zoeken binnen de website

U heeft een ongeoorloofd teken gebruikt

Carolien Schoenfeld

door: Carolien Schönfeld | 16 juli 2012

Nederland staat binnen Europa volgens officiële bronnen op een zesde plaats waar het gaat om het toepassen van de elektronische dienstverlening door de overheid en België staat op plaats 20.

Onder de naam ‘Belgendoenhetbeter.nl’ presenteerde zich in 2003 een initiatiefgroep die het doel had om ICT-innovatie bij de Nederlandse overheid aan te jagen. Het doel heiligt natuurlijk de middelen en die slogan was meesterlijk, maar indertijd al lichtelijk overdreven en inmiddels dus gewoon onzin.

In ICT-kringen blijft het echter nog steeds bon ton om met veel dédain over de onhandigheid en het wan-presteren van de Nederlandse overheid op ICT-gebied te spreken: over hoeveel beter de ons omringende landen het wel niet beter doen (laatst maakte ik op de Overheid en ICT-vakbeurs nog mee dat een spreker zijn gehoor tot grote verontwaardiging wist te brengen door te melden dat we achter Korea staan, dat land staat namelijk op plaats vijf…) en over hoe vaak je wel niet je naam en adres weer moet invullen als je elektronisch contact hebt met de overheid (dat wéten ze toch allang?).

Volgens mij allemaal voorbeelden van het zogenaamde eeuwenoude ‘public sector bashing’, het afgeven op de overheid omdat we nu eenmaal allemaal en altijd de pest erin hebben dat we belasting moeten betalen. Want waar blijft de kritiek op ICT-toepassingen in het bedrijfsleven? Hoor of lees je ooit over hoe veel geld bijvoorbeeld de samenvoeging van de websites van Postbank en ING kostten, over hoe de banken, wanneer ze hun site veranderen, vooral de zaken aanpakken waar ze zelf tijd mee besparen en dus baat bij hebben, maar veel minder letten op datgene wat de klant tijd kan besparen?

Als ik bij mijn bank een vragen- of klachtenformulier invul – wat ik nogal eens doe, vandaar dat ik het zo goed weet – moet ik iedere keer weer al mijn gegevens invullen. Alsof ik hen moet helpen om mijn naam-adres-woonplaats-gegevens bij mijn bankrekeningnummer op te zoeken. Wat ik ook grappig vind: wanneer ik geld naar het buitenland wil overmaken, bijvoorbeeld naar Frankrijk, dan krijg ik een waarschuwing ‘U heeft een ongeoorloofd teken gebruikt’ wanneer ik een accent aigu (zoals in é) of accent grave (zoals in è) gebruik.

Dus: terwijl de banken zelf allang hun vleugels over alle continenten hebben uitgeslagen en het meeste geld buiten Nederland verdienen, moeten wij ons aanpassen en doen alsof we niet beter weten en slecht onze talen spreken en schrijven… Dat we dat allemaal maar pikken, terwijl we diezelfde banken af en toe ook nog moeten subsidiëren van datzelfde belastinggeld!

Carolien Schönfeld heeft een lange loopbaan bij de overheid als auditor en ICT-leidinggevende achter de rug; zij is nu ZZP-er en publiciste

reacties: 2

tags:

  • vincent laterveer #

    3 augustus 2012, 15:19

    U hebt een verfrissende insteek op het onderwerp
    Erg leuk om nu eens de nuchtere insteek van een (huis?)vrouw te zien
    Ik denk echter niet van U veel kennis en ervaring draagt in het bedrijfsleven, waar het economisch motief immers prevaleert.
    want we kunnen het ook nog wel even doen zonder è, he
    Misschien een beetje voorzichtiger met die insteek
    ik hoop dat u blijft produceren met uw aparte invalshoek

    Vincent

  • vincent laterveer #

    5 augustus 2012, 20:50

    bij mijn reactie op uw blog had ik u nog de vraag willen stellen of u weet hoeveel jaren het gekost heeft voordat de bevolkingsregisters van de nederlandse gemeenten bijzondere tekens konden verwerken

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.