Angst voor verandering leidt tot digitale achterstand
Gebrek aan focus op digitalisering kan verstrekkende gevolgen hebben, niet alleen voor de efficiëntie en effectiviteit van de gemeentelijke dienstverlening, maar ook voor de ontwikkeling van de medewerkers die in deze organisaties werken.
Wanneer ik iemand hoor zeggen dat hij zeker geen SharePoint wil maar een traditioneel Intranet en vervolgens laat weten dat hij SharePoint eigenlijk niet kent, vraag ik me af hoeveel schade deze persoon kan veroorzaken. Hier moet het hoger management verantwoording nemen. En dan bedoel ik niet dat men via Teams moet gaan werken en dat het dan is opgelost, nee dit gaat veel verder. Digitale transformatie gaat over een innovatieve cultuur, processen anders inrichten, anders denken, en ja ook tools als Teams en SharePoint.
Het is verontrustend om te zien hoeveel gemeentelijke organisaties vasthouden aan verouderde, vaak op papier gebaseerde processen of verouderde applicaties. Deze terughoudendheid om te digitaliseren is vaak geworteld in een gebrek aan begrip van de voordelen die digitalisering met zich meebrengt, het gebrek aan interesse en de angst voor verandering.
Immers een van de belangrijkste gevolgen van dit gebrek aan focus op digitalisering is het feit dat deze medewerkers niet worden gestimuleerd of getraind om hun digitale vaardigheden te ontwikkelen en hun innovatie vermogen te vergroten.
In een tijd waarin digitale geletterdheid essentieel is voor succes op de arbeidsmarkt, lopen medewerkers van gemeentelijke organisaties het risico om achter te blijven. Hun professionele ontwikkeling wordt belemmerd doordat ze niet aangemoedigd worden om nieuwe digitale tools en technologieën te omarmen.
Digitalisering mag geen bijzaak zijn
Het is duidelijk dat het tijd is voor een verandering in de houding van de directies van ten opzichte van digitalisering. Digitalisering mag geen bijzaak zijn, maar moet worden beschouwd als een essentieel onderdeel van de strategie van elke gemeentelijke organisatie. Dit betekent investeren en het bieden van training en ondersteuning aan medewerkers en het creëren van een (innovatieve) cultuur die digitalisering omarmt.
Alleen door digitalisering serieus te nemen en er actief in te investeren, kunnen gemeentelijke organisaties voldoen aan de behoeften van hun medewerkers en gemeenschappen, en blijven ze relevant in een steeds meer gedigitaliseerde wereld. Het is tijd om de digitale achterstand in te halen en een toekomst te creëren waarin gemeentelijke dienstverlening efficiënt, effectief en digitaal is en medewerkers extreem nieuwgierig zijn naar de nieuwe mogelijkheden.