Duiven en Westervoort blij met overstap naar burgerzakensuite
De gemeenten Duiven en Westervoort zijn overgestapt naar Key2Burgerzaken van Centric. Jolanda Smeijer (Westervoort): “Onze medewerkers vinden het érg gebruiksvriendelijk.”
De gemeenten Duiven en Westervoort gingen vorige week succesvol in productie met de burgerzakenoplossing van Centric. De eerste praktijkervaringen zijn positief. Jolanda Smeijer, senior beleidsmedewerker bij Westervoort: “We draaien nu een week met het nieuwe Centric-systeem. Onze medewerkers vinden het érg gebruiksvriendelijk.”
“Het is bijna een invuloefening, want het Portaal Key2Burgerzaken leidt je eenvoudig door het proces. Ook gaan meer zaken volledig automatisch, zoals het afhaalbewijs voor reisdocumenten. Dat scheelt veel tijd!”
Logische overstap in aanloop naar ambtelijke fusie
Duiven en Westervoort besloten met Key2Burgerzaken en het Portaal te gaan werken in aanloop naar de aanstaande ambtelijke samenwerking. De buurgemeenten Zevenaar en Rijnwaarden maakten al gebruik van de burgerzakenapplicatie van Centric, en hebben besloten om per 2018 te gaan herindelen. De ICT van de vier gemeenten is gezamenlijk ondergebracht bij Regionale ICT Dienst (RID) de Liemers in Duiven, het facilitair dienstencentrum op het gebied van ICT voor de Liemerse gemeenten.
Vier gemeenten, één burgerzakenapplicatie
Volgens Piet Hoogstraten, teamleider bij de gemeente Duiven, past de overstap bij het streven van de gemeenten om zoveel mogelijk dezelfde systemen te gebruiken: “In een kort, intensief traject hebben we er samen met Centric voor gezorgd dat alle vier gemeenten nu werken met Key2Burgerzaken. Het Portaal is procesgestuurd en dus snel op te pakken door ons KCC, dat is echt een plus. In slechts drie maanden is er een stevige basis neergezet. De komende maanden zetten we de puntjes op de i en kijken we hoe we onze online dienstverlening kunnen uitbreiden.”
Over Key2Burgerzaken
Key2Burgerzaken maakt deel uit van de totaaloplossing van Centric voor dienstverlening van de lokale overheid. De applicatie ondersteunt alle processen van de afdeling Burgerzaken voor het vastleggen, bijhouden en verstrekken van persoonsgegevens. Inmiddels zijn meer dan tweehonderd gemeenten operationeel met Key2Burgerzaken. Samen registreren en bedienen zij met Key2Burgerzaken meer dan tien miljoen inwoners.