers met een vergelijkbaar profiel”.

Dus als de beoogde 60.000 gebruikers ooit worden gehaald, gaan we ook nog een paar kruisverbanden leggen voor chats en half ingevulde profielen? Schiet mij maar lek.

Het is natuurlijk klip en klaar dat deze app, net als de voedingsadvies-app, ABD-app of Rijksinformatie-app en geen enkele toegevoegde waarde biedt, behalve dan misschien voor de makers. Dat is niet zuur denken maar de keiharde realiteit. Jammer dat we daar, op kosten van de belastingbetaler, iedere keer mee experimenteren. Om Rob Meijer en Jan Willem Boissevain maar weer eens te citeren: Mensen leren – de overheid niet.

1 Marketingfacts.nl

2 wetten.overheid.nl

3 Flexnieuws.nl

reacties: 6

tags: , ,

  • Titus Mars #

    26 januari 2017, 13:10

    Met betrekking tot de ABD-app kan ik je geruststellen: het bericht waar je naar verwijst meldt dat de eerdere ABD-app ophoudt te bestaan. De actie is juist dat de externe informatievoorziening van de ABD nu intern makkelijker georganiseerd is omdat de ingezette website-technologie verbeterd is. Weg app, en weg onderhoudsprocessen daar omheen. Je zou, optimistisch, haast kunnen stellen dat hier een leerproces heeft plaatsgevonden.

  • Seger de Laaf #

    26 januari 2017, 16:12

    heel optimistisch maar waar.

  • Carolien Nicolai #

    1 februari 2017, 12:30

    Is hier een app voor ????
    Waarom toch hebben ze in Engeland bij de overheid bedacht dat ze helemaal niet meer investeren in apps…..omdat de meeste apps niet gebruikt worden! Dus tenzij deze app voortkomt uit een enorme behoefte van de KvK doelgroep (onderzoek en bewijs zien!) lijkt me dit een vrij kansloos verhaal. Wij gaan als gemeente stoppen met onze gemeente-app, heeft geen toegevoegde waarde als je een goeie taakgerichte responsive site hebt. Ga maar na, welke apps gebruik je zelf veel??? dus….

  • Edo Plantinga #

    1 februari 2017, 12:53

    Net de app gedownload en ik kan niet anders concluderen dan dat je analyse klopt. Ik ben zelf toevallig zowel zzp-er als oprichter van een online platform en ik weet dus hoe lastig het is om dit soort netwerken van de grond te krijgen. Er is altijd een kip ei probleem: waarom zou je je profiel invullen op een platform waar nog bijna niemand zit? Waardoor het platform leeg blijft. Alleen als je een heel duidelijk voordeel erbij hebt, neem je de extra moeite.
    De meeste commerciële platforms maken de signup laagdrempelig door Facebook of LinkedIn profielen te gebruiken als login en gelijk de profielinformatie binnen te slurpen. Zoniet hier. Je moet je kvk nummer opzoeken en een wachtwoord aanmaken (9 karakters graag!). En vervolgens je gegevens invullen. Op een leeg platform. Alsof ik als zzp-er niks beters te doen heb. Ondanks de campagne zijn er maar 5000 installaties zie ik. Waarvan ik vermoed dat driekwart niet voorbij de signup drempel komt. Verspilling van belastinggeld IMHO.
    Maar dan de hamvraag: hoe dit te voorkomen? Volgens de lean startup filosofie kun je op veel goedkopere manieren de behoefte testen dan hoe het hier gegaan is (namelijk: bouwen, lanceren, campagne, oh verhip, er is geen behoefte). Kan de overheid nog wat van leren. Bouwers van deze app (u leest mee toch?): Ik laat me graag overtuigen dat ik ernaast zit. Waaruit is de “behoefte bij zzp-ers” waarover u spreekt gebleken?

  • Joost den Hengst #

    1 februari 2017, 13:16

    Waar ik me meer zorgen om maak is waarom de KVK reclame zendtijd koopt (primetime) bij Discovery Channel. Denkt de KVK dat hun doelgroep naar Discory Channel kijkt? ;-)

  • Victor Zuydweg #

    2 februari 2017, 08:25

    Samen met Forum Standaardisatie heb ik geschreven aan de handreiking ‘Web of App’. Conclusie daarin is dat apps toegevoegde waarde kunnen hebben, maar dat die redelijk specifiek is.

    Advies in publicatie:
    Advies
    1. Bied overheidsinformatie (die voor een groot publiek toegankelijk moeten zijn) in
    ieder geval aan via een (liefst responsieve/fluïde) website die ook goed werkt op
    mobiele apparaten.
    2. Bied overheidsinformatie aanvullend aan via een mobiele app als daarmee
    meerwaarde voor de doelgroep kan worden geboden.
    3. Bied overheidsinformatie alleen aan via een mobiele app (en dus niet via een
    website) als cruciale functionaliteit anders niet kan worden gerealiseerd.
    4. Bied overheidsinformatie zoveel mogelijk aan als open data.

    Publicaties FS: www.forumstandaardis…

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.