Er zijn ook organisaties die het als tijdelijke rol zien. Even een paar jaar een CIO aanstellen en dan kan het weer van de agenda af: unfreeze, transition, freeze.
Collega-MT-leden of bestuurders bij veel organisaties zijn het vast met me eens: issues met de interne bedrijfsvoering, processen en ICT wil je zo snel mogelijk van de agenda af hebben. Dat moet gewoon op orde zijn. Je wilt je richten op je primaire business: daar wil je het elke dag over hebben!
Maar als je wilt innoveren en excelleren in je bedrijfsvoering met behulp van state-of-the-art informatievoorziening en ICT, dan zouden de bedrijfsvoering en ICT toch een belangrijk standaardagendapunt moeten zijn van elk directie- of MT-overleg? Hoever zijn we met onze programma’s en projecten, wat is het effect zowel financieel als maatschappelijk en voor onze medewerkers, waar liggen de kansen en bedreigingen, hoe kunnen we vooroplopen of hoe sluiten we aan bij de verwachtingen van onze klanten en partnerorganisatie?
Ik vrees dat we nog niet zover zijn. De functie van Chief Information Office (CIO) is bij veel (overheids)organisatie nog niet adequaat belegd. Soms is het een CINO (CIO in name only): doe het er maar even bij als directeur bedrijfsvoering. Of een tactisch opererend teamleider plakt het CIO-stickertje achter zijn of haar naam zonder deel uit te maken van een directie of managementteam. Er zijn ook organisaties die het als tijdelijke rol zien – ik zal geen namen noemen –, even een paar jaar een CIO aanstellen en dan kan het weer van de agenda af: unfreeze, transition, freeze. Een model dat mijns inziens geheel afwijkt van de snelheid waarin onze maatschappij met informatietechnologie verandert.
Maar goed, na een paar jaar is het weer van de agenda af. Dan hebben we Het Nieuwe Werken ingevoerd (lees: de vaste werkplekken afgeschaft en de besparing aan werkplekken aan mooie zitjes en architectuur uitgegeven…), ondersteunen we bring-your-own-device (lees: onze ICT kan het niet meer bijbenen, dus koop je eigen spullen maar…) en hebben we alle ICT buiten de eigen organisatie geplaatst (lees: we hebben alles wat we niet begrijpen, buiten of met een partnerorganisatie bij elkaar gezet en voelen ons nu geen opdrachtgever meer…). Het is nu van de agenda af, back to business, toch?
En hoe sturen we nou op innovatie, zoals zaakgericht en procesgericht werken, en dan met lean management naar slimmer werken en vervolgens alles naar self service brengen? Tja, dat stond vorig jaar op de agenda, was toen een hype. Ik durf te wedden dat de meeste lezers deze blog lezen op een iPad of een iPhone – grote kans dat die door hen zelf gekocht is. Nog een week of wat, dan krijg ik mijn iPhone 5 van mijn werkgever. Ik heb maar een zwarte besteld, kan ik direct het verschil zien met mijn witte privé-iPhone 5…. Kan dat ook weer van de agenda af.
In onze bedrijven/instellingen worden hulpmiddelen als pennen en potloden intensief toegepast. Hoewel onmisbaar… is het in onze bedrijven/instellingen nooit gaan draaien om dergelijke hulpmiddelen. Gelukkig maar.
Hulpmiddelen als smartphone, iPad, PC enzovoort – kortweg ICT, zijn vergelijkbaar met fancy pennen waarmee je d.m.v. knopjes in verschillende kleuren kunt schrijven. Maar het blijft een hulpmiddel. Om de één of andere reden zijn we toch en masse de weg wat kwijt geraakt: het is toch veel te veel om de ICT, om het hulpmiddel zelf gaan draaien. Dat levert veel verwarring op. Jammer.
Waar het om draait (en waar het dus ook zou moeten omdraaien) is niet het hulpmiddel, maar om betekenisvolle informatie in handen van mensen om tot effectieve/efficiente acties te kunnen komen.
Informatie is onderdeel van “je primaire business”; de hulpmiddelen niet. Informatiehuishouding hoort thuis in het “directie- of MT-overleg”; ICT hoort thuis op andere tafels. Voor CIO’s zou het primair en stelselmatig moeten draaien om betekenisvolle informatie in handen van mensen – dag in dag uit. Dan wordt de CIO een blijvertje.
Ik zie het inderdaad ook zo, informatie is net als geld en medewerkers een primaire productiefactor binnen organisaties. Als leidinggevende zal ik ook nooit mijn HR-rol van de agenda afhalen, voor informatie moet dat ook niet anders zijn! Terug op de agenda dus!
Helemaal mee eens, herkenbare hypegedragingen ook waarmee oppervlakkig wel wat gedaan wordt omdat, zoals Van Til zegt, het gaat informatiekundig aspect snel vergeten of nooit ingezien wordt.
Dan lijkt het mij op de discussie over de benodigde ICT-kennis van politici. Moet een politicus ook van logistiek weten bij beslissingen over het wegennet of falen we in de ICT met het uitleggen van architectuur als bestuurders enkel gadgets zien waar ze niet optillen sturen?