Om ervoor te zorgen dat de overheid de verwachtingen waarmaakt die inwoners hebben van moderne, veelal digitale dienstverlening, moet er nog een hoop gebeuren. ‘Het is verbijsterend hoe weinig aandacht het kabinet hiervoor heeft in het regeerakkoord’, zo luidt de bijna-noodkreet van Franc Weerwind in een onlangs verschenen "artikel":https://www.trouw.nl/opinie/het-is-verbijsterend-hoe-weinig-aandacht-het-kabinet-heeft-voor-digitalisering-~a5369eda/ in Trouw (13 december).
Gemeenten en uitvoeringsorganisaties streven ernaar om de afstand tussen burger en overheid te verkleinen. Ze zijn voortdurend bezig om hun (digitale) dienstverlening te verbeteren en zoeken elkaar daarbij steeds vaker op: kracht door samenwerking. Weerwind, burgemeester van Almere en voorzitter van de VNG-commissie Dienstverlening en Informatiebeleid, richtte zich eerder al tot de gemeenten: ‘Met hoe meer gemeenten je een activiteit doet, hoe meer slagkracht je hebt en hoe meer kwaliteit je kunt bieden aan de gemeentelijke dienstverlening.’ Precies in die samenwerking zit de winst van initiatieven als Samen Organiseren en de Pilotstarter van KING.
Bescheidenheid
Maar het kan allemaal nog sneller en vooral eenvoudiger, vindt Corrine van Veldhuisen, Programmamanager Publieksdienstverlening van de gemeente Utrecht. Zij is de trekker van het project ‘Jouw succes, mijn succes’, een initiatief dat komt vanuit het Kloosterhoeveberaad. “We onderkennen en herkennen het allemaal: we moeten veel meer met elkaars goede ideeën aan de slag. Want die zijn er. Je hoeft maar naar een bijeenkomst te gaan of een vakblad te lezen en je denkt wel tien keer, wat een gaaf idee. Maar gek genoeg kunnen we elkaar lang niet altijd vinden. Dat heeft meerdere oorzaken. Zo zitten gemeenten vaak klem tussen de wervelende ontwikkelingen in de buitenwereld en de natuurlijke bescheidenheid van de gemeentelijke binnenwereld. Wij hadden hier in Utrecht een pilot rond het vervangen van eenvoudige telefoontjes door WhatsApp. Dat is een groot succes, maar we hielden het eerst voor onszelf, omdat we dachten: daar is toch eigenlijk niks nieuws aan, de hele wereld appt toch al… Verkeerde bescheidenheid, want toen we het wel breed gingen delen, bleek het voor andere gemeenten wel degelijk een nieuwe en goede toevoeging aan de dienstverlening te zijn.”
Makkelijk deelbaar
Een oorzaak die wat lastiger te elimineren is, is de geslotenheid van de oplossingen die de grote IT-leveranciers gemeenten bieden. “Ik vind dat we die macht van de leveranciers moeten openbreken, maar dat is toekomstmuziek. Laten we gewoon klein beginnen. Met het uitwisselen van oplossingen die wel makkelijk deelbaar zijn.”
Dat is de kern van het project ‘Jouw succes, mijn succes’. Van Veldhuisen: “We doen in al die 388 gemeenten voor 80, 90 procent hetzelfde. Er zijn in die gemeenten slimme mensen die slimme tools en oplossingen bedenken voor die gezamenlijke processen. Laagdrempelige eenvoudige oplossingen die impact hebben; zoals de stembureau-app in Rotterdam. Daarop zie je straks bij de gemeenteraadsverkiezingen waar je het dichtstbijzijnde stembureau kunt vinden. Utrecht heeft dat idee, als gekende forenzenstad, overgenomen. Zo’n oplossing ligt al op de plank, is relatief goedkoop en makkelijk over te nemen. Laten we dit soort oplossingen eens actief gaan ophalen, in een soort ‘live’ marktplaats.”
Vindplaats van ideeën
Op donderdag 8 februari 2018 is de startbijeenkomst: gemeenten kunnen bewezen successen komen brengen en halen. “Je moet het zo zien: gemeenten met een goede oplossing of toepassing presenteren dat in een korte pitch aan andere gemeenten. Daarna beoordeelt ieder of er een toepassing bij zit die ook wat voor hen is. Is er een match, dan wordt er een coach ingezet die gaat helpen om het idee ook echt te implementeren. In eerste instantie voor die gemeenten die belangstelling hebben getoond, maar ook wordt gekeken hoe zo’n succes uitgerold kan worden naar alle gemeenten in Nederland. Hiervoor worden factsheets en projectplannen ontwikkeld, waardoor het overnemen en implementeren van een succes makkelijker wordt. Wat mij betreft leidt dat tot een logische vindplaats en centrale plek waar je kant en klare toepassingen met bijbehorende informatie en contactpersonen zo uit de kast kunt trekken.”
Beweging
Steekwoorden voor geschikte ideeën en oplossingen zijn: bewezen succes, leveranciersonafhankelijk, open source en behorend tot de datalaag waarvan de gemeente eigenaar is en niet te duur (invoering mag niet meer dan 10.000 euro kosten). Maar wat als er alleen maar halers komen en geen brengers? Van Veldhuisen: “Ten eerste kan ik me dat niet voorstellen. Maar ik zou het dan zeker geen mislukking noemen. Het gaat er ook om een beweging op gang te brengen. Om het gedachtegoed van samen successen delen verder te brengen. En dat gaat sowieso gebeuren met zo’n bijeenkomst. Maar nogmaals, ik ga ervan uit dat we halverwege 2018 een feestje gaan vieren rond de successen die dan geboekt zijn!”
Gemeenten en uitvoeringsorganisaties die willen meedoen aan ‘Jouw succes, mijn succes’ kunnen zich opgeven bij KING/VNG Realisatie via dit aanmeldformulier. Kijk voor de meer informatie op de website van Jouw succes, mijn succes