zoeken binnen de website

De revolutie van het nu

door: Davied van Berlo | 9 mei 2012

Sommige mensen verklaren een nieuw fenomeen met lange verhalen en veel uitleg. Andere sommen een eindeloze lijst met voorbeelden op. Erwin Blom staat duidelijk in die tweede traditie.

Davied van Berlo

Sommige mensen proberen een nieuw fenomeen te verklaren met lange verhalen en veel uitleg. Andere doen dat door een eindeloze lijst met voorbeelden op te sommen. Ikzelf zit meer in die eerste categorie, maar Erwin Blom staat duidelijk in die tweede traditie. Zijn nieuwste boek, De realtime revolutie. Hoe Twitter (bijna) alles verandert, staat er namelijk vol mee.

Maar Blom wordt dan ook niet voor niets twitterkoning genoemd, met ruim 16.000 volgers. Ook ik heb leren twitteren door hem te gaan volgen. Hij is al meer dan vijf jaar actief op het netwerk en heeft nu zijn ervaringen – en die van zijn netwerk – samengebracht in dit boek: de realtime-revolutie. Ofwel de revolutie van het nu, want iedereen is op elk moment aangesloten op één groot wereldomvattend netwerk, 24 uur per dag en zeven dagen in de week. En dat betekent nogal wat.

Twitter als metafoor

Zelf gebruik ik Twitter vaak als metafoor internet en web 2.0 in z’n geheel. Het is makkelijker om een fenomeen als crowdsourcing uit te leggen door als voorbeeld een vraag op Twitter te stellen en daar uit allerlei hoeken antwoord op te krijgen. Dat is ook de kern van dit boek. Het zegt te gaan over de revolutie van realtime, maar het gaat vooral over Twitter. Begrijpelijk, maar ook jammer. Het nu is universeel, maar elk platform heeft ook weer z’n eigen dynamiek.
Maar in het uitdiepen van Twitter en hoe het de wereld (of in ieder geval Nederland) heeft verandert is het boek uitputtend. Door Twitter is marketing persoonlijker geworden, de politiek directer, nieuws actueler, een crisis meer live, etc. Organisaties worden gedwongen om transparanter te worden, sneller te reageren, kortom te veranderen. Nieuwe organisatievormen zijn ontstaan en de samenleving is tegelijkertijd inzichtelijker en onoverzichtelijker geworden.

Persoonlijke ervaringen

Blom verbindt al deze verhalen met zijn eigen, persoonlijke ervaringen: hoe hij aan informatie komt en via Twitter soms hulp vraagt en krijgt, ook van onbekenden. De gezelligheid van online gesprekken, maar ook hoe online contacten in zijn werk helpen. In een groot aantal interviews (die ook online staan) heeft hij gevraagd hoe het leven en werk van andere mensen en hun werk is veranderd: in de journalistiek, de muziekindustrie, de sport, het bedrijfsleven, etc.

Maar ook op overheidsgebied komen enkele mensen aan het woord: Ina Strating over crisiscommunicatie, Arjan El Fassed over politiek, Marco Leeuwerink over de politie, Lucien Engelen over de gezondheidszorg en ik over de overheid in het algemeen. Het boek besluit met een aantal casussen, o.a. over de realtime communicatie bij Serious Request in Leiden om de publieksstromen in goede banen te leiden en de ervaringen van het UWV op het gebied van webcare.
Ook het internationale actienetwerk Avaaz en de Arabische opstanden komen aan bod en de tweets van de inwoner van Abottabad die per ongeluk verslag deed van de aanval op Osama bin Laden. Blom besluit met een aantal voorbeelden van objecten die twitteren, bijvoorbeeld bigben en politiehelikopter, en de discussie over de prijs van een e-boek (wellicht een marktonderzoek voor de Realtime Revolutie zelf?). Zoals ik al zei: qua voorbeelden is het een uitputtend boek.

Statusupdatejournalistiek

Je kunt veel leren aan de hand van voorbeelden en casussen. Als je dit boek doorneemt, krijg je voortdurend nieuwe ideeën en oplossingen gepresenteerd en ik weet zeker dat elke lezer geïnspireerd zal raken om ook in zijn eigen werk of leven nieuwe kansen te pakken. Na dit bombardement van voorbeelden en ideeën (het leest ook lekker weg) moet je even bijkomen en alles laten bezinken. Vervolgens komt de vraag bovendrijven: wat is nou eigenlijk die revolutie van het nu?
Die vraag wordt in het boek niet beantwoord. Daarvoor is het te veel een optelsom van voorbeelden. De diepere vragen worden wel aangestipt, maar niet uitgewerkt: over de gevolgen voor businessmodellen en hoe organisaties werken, over de jachtigheid van nieuws en politiek, wat de nieuwe grenzen zijn aan transparantie en privacy, etc. Wat de vernuïng betekent voor de samenleving en hoe die er straks anders uitziet, blijft onduidelijk.
In dat opzicht maakt het boek de titel niet waar.
Daarmee bevestigt De realtime revolutie de vluchtigheid van het medium Twitter en de statusupdatejournalistiek. Het boek is dan ook best snel tot stand gekomen en die haast merk je weer bij het lezen. Het lijkt een tweet in 140 bladzijden, aangevuld met een aantal bladzijden retweets. Ook het maken van boeken ondergaat het effect van de Realtime Revolutie. Een boek is slechts één medium. Als je Twitter en de revolutie van het nu wil begrijpen, dan heeft Erwin Blom meer te bieden. Het nu is geen boek, het is multimediaal.

Davied van Berlo is initiatiefnemer Ambtenaar 2.0

tags:

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.