Etten-Leur is de eerste gemeente die aan de slag is met een nieuwe digitale dienst waarmee begrafenisondernemers snel, efficiƫnt en veilig digitaal overlijdensaangifte kunnen doen: de eDienst Aangifte overlijden van Centric.
De uitvaartondernemers kunnen zich via eHerkenning melden bij de gemeente Etten-Leur en besparen op die manier veel tijd. Zij hoeven namelijk niet meer naar het stadskantoor te komen voor de aangifte. Ook de gemeente Etten-Leur bespaart tijd, omdat de medewerkers van Publiekszaken de aangifte nu alleen nog hoeven te controleren en digitaal af te handelen.
De gemeente heeft de eDienst tegelijk met de Begrafenisagenda in gebruik genomen. Bijkomend voordeel voor de begrafenisondernemer is dat er via deze eDienst en Begrafenisagenda 7 dagen per week, 24 uur per dag inzicht is in de dagen en tijden dat er een begrafenis mogelijk is op de Etten-Leurse begraafplaats aan de Zundertseweg. Er kan dan direct een afspraak vastgelegd worden. Dat is ook voor de nabestaanden een zorg minder.
Deze eDienst is alleen bedoeld voor begrafenisondernemers en is ook ontwikkeld in samenwerking met de lokale, regionale en landelijke uitvaartverzorgers. Ook voor de inwoners komen er eDiensten beschikbaar via de gemeentelijke website om eenvoudig en snel aangifte te doen of wijzigingen door te geven.
Voor dit jaar staan de volgende eDiensten op het programma van Gemeente Etten-Leur: Aangifte overlijden, Wijzigen geheimhouding persoonsgegevens, Wijziging aanschrijfnaam, Doorgeven verhuizing, Aanvragen uittreksel BRP, en Doorgeven vermissing reisdocument. In 2018 volgen dan nog: Aangifte geboorte, Aangifte huwelijk & geregistreerd partnerschap en Aanvragen reisdocument.