Artikel

Rijksmuseum klaar voor toekomst met netwerkinfrastructuur Axians

Beeld: Axians

Het Rijksmuseum is meer dan een museum. Naast het verzamelen en conserveren van kunst- en historische voorwerpen houdt de organisatie zich bezig met wetenschappelijk onderzoek en onderwijsprojecten. De ondersteuning van al deze activiteiten vereist een veelzijdige en stabiele netwerkinfrastructuur voor kantoorautomatisering, communicatie en dataopslag. De implementatie van dit netwerk, inclusief een draadloos netwerk, was onderdeel van de grootschalige renovatie van het Rijksmuseum.

In 2013 was de feestelijke heropening van het Rijksmuseum. ICT-manager Rob Hendriks: “Om tijdens de renovatie de ICT-omgeving en de communicatie tussen locaties en medewerkers effectief te ondersteunen, zochten we een betrouwbare en flexibele netwerkinfrastructuur, inclusief telefonieomgeving.” Axians inventariseerde de eisen en adviseerde een op Cisco-technologie gebaseerde omgeving. Vanuit hun Network Operations Center beheert Axians het gehele netwerk, eventuele storingen worden meteen opgelost.

Communicatie

Gedurende de verbouwing wilde het museum de communicatie tussen de verschillende tijdelijke vestigingen kunnen garanderen. Hendriks: “Kostenvoordelen en flexibiliteit bepaalden de keuze voor IP-telefonie.” Vanwege praktische overwegingen besloot het museum het beheer van de complete netwerkinfrastructuur, inclusief IP-telefonie en draadloos netwerk, uit te besteden. “We hebben een relatief kleine ICT-afdeling die veel verschillende activiteiten en locaties moet ondersteunen.”

Uitbreiding

Door vertragingen bij de renovatie duurde de tijdelijke situatie bij het Rijksmuseum langer dan voorzien. “De belasting van het netwerk was toegenomen. We hebben onder andere een digitaal beeldarchief welke voor een groot deel online beschikbaar is. Deze beelden worden ook intern veel bekeken. Dat leidde tot extra druk op het netwerk. Verder is de behoefte aan communicatie functionaliteit gegroeid. Daardoor kunnen medewerkers via diverse kanalen met elkaar communiceren en ondersteunen we plaatsonafhankelijk werken.”

User experience

De markt voor musea ontwikkelt zich razendsnel. “We zijn actief in de recreatiemarkt en ontwikkelen ons naar een meer open organisatie. Het netwerk ondersteunt dus niet alleen de eigen medewerkers. Het Rijksmuseum ontvangt jaarlijks grote hoeveelheden bezoekers die op een interactieve en interessante manier informatie over de collecties en exposities verlangen. Bijvoorbeeld via speciale apps of op basis van nieuwe toepassingen voor locatiebepaling van bezoekers. Op die manier biedt het museum de juiste content op de juiste plek. Om ook deze innovatieve diensten optimaal te ondersteunen, heeft Axians het karakteristieke museumgebouw van architect Cuypers voorzien van een krachtig en schaalbaar draadloos netwerk.”

Vernieuwing

In het voortdurende vernieuwingsproces van het Rijksmuseum vervult Axians een belangrijke adviesfunctie. Die ervaring combineert Axians met de kennis van nieuwe technologische ontwikkelingen. Alle ideeën en plannen worden in workshops in kaart gebracht. Zo vertalen we samen relevante aspecten naar een plan om het netwerk van het Rijksmuseum actueel te houden.

Ruimte voor innovatie

Hendriks zegt tot slot: “Het Rijksmuseum heeft nu een stabiele netwerkinfrastructuur voor spraak en data die klaar is voor de toekomst. Doordat het beheer in handen is van Axians, weten we zeker dat het netwerk optimaal functioneert. Hierdoor heeft onze ICT-afdeling meer ruimte en tijd voor innovatie.”

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren