Het Europees Parlement en de Europese Commissie zijn 24 maart jl. akkoord gegaan met de Digital Markets Act (DMA). Door deze nieuwe Europese wetgeving moeten grote techbedrijven aan strengere wetgeving voldoen. 'Een nieuw tijdperk van techregulering', zo typeert EP-lid Andreas Schwab het akkoord. Het is de bedoeling dat de regels eind dit jaar of in 2023 ingaan.
De DMA is een aanvulling op mededingingswetgeving en introduceert regels voor grote online platforms. Doel is te voorkomen dat de zogenaamde ‘poortwachters’ (denk Apple, Amazon, Facebook, Google, Microsoft, maar ook Uber en Booking) hun machtspositie misbruiken om andere bedrijven en consumenten oneerlijke voorwaarden op te leggen. Dit moet concurrentie, innovatie en lagere tarieven bevorderen.
Zo mogen poortwachters onder meer persoonlijke gegevens van gebruikers alleen nog combineren voor gerichte advertenties indien gebruikers hiervoor expliciet toestemming geven. Ook moeten gebruikers een vrije keuze krijgen voor webbrowsers, spraakassistenten en zoekmachines.
Grote chatdiensten moeten straks verplicht hun platform openstellen en interoperabiliteit mogelijk maken met kleinere chatdiensten, indien deze diensten hierom vragen. Dit houdt in de praktijk in dat het mogelijk moet worden via grote chatdiensten berichten en bestanden uit te wisselen met gebruikers van kleinere chatdiensten. Betrokken instanties gaan nog overleggen of deze interoperabiliteit ook van toepassing moet worden op social media-platformen.
Samen met de Digital Services Act (DSA), die gericht is op het beschermen van consumenten en grondrechten, zet de EU met dit akkoord een duidelijke koers uit die de dominantie van Big Tech moet intomen.
Afronding wetgeving
De DMA is overigens nog niet direct van kracht. De definitieve tekst van de wetgeving wordt nu afgerond en voorgelegd aan juristen. vervolgens moet deze definitieve tekst worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Europese Commissie. Zodra dit proces is afgerond, treedt de wetgeving 20 dagen na publicatie in het EU Official Journal in werking. Zes maanden later moeten partijen aan deze regels voldoen.
iBestuur sprak in aanloop naar het akkoord met Kim van Sparrentak, lid van het EP namens GroenLinks en betrokken bij de totstandkoming van DSA en DMA, enQueeny Rajkowski, lid van de VVD-fractie in de Tweede Kamer en rapporteur voor DSA en DMA in de vaste Kamercommissie Digitale Zaken, over de vermeende effectiviteit en reikwijdte van DSA en DMA. “Dit is wetgeving waar we allemaal op zaten te wachten: het gaat om bescherming van burgers, bedrijven, mkb, journalisten,” zegt Rajkowski. “De gehele Kamercommissie Digitale Zaken heeft hier aan meegewerkt en er was regelmatig contact met het parlement in Brussel.” “Deze wet geldt natuurlijk niet alleen voor Amerikaanse bedrijven,” zegt Van Sparrentak. “Ik verwacht wel dat de maatregelen uit de DMA die de machtsposities van Big Tech aanpakken, zoals het verbod op het combineren van data, op de laagste-prijsgaranties en bijvoorbeeld de verplichting om ook andere aanbieders toe te laten, gehandhaafd blijven. Interoperabiliteit is nog wel een discussiepunt. Er staat veel druk op de onderhandelingen. Macron wil dit afronden tijdens het Franse voorzitterschap zodat hij goede sier kan maken bij de presidentsverkiezingen: ‘ik heb Big Tech aangepakt!’ En dat is in het voordeel van het Europees Parlement!”
In het iBestuur magazine dat op 8 april de mat ligt leest u het verhaal!