Nieuwe wetgeving, de digitale transformatie, het overhevelen van taken naar gemeenten – een publieke sector in beweging vraagt flexibiliteit van de decentrale overheid. En van de partners die haar werkzaamheden ondersteunen. De nieuwe driekoppige directie van Centric Public Sector Solutions beweegt mee, en zet de bakens uit op weg naar dienstverlening zoals we die ook van onze overheid verwachten: snel, betrouwbaar en 24/7 beschikbaar.
Beeld: Jeroen Bouman
“Verandering is altijd een constante geweest bij de overheid”, vertelt operationeel directeur Dieneke Schouten. “Sinds de start van mijn carrière bij Centric in 2001 heb ik flink wat ontwikkelingen meegemaakt. Gemeenten hebben er steeds meer taken bijgekregen. Ik ben binnengekomen als productmanager voor het sociaal domein. In de jaren daarna ben ik altijd betrokken gebleven bij onze oplossingen voor de decentrale overheid. Ik kan zeggen: never a dull moment.”
Als jarenlange partner voor de decentrale overheid ontwikkelt Centric producten en diensten voor alle gemeentelijke aandachtsgebieden: van burgerzaken tot het sociaal domein. “In de loop der jaren hebben gemeenten hun takenpakket steeds verder zien uitbreiden, met onder meer participatie, zorg en jeugdzorg. En de maat is nog niet vol: de digitalisering is in volle gang, en de Omgevingswet komt eraan. Bovendien vragen burgers en ondernemers om dezelfde makkelijke en snelle dienstverlening die ze inmiddels overal gewend zijn.”
Al die ontwikkelingen vergen aanpassingen in de systemen die overheden gebruiken – een opgave waar Centric niet alleen voor staat. Schouten: “Nieuwe functionaliteit en innovatieve vormen van dienstverlening aan burgers hebben we altijd samen ontwikkeld met klanten, met de Gebruikersvereniging, met gemeenten. Zij kennen hun vakgebied als geen ander en zijn ook degenen die er uiteindelijk mee werken.”
Geen pakkencultuur
“Binnen onze businessunit Sociaal Domein – voorheen Werk, Inkomen en Zorg – ben ik me altijd blijven ontwikkelen. Ik heb opleidingen gevolgd, nieuwe projecten opgezet. Dat is het leuke aan Centric: als je kansen ziet, dan krijg je de mogelijkheid er iets van te maken. Bij ons geen pakkencultuur of overdreven bonussen. Alleen kent nog niet iedereen Centric als de aantrekkelijke werkgever die we zijn. Hoe je loopbaan eruitziet, heb je bij ons helemaal zelf in de hand.”
In 2007 kwam Schouten na een zwangerschapsverlof van vier maanden terug in een nieuwe functie met meer verantwoordelijkheid. “Dat vertrouwen krijg je bij Centric. Ruimte voor een evenwichtige werk-privébalans is belangrijk. Als je als mens tevreden bent, presteer je als werknemer ook beter. En tevreden werknemers zorgen voor tevreden klanten.”
De directie van Public Sector Solutions is ambitieus en wil snel kunnen inspelen op ontwikkelingen binnen de overheid. Daarom is ervoor gekozen de taken in drieën te verdelen: met een herkenbaar gezicht naar buiten, meer commerciële focus en fulltime sturing aan de interne organisatie. Algemeen directeur Maarten Hillenaar is verantwoordelijk voor de strategie en intensiveert de bestuurlijke contacten, terwijl commercieel directeur Karel Kinders toeziet op accountmanagement en het verkoopbeleid.
En Dieneke Schouten? Die heeft haar eigen missie binnen de directie: vormgeven aan een uniforme ontwikkel- en beheerorganisatie met één werkwijze en één architectuur voor alle oplossingen. “Mijn doel is ons nog beter als één geheel te laten functioneren. Samen met Maarten en Karel ga ik voor Centric als de nummer 1 IT-dienstverlener aan de overheid. Dat lukt alleen als we onze klanten zo goed mogelijk ondersteunen in hun werk, met de mooiste schermen en de beste service.”
Van Action tot Ziggo
“Ik kan trots zeggen dat er bijna geen gemeente is die niets van ons in huis heeft”, vervolgt Schouten. Maar ook buiten de publieke sector streeft Centric naar tevreden klanten. Het bedrijf is van vele markten thuis: winkelketens als Action, CoolCat en Carrefour gebruiken bijvoorbeeld Centric-kassasystemen en logistieke oplossingen. Centric verzorgt het betalingsverkeer voor BNG Bank. Met de overname van de pensioenuitvoering van Syntrus Achmea betrad de Goudse onderneming vorig jaar de pensioensector. Daarnaast werken talloze organisaties met Centric-clouddiensten, maatwerksoftware, standaardapplicaties, detachering en business process outsourcing. Het blijft evenwel lastig om voldoende gekwalificeerde professionals aan te trekken. Onder andere traineeships voor IT’ers moeten daar verandering in brengen.
Ook is er het Craft-programma, een kenniscommunity voor softwareprofessionals. Schouten: “Om te blijven groeien, hebben we onze ontwikkelactiviteiten uitgebreid naar Roemenië, met een groeiende club van inmiddels bijna 300 collega’s. En dit jaar starten we met infrastructuur- en hostingactiviteiten in Litouwen, waar we goede contacten hebben met de universiteit in Kaunas.” Hoewel internationaal actief – sinds de start in 1992 is Centric aanwezig in onder meer Duitsland, Frankrijk, België en Scandinavië – blijft Centric graag dat Hollandse, niet-beursgenoteerde bedrijf met wortels in Twente, de regio van oprichter Gerard Sanderink. Dieneke Schouten: “We voelen ons ook al jaren thuis in de Goudse gemeenschap, waar ons hoofdkantoor is gevestigd. Dankzij die sterke wortels hebben we kunnen uitgroeien tot IT-partner waar duizenden organisaties iedere dag op vertrouwen, ook binnen de overheid.”