123 miljoen voor aanpak personeelstekort ICT en techniek
Om het personeelstekort in de ICT en techniek aan te pakken steekt het kabinet 123 miljoen euro in het verbeteren van de samenwerking tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven. Het geld komt uit het Nationaal groeifonds en is onderdeel van het Actieplan Groene en Digitale Banen.
Het geld is dus alleen bedoeld voor al bestaande publiek-private samenwerkingsverbanden, schrijft de Rijksoverheid. Nederland investeert al sinds 2010 in dergelijke samenwerkingsverbanden, die de aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven moeten versterken. De samenwerkingsverbanden richten zich bijvoorbeeld op om- en bijscholing en zorgen ervoor dat jongeren worden opgeleid zodat ze de juiste vaardigheden hebben voor de regionale arbeidsmarkt.
De Rijksbijdrage wordt verdeeld onder vijftien consortia van dit soort samenwerkingsverbanden, die samen de ambitie hebben om tot 2027 31.000 mbk’ers te bedienen, met de inzet van 152.000 studenten en 16.000 docenten. Daarmee kunnen de samenwerkingsverbanden worden opgeschaald, zodat meer scholieren, werkenden en werkzoekenden worden opgeleid voor een baan in techniek of ICT. Voorwaarde voor de toekenning van de Rijksbijdrage was wel dat de verbanden ook cofinanciering ontvangen uit regionale partners, zoals overheid, bedrijfsleven of onderwijs.
Onder meer het project Groene Transitie Noord-Nederland is uitgekozen voor de Rijksbijdrage. Daarin worden de krachten van vijf samenwerkingsverbanden in Friesland, Groningen en Drenthe gebundeld. In Brabant is er een consortium genaamd Digital Industry Boost, dat een impuls wil geven aan digitalisering.
Een miljoen ICT’ers nodig
Het kabinet presenteerde haar Actieplan Groene en Digitale Banen in februari dit jaar, met daarin ook een stevige ambitie: in 2030 moeten er meer dan een miljoen ICT-geschoolden zijn. In het eerste kwartaal van 2023 telde Nederland volgens het CBS 552.000 ICT’ers. Om het doel te behalen, stelt het kabinet in op vier pijlers, namelijk et verhogen van de instroom in bètatechnisch onderwijs, het behoud en vergroten van de instroom in de bètatechnische arbeidsmarkt, arbeidsproductiviteitsgroei, plus nog het versterken van de governance en het tegengaan van versnippering.
Dit artikel werd eerder gepubliceerd bij onze collega’s van AG Connect