Experiment: digitale paspoortcontrole op Schiphol
Schiphol experimenteert met een nieuw digitaal systeem waarmee de paspoortcontrole sneller kan verlopen. Met een speciale app kunnen deelnemers alvast hun gegevens voorafgaand aan hun reis doorgeven. Het experiment met de zogenoemde Digital Travel Credential (DTC) duurt tot eind maart.
Aan de proef nemen alleen reizigers deel die met KLM vanuit Canada naar Nederland vliegen. Waarnemend Schiphol-topman Robert Carsouw heeft grote verwachtingen van het systeem. “Thuisregistratie maakt de paspoortcontrole veel sneller en eenvoudiger. Dit gaat het nieuwe normaal worden.” Staatssecretaris Eric van der Burg (Justitie en Veiligheid) verwacht dat binnen enkele jaren reizigers zich thuis alvast kunnen registreren.
Europees perspectief?
Eind maart loopt het DTC-experiment af. De bevindingen zullen worden doorgegeven aan de Europese Commissie, die bezig is met het ontwikkelen van een nieuw digitaal reisdocument voor alle lidstaten. Grenscontrole in de Europese Unie zonder paspoort, blijft voorlopig echter toekomstmuziek. Technisch is al veel mogelijk, maar om het in de praktijk mogelijk te maken moeten de lidstaten moeten nauw samenwerken. En dan moeten de nodige hobbels genomen worden.
Hoe het werkt
Reizigers ontvangen per mail een uitnodiging op het e-mailadres waarmee hun KLM-vlucht is geboekt. Zij kunnen dan een speciale app downloaden op hun telefoon. Daarna moeten ze hun paspoort tegen de telefoon houden, zodat de chip in het paspoort uitgelezen kan worden. Door een selfie te maken met de telefoon, kan hun foto vergeleken worden met de foto in de paspoortchip. Deze gegevens kunnen voorafgaand aan de reis gedeeld worden met de Koninklijke Marechaussee en de KLM.
Op de luchthaven worden met behulp van een gezichtsscan de digitale gegevens opgehaald. Reizigers hoeven vervolgens alleen nog hun paspoort tegen de grenspoort aan te houden. Als de digitale gegevens overeenkomen met het paspoort, mogen ze doorlopen. Een paspoort is dus nog steeds noodzakelijk om de grens te passeren.
Dit artikel werd eerder gepubliceerd bij onze collega’s van AG Connect