Nederlandse bedrijven en overheden zijn bepaald nog niet klaar om te voldoen aan de Europese wetgeving op het gebied van digitale toegankelijkheid. Miljoenen Nederlanders kunnen daardoor niet vanzelfsprekend gebruik maken van websites of webwinkels. Hoog tijd voor een gerichte publiekscampagne.
De European Accessibility Act moet ervoor zorgen dat meer producten en diensten zoals smartphones, tablets, geldautomaten of e-books toegankelijk zijn voor mensen met een handicap. Geschat wordt dat meer dan 80 miljoen mensen met beperkingen in de Europese Unie baat hebben bij de nieuwe wetgeving. En dat niet alleen, webtoegankelijkheid vergroot ook de vindbaarheid en bruikbaarheid van websites voor alle gebruikers, wat zorgt voor meer verkeer en omzet.
Dat is natuurlijk goed nieuws, maar helaas zijn veel organisaties nog niet klaar om te voldoen aan de eisen van de wetgeving. En dat is zorgwekkend. Zo heeft het merendeel nog nooit van de EAA gehoord. Dit betekent dat ze niet op de hoogte zijn van de mogelijke gevolgen, zoals eventuele boetes en verlies van klanten.
Het gaat tijd kosten om dit recht te zetten. Digitale toegankelijkheid is niet een kwestie van een ALT tag op de juiste plaats zetten, maar een strategische doelstelling met meetbare resultaten die verankerd moet worden in het proces. Van concept tot design en development. Dat betekent dat bedrijven nu al draagvlak voor toegankelijkheid in hun organisatie moeten creëren, mensen moeten opleiden en vertrouwd moeten raken met het onderwerp. En dan hebben we de woorden ‘lange doorlooptijden’ en ‘stroperige ICT-projecten’ nog niet eens gebruikt.
Het is nog niet te laat. Niet voor digitale bureaus, organisaties en bedrijven om webtoegankelijkheid nog serieuzer te nemen, maar ook niet voor de overheid om de wet tussen de oren van bedrijven te krijgen met bijvoorbeeld een grote publiekscampagne. Deze kan mythes ontkrachten zoals dat toegankelijke websites er saai uitzien of dat het toegankelijk maken van een website vooral een kostenpost is.
Daarnaast moet snel duidelijk worden wat de gevolgen zijn als organisaties niet voldoen aan de nieuwe eisen. Of dat bedrijven juridisch vervolgd kunnen worden. Want ook die vragen liggen nog open. Het ontbreken van deze stok achter de deur maakt dat veel organisaties het nog maar even aanzien, terwijl juist nu vaart gemaakt moet worden om niet miljoenen Nederlanders in de digitale kou te laten staan en eventuele juridische consequenties voor te zijn. Die inclusieve online wereld waar iedereen toegang toe heeft en die we allemaal willen, ontstaat namelijk niet zomaar.