Blog

Duizend digitale bloemen

Dat ‘sociale’ is de overtreffende trap van Windows-dressing (grapje, kon het niet laten), want de gebruikers zijn voor Google en Facebook alleen maar handelswaar.

iBestuur zit niet op Facebook. Dat is een bewuste keuze. Toen internet nog jong was, droomden de idealisten een wereld waarin duizend digitale bloemen zouden bloeien. De werkelijkheid werd een digitale wereld waarin we ons allemaal bij de hand laten nemen door één ondoorgrondelijke zoekmachine en waarin een miljard(!) mensen rondhangen op één sociaal platform.

Dat ‘sociale’ is de overtreffende trap van Windows-dressing (grapje, kon het niet laten), want de gebruikers zijn voor Google en Facebook alleen maar handelswaar. Dat is nog eens een paradigma-shift, om maar eens een echte ICT-marketingterm te gebruiken. U denkt dat u klant bent, maar u bent handelswaar. En omdat de inkomsten van Facebook tegenvallen en aandeelhouders morren, wordt de strategie agressiever. Reclameboodschappen mengen nu met berichten van vrienden op de ‘tijdlijn’ en zijn niet voor iedereen als zodanig herkenbaar. Wie een boodschap ‘liket’ (leukt?), ziet zijn persoontje als in zwaan-kleef-aan met die reclame Facebook over vliegen. Iets anders is dat u met het accepteren van de algemene voorwaarden ook de rechten deelt met Facebook van alle content die u op uw Facebook-pagina zet. En omdat we Facebook geen mede-eigenaar van iBestuur willen maken, is er geen iBestuur-pagina op Facebook. Dat is wellicht iets om in het achterhoofd te houden voor overheidsorganisaties die overwegen op Facebook actief te worden.

  • Arnold Koning | 2 mei 2013, 11:58

    Ha Peter, ik kon het niet laten te reageren, dus scherp geschreven. Ik deel je observatie. Maar je visie hierop is natuurlijk wel heel erg beperkt zo. ‘We doen het niet want het is eng’. Jammer dat een (wat ik aanneem dat ibestuur wil zijn) toonaangevend ict platform deze mening aanmeet. In plaats van een doorbraak te faciliteren in hoe er slim mee om te gaan. Dat is oud ict denken dus en heeft helemaal niks met marketing te maken; zit jullie doelgroep niet op facebook? Zou kunnen, maar dat hoor ik je niet zeggen. Even los van eventuele frustraties over facebook’s commerciele tactiek, is dat hét platform waar je niet omheen kunt op dit moment. Niet deelnemen, betekent eigenlijk dat je je klanten of burgers niet serieus neemt. Nu jij weer ;)
    Mvg, Arnold

  • Ad Gerrits | 3 mei 2013, 12:41

    Helemaal met Arnold eens. Meer dan half Nederland gebruikt Facebook, maar “wij van X” weten het echt beter en doen daar niet mee maar verzoeken u om bij ons te komen als u digitaal met ons wilt communiceren. Als je je doelgroep serieus neemt houdt je rekening met hun keuzes.

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren