Hoe gebruik je ethiek om het ontwikkelen en toepassen van technologie een goede kant op te sturen? Drie stappen met
Overheid in transitie
|
Praktijk
7 adviezen om CO2 te reduceren bij digitaal werken
Ook de digitale wereld kampt met CO2-problemen. Alleen al één e-mail versturen schijnt 4 gram CO2 uit te stoten (exclusief
Overheid in transitie
|
Praktijk
Hoe gemeente Hoeksche Waard Woo tot een succes maakt
Hoeksche Waard zet dossiers, die in het kader van de Wet Open Overheid (Woo) openbaar worden gemaakt, op zo’n manier
Data en ai
|
Praktijk
Visie op MaaS onontbeerlijk om deelmobiliteit te laten werken
Deelmobiliteit kan van doorslaggevend belang zijn om onze steden bereikbaar en leefbaar te houden. Maar hoe laat je als beleidsmaker
Digitalisering en democratie
|
Praktijk
Betrek inwoners bij de ontwikkeling van de digitale stad
Vrijwel alle gemeenten in Nederland verlenen in meer of mindere mate hun diensten digitaal. Om een goede digitale gemeente te
Data en ai
|
Praktijk
Aan de slag met het IAMA
Impact assessments, toetsingskaders en andere frameworks: ze schieten als paddenstoelen uit de grond in het landschap van de digitaliserende overheid.
Overheid in transitie
|
Praktijk
Hybride werken; zo maakt u online meetings inclusief
De overheid wil een inclusieve organisatie zijn. Hybride werken heeft de toekomst, maar online vergaderen vraagt om andere spelregels om
Overheid in transitie
|
Praktijk
Waarom Rotterdam aan procesmanagement is begonnen
Om de informatiehuishouding nog beter op orde krijgen is Rotterdam bezig met het systematisch en consistent identificeren en beschrijven van
Data en ai
|
Praktijk
Utrecht en Zuid-Holland onderzochten toepassing CODIO
Hoe transparant wil je als provincie zijn en hoe zorg je ervoor dat burgers data over je omgevingsbeleid kunnen vinden
Praktijk
Geen munten, maar punten
Fitcoin, Energieknip en Heerlens Heitje zijn drie voorbeelden van digitale systemen die inwoners inspireren tot respectievelijk meer bewegen, woningen energiezuiniger
Overheid in transitie
|
Praktijk
Kwaliteit inkoopproces Rijk verbetert door digitalisering
Waar tien jaar geleden de nadruk lag op het bestelproces, ontstaat door digitalisering ruimte voor strategisch inkopen, investeringen begeleiden en
Overheid in transitie
|
Praktijk
Ambtenaren met een beperking gezocht!
De Gebruikersvereniging Centric zoekt testers die ambtenaar zijn, een beperking hebben en met Centric-software werken. Ze blijken moeilijk te vinden.
Digitale weerbaarheid
|
Praktijk
Webcare via BigTech? Houd een verwerkingsregister bij!
Overheden hebben weinig benul van de persoonsgegevens van burgers die ze doorsluizen aan Amerikaanse techreuzen zoals Google, Meta, Microsoft en
Markt en overheid
|
Praktijk
In Rivierenland leggen gemeenten zelf glasvezel aan
In Rivierenland leggen zeven gemeenten samen glasvezel aan in hun buitengebied. Niet omdat ze dat nou zo graag zelf wilden
Digitale weerbaarheid
|
Praktijk
Hoe Rijkswaterstaat security naar een hoger niveau bracht
De digitale beveiliging van Rijkswaterstaat kreeg in 2019 forse kritiek in het rapport Digitale Dijkverzwaring van de Algemene Rekenkamer. Sindsdien
Data en ai
|
Praktijk
Datagestuurd werken: Gegevensknooppunt Groningen
De verandering naar datagestuurd beleid, besluitvorming en uitvoering gaat niet alleen over technologie. De uitdaging ligt vooral in hoe verschillende
Overheid in transitie
|
Praktijk
Waarom UWV een Commissie Data Ethiek oprichtte
Algoritmes en data zijn voor het UWV onvermijdelijk voor een efficiëntere en betere dienstverlening. De Commissie Data Ethiek zorgt ervoor
Overheid in transitie
|
Praktijk
Zo maakte Rotterdam duidelijk wie verantwoordelijk is voor data
Rotterdam heeft de verantwoordelijkheid voor data duidelijk belegd onder haar medewerkers. De gemeente wil het hergebruik van data en de