MijnOverheid is nog steeds niet persoonlijk, relevant en waardevol. Van de ambities uit 2006 is maar weinig terechtgekomen.
Tien jaar geleden stemde de ministerraad in met de invoering van de Persoonlijke Internet Pagina (PIP): een web portaal met gepersonaliseerde overheidsinformatie. Daarmee zou de belofte voor digitale dienstverlening aan burgers en bedrijven worden ingelost. De ICT uitvoeringsorganisatie berekende destijds dat de overheid met de PIP tot 2012 een bedrag van 870 miljoen euro aan kosten zou besparen. Wat is er van deze ambities terecht gekomen?
Een proef met de gepersonaliseerde pagina ging in 2006 van start. De personalisatie zou plaatsvinden op basis van locatie, thema’s en eigen voorkeuren. Via de internetpagina zou gepersonaliseerd nieuws worden gebracht. Er zou een agendafunctie komen voor het maken van afspraken met overheidsinstanties en het weergeven van deadlines. De grootste uitdaging bij de ontwikkeling van de PIP zou het samenbrengen van overheidsdiensten in één website zijn. “We brengen zoveel mogelijk diensten samen.” vertelde programmamanager Zeef destijds “Dat maakt het lekker complex.”
In 2008 ging een eerste versie van de internetpagina, MijnOverheid gedoopt, live voor een beperkt aantal gebruikers. Het jaar daarop volgde de uitrol, maar de animo voor afname van de dienst bleef beperkt. Ik meldde mij in 2009 aan. Na twee jaar als gebruiker geregistreerd te hebben gestaan had ik nog altijd geen bericht of zaak van de overheid ontvangen. Ik kon slechts zien hoe ik in de basisadministratie was geregistreerd. Verder bevatte de website verwijzingen naar overheidsdiensten, waarna dan weer opnieuw met DigiD ingelogd moest worden. Teleurgesteld schreef ik mij uit. Een maand later ging MijnOverheid op zwart na de DigiNotar kraak. Afgelopen vijf jaar heb ik MijnOverheid niet gemist, maar ik meldde mij toch weer aan in het kader van de Belastingdienst campagne ‘Vaarwel Blauwe Envelop’. Natuurlijk was ik ook benieuwd welke diensten inmiddels in de site waren toegevoegd.
Kort na mijn aanmelding ontving ik de volgende mail: ‘Er is een nieuw bericht in uw Berichtenbox op MijnOverheid. Ga naar MijnOverheid om dit te lezen.’ De mail in de Berichtenbox met onderwerp ‘Welkom bij MijnOverheid’ luidt: ‘Geachte heer, mevrouw, Bedankt voor het activeren van uw MijnOverheid account.’ Onpersoonlijker kan bijna niet. Verder bevat de Berichtenbox een uitnodiging voor het doen van aangifte IH 2014, alsmede een bericht met de definitieve aanslag inkomstenbelasting 2014. Ik heb geen lopende zaken, maar in de lijst van aangesloten organisaties (allemaal gemeenten) staat mijn gemeente dan ook niet vermeld. De persoonsgegevens bevat meerdere mutaties, waaronder driemaal mijn huidige adres met respectievelijk de omschrijvingen: ambtshalve, infrastructurele wijziging en technische wijziging i.v.m. BAG. Van de uitleg van deze omschrijving word ik niet veel wijzer: ‘Omschrijving van degene die uw adreswijziging heeft doorgegeven. Meestal bent u dat zelf. Dan staat hier ingeschrevene.’ Daarnaast bevat MijnOverheid verwijzingen naar onder meer de Belastingdienst, UWV, SVB, DUO, Donorregister, Mijnpensioenoverzicht. Daarna moet je nog steeds opnieuw met DigiD inloggen.
Nu ik mij eenmaal heb aangemeld kan ik mij, sinds de inwerkingtreding van de wet elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst, niet meer afmelden bij MijnOverheid. Ook kan ik niet kiezen voor de optie om alsnog een blauwe envelop te ontvangen, want die optie is nu afgeschermd. Waarom worden de aanslagen trouwens niet gewoon in MijnBelastingdienst opgenomen samen met de aangiftes, zoals UWV dat ook doet met betaalspecificaties en jaaropgaaf? Dan staan ze handig bij elkaar en hoeft niet nog een extra keer te worden ingelogd bij MijnOverheid.
Van de ambities uit 2006 is weinig terechtgekomen, maar toch wordt ons MijnOverheid met een Berichtenbox opgedrongen. Het zou handig zijn als je op één pagina jouw gegevens te zien krijgt van alleen de overheidsdiensten waar je een relatie mee hebt. Voor mij zijn dat bijvoorbeeld de Belastingdienst, Mijnpensioen en Donorregister. Voor mijn dochter zijn dat DUO, Toeslagen en Belastingdienst. Personalisatie op basis van locatie en eigen voorkeuren en gepersonaliseerd nieuws zou ook fijn zijn. Uiteraard moet je ook transacties met de overheid kunnen doen via meerdere kanalen. Waarom wordt er geen killerapp gebouwd, zoals elektronisch stemmen voor bijv. een referendum? Daardoor neemt de opkomst toe en worden de kosten voor het optuigen van de stembureaus beperkt.
Digitale kanalen moeten persoonlijk, relevant en waardevol zijn. MijnOverheid voldoet aan geen van die criteria. Het is vooralsnog een Overbodige Onpersoonlijke Internetpagina.
Zo kun je er tegenaan kijken. Anders kan ook.
Persoonlijk: best wel; alleen al je BRP-gegevens.
Relevant: best wel. ik krijg er steeds meer relevante digitale post bijv.
Waardevol: best wel; bespaart me nu al de nodige tijd met papiertjes scannen en op 1 plek vinden van info ipv naar portalen op zoek moeten.
Bij veel, ook commerciele, bedrijven kom ik portalen tegen die minder leveren. Ik ben normaal behoorlijk kritisch, maar wat mij betreft is het vooralsnog een Prima Internet Pagina.
Goed dat je de andere kant belicht, Ad.
Toch vind ik het ambitieniveau dan nog veel te laag. Het kan en moet veel beter. De ontwikkelingen worden helaas afgeremd doordat overheden onvoldoende samenwerken, achter lopen bij technologische ontwikkelingen en de burger onvoldoende centraal zetten.
Pikant is dat ik via MijnBerichtenbox een ‘uitnodiging’ krijg om mijn belastingaangifte 2015 te doen. Maar dat dit stukje communicatie niet terug te vinden is onder het tabje ‘Communicatie’ van MijnBelastingdienst.
Hoezo, raar?
Die killerapp voor referenda kunnen we denk ik wel vergeten. Dan wordt de drempel te laag en krijgen we nog meer ongewenste uitkomsten.
Dit geeft precies mijn irritatie met ‘mijnoverheid’ weer; het is complex, nutteloos, irritant, en verplicht.
Ik heb het ook anders gezien; één site waar ook echt de relevante berichten binnenkomen (en niet ‘ga naar mijn.abp om de informatie ècht te kunnen zien), met een optie om het direct naar de email door te kunnen sturen (met een disclaimer ivm veiligheid). Het resultaat is natuurlijk dat iedereen de berichten direct in de email wil.
Een ‘killer app’ brengt veel te veel details met zich mee, maar als dit groot genoeg opgezet zou kunnen worden, dan zou het op zich moeten kunnen werken. Een ‘killer site’ is veel makkelijker, zou ik zeggen.
Sowieso begrijp ik niet waarom alles zo dubbelop en zo complex moet; simpliciteit en functionaliteit is wat nodig is. Veiligheid is een illusie; de zwakste schakel blijft de eindgebruiker, en mensen zullen altijd stomme fouten blijven maken.