Wie aan de balie komt op het stadhuis in Purmerend of het gemeentehuis van Beemster, maakt kennis met een nieuw en klantvriendelijk systeem: Key2Burgerzaken van Centric. Op het zogenaamde tweede scherm, kunnen inwoners meekijken tijdens het proces.
Burgemeester Don Bijl van Purmerend bij de ingebruikname van het portaal van Key2Burgerzaken
Als burgers bij de ambtelijk gefuseerde gemeenten Beemster en Purmerend iets aanvragen of een wijziging doorgeven, dan vult de medewerker aan de balie een elektronisch formulier in. Daar komen allerlei gegevens in en die waren niet zichtbaar voor de klant. Daardoor ontstonden soms fouten en was het onduidelijk wat er precies met de gegevens gebeurde.
Meekijken zorgt voor kloppende gegevens
Het Portaal van Key2Burgerzaken beschikt over een tweede scherm waarop burgers kunnen meekijken. Dat heeft allerlei voordelen, zowel voor klanten als voor medewerkers. Zo maakt meekijken het makkelijk om typefouten direct te melden en ook om te zien om welke gegevens het gaat.
Maar het tweede scherm biedt meer, zoals aanvullende informatie over wat er van de burger wordt gevraagd: bijvoorbeeld hoe een vingerafdruk wordt afgenomen. Ook is te zien hoeveel stappen de medewerker nog moet doorlopen voordat de aanvraag is afgerond.
Transparante gemeenten
De invoering van Key2Burgerzaken brengt inwoners en medewerkers van de gemeente dichter bij elkaar. Het past uitstekend in het ‘Van buiten naar binnen werken’, wat het motto is van het huidige college. De gegevens die gemeenten invoeren zijn van de burgers, de gemeenten vindt het dan ook niet meer dan logisch dat zij kunnen zien wat daarmee gebeurt.
Burgemeester Joyce van Beek met de eerste klant van het portaal in haar gemeente Beemster