Het Traffic Team van TomTom maakt gebruik van data uit navigatiesystemen en smartphones – 'floating car data' – om analyses te doen over het weggebruik. Zo kan het bedrijf waarschuwen voor nieuwe opstoppingen of zelfs volle parkeerplaatsen.
Jeroen Brouwer, productmanager Traffic bij TomTom
Optimaal gebruik maken van het wegennet om zo snel mogelijk, zonder files, van A naar B te komen. Voor velen van ons een droom, waar achter de schermen van TomTom hard aan wordt gewerkt. Het Traffic Team van TomTom maakt gebruik van de beschikbare data om zinnige analyses te doen over het weggebruik. Deze data was vroeger alleen afkomstig van dure apparatuur als detectielussen en camera’s maar tegenwoordig is een groot deel van de data afkomstig uit navigatiesystemen en Smartphones. Hiermee komt de data niet alleen van buitenaf, maar ook vanuit de auto’s zelf. Hoe TomTom met deze data omgaat, achterhalen wij in een vraaggesprek met Jeroen Brouwer, productmanager bij TomTom.
Jeroen Brouwer is productmanager binnen het Traffic Team van TomTom, hij houdt zich bezig met alle analyses die gemaakt kunnen worden met opgeslagen Floating Car Data. Wat dat is? Data die direct – real time – uit de auto wordt gehaald door de GPS locatie elke paar seconde op te slaan en te verzenden. TomTom heeft een grote database met allemaal autoritten die zijn gereden met navigatiesystemen. Deze data gebruikt Jeroen Brouwer voor diverse analysedoeleinden, om uiteenlopende vragen te beantwoorden: hoe snel wordt er gemiddeld gereden op een bepaalde weg? Gaat het sneller nu er een extra rijbaan bijgekomen is?
Dit ziet de autogebruiker aan file-informatie.
Wat is het voordeel van de beschikbaarheid van Floating Car Data voor TomTom?
“Met deze data kunnen wij analyses doen die voorheen niet gedaan konden worden. Voor elke weg, hoe klein ook, hebben we data, waar het voorheen vooral om snelwegen ging. Er kunnen meer analyses gemaakt worden, en daarnaast levert het een besparing op omdat er geen dure apparatuur meer nodig is om aan de gegevens te komen. Dit is niet alleen voor ons kostenbesparing, ook voor de overheid.”
En wat is het voordeel voor gebruikers?
“Je kunt als bestuurder een analyse laten maken van elke routelijn die jij als gebruiker maar wilt hebben. Voor deze route krijg je, afhankelijk van dag en het tijdstip, informatie over de route: hoelang duurt het gemiddeld, wat is de beste route, wat zijn de gemiddelde afwijkingen op het traject? Van Utrecht naar Amsterdam bijvoorbeeld, op maandagochtend duurt een trip 45 minuten en op zaterdagochtend maar 30 minuten. Jij als bestuurder hebt toegang tot hele betrouwbare analyses over wat de reistijd is, en wat de snelste route is op dat moment van de dag.”
Bepaalt hij dan ook ter plekke welke kant je op moet?
“Ja, hij ziet bijvoorbeeld dat je een andere snelweg moet pakken om op tijd op bestemming te zijn.”
Weergave van alternatieven in de file
Waarschuwingsmelding naderende file
Jullie produceren zelf ook een grote hoeveelheid data, hoe verzamelen jullie deze?
“In onze TomTom navigatiesystemen zit een simkaart. Als ‘data-eigenaren’ deze willen delen met TomTom – hier wordt expliciet om gevraagd – wordt de GPS-data elke minuut uitgelezen. Er wordt als het ware contact gemaakt tussen de simkaart en TomTom. Tegenwoordig komt er ook steeds meer informatie uit smartphones en ingebouwde navigatiesystemen. Ook niet-TomTom-systemen worden dus gebruikt om data te verzamelen.”
Alle databronnen waar TomTom gebruik van maakt
En hoe borgen jullie de kwaliteit en betrouwbaarheid van data?
“We kijken naar de update interval: hoe vaker data wordt opgeslagen, hoe betrouwbaarder die data is. Daarnaast matchen we de GPS data altijd met de digitale kaart, dus als de meting door een softwarefout 50 meter naast de locatie zit, dan kunnen we de locatie niet matchen met de kaart. In dat geval wordt de meting eruit gefilterd.”
Hoe zet je data om naar bruikbare informatie?
“We werken met allemaal experts die daar interessante producten van kunnen maken: daar schrijven onze experts allerlei algoritmes op, om geaggregeerde oplossingen te maken. Dat betekent dat wij nooit ruwe GPS data leveren aan klanten, maar wij altijd al een oplossing voor de klant op basis van de data en de vraag van de klant.”
Een analyse van het gebruik van snelwegen rondom Utrecht
Wat is de impact van al deze beschikbare data op jullie bedrijf?
“Dat TomTom heel innoverend bezig kan zijn, aangezien de techniek zich steeds sneller ontwikkelt en meer data snel beschikbaar komt. Dit betekent voor TomTom dat zij steeds meer nieuwe services kan aanbieden en wij steeds meer en nieuwe analyses kunnen maken. Een voorbeeld hiervan is de kans dat je een geschikte parkeerplaats vindt. We zien dan dat veel auto´s doorrijden bij hun bestemming of een aantal extra rondjes rijden voordat ze stilstaan, dan kunnen we zeggen: stop daar maar niet om te parkeren. We concluderen dan dat het vinden van een parkeerplek in dit gebied of straat rond dat tijdstip moeilijk is. Dit zijn innovaties die wij in de toekomst steeds meer kunnen realiseren.”
Wat merken jullie van de beschikbaarheid van andere, gratis applicaties?
“Natuurlijk merken ook wij dat de markt verandert. Hier proberen we op in te spelen door steeds meer data uit dashboards te halen, en zelf ook mee te doen op de applicatiemarkt. TomTom heeft bijvoorbeeld zelf ook de TomTom-applicatie. Doordat de navigatiemarkt daalt, zoeken wij naar andere oplossingen: wij werken samen met andere partijen doordat wij heel veel services aanbieden door de data die wij kunnen verzamelen. Daarnaast krijgen wij ook data die via andere navigatie applicaties wordt verzameld, het maakt niet uit hoe je navigeert, met je smarphone, een navigatiesysteem of een ingebouwde oplossing, TomTom heeft overal een oplossing voor.”
Waarom mogen mensen jouw sessie op INFOMANIA niet missen?
“Als je alles wilt weten over hoe big data steeds meer centraal komt te staan in de mobiliteitsbusiness, luister dan naar mijn verhaal!”
Jeroen Brouwer presenteert – tegelijk met vele anderen – nieuwe toepassingen die mogelijk zijn geworden door de beschikbaarheid van big data. Naast het domein logistiek, komen ook toepassingen in het onderwijs, veiligheid, duurzaamheid, gezondheid en cultuur aan bod op INFOMANIA, op 3 december in de Prodent Fabriek Amersfoort. Voor meer informatie en om je aan te melden ga je naar www.infomania.pro.