Capgemini heeft de derde editie gepubliceerd van het rapport "Society 5.0: waardegedreven digitaliseren met de menselijke maat". Het rapport verkent de valkuilen en mogelijkheden van de digitalisering in het publieke domein en kijkt specifiek naar de mogelijkheden om publieke waarden te borgen.
Het rapport is eind februari gepubliceerd. | Beeld: Cover rapport
Superslimme samenleving
Robotisering, algoritmes, Internet of Things en kunstmatige intelligentie. Onze samenleving raakt steeds meer doortrokken van slimme technologie. Maar om een echte superslimme samenleving te worden met een menselijke maat is veel meer nodig dan alleen technologie. Zeker nu het enthousiasme over de mogelijkheden van digitalisering van overheidsdiensten wordt getemperd door zorgen over de inzet van bijvoorbeeld algoritmes ontstaat een grotere behoefte aan transparantie, veiligheid, toegankelijkheid en meer beslissingsbevoegdheden voor ambtenaren die de context begrijpen van individuele burgers en daardoor beter in staat zijn om maatwerk toe te passen.
Technologie beter toepassen
Zeven op de tien Nederlanders van mening is dat de overheid technologie beter kan toepassen in haar dienstverlening, zeker als het gaat om het gemak en de toegankelijkheid van digitale diensten. De ondervraagde Nederlanders zouden vaker gebruik maken van digitale diensten als zij hier beter in worden ondersteund door de overheid. Burgers weten nu bijvoorbeeld niet altijd waar ze moeten zijn om hun overheidszaken te regelen. Voorstellen voor een centrale plek waar overheidszaken geregeld worden, worden dan ook positief ontvangen – zelfs als daarvoor persoonlijke gegevens worden gedeeld met overheidsinstanties. Jongeren zijn het vaakst positief over innovatie van de overheidsdiensten, waar oudere burgers wat
Klik HIER om het rapport te downloaden
Het rapport werd eind februari aangeboden aan staatssecretaris Van Huffelen door Erik Hoorweg, leider van het onderzoek naar Society 5.0 en verantwoordelijk voor de Publieke Sector bij Capgemini Invent.