Digitalisering en democratie
Nieuws

Sociale Digitale Standaard voor inclusieve dienstverlening

Betrek burgers doorlopend bij de ontwikkeling van e-dienstverlening. Continue burgerparticipatie levert betere en meer inclusieve dienstverlening op. Dat is de kern van de Sociale Digitale Standaard, een initiatief van stichting Digitaal Burgerschap Nederland (DBN). De SDS werd vandaag aangeboden aan staatssecretaris Van Huffelen van Digitale Zaken.

Staatssecretaris Van Huffelen tijdens de uitreiking van de Sociale Digitale Standaard. | Beeld: Dutch Digital Agencies

Zorg voor begrijpelijk taalgebruik, ontwikkel indien mogelijk open source en monitor continu het slagingspercentage bij het invullen van digitale formulieren. Het zijn slechts drie punten uit de Sociale Digitale Standaard die de stichting Digitaal Burgerschap Nederland overhandigde aan de staatssecretaris. Het doel is betere dienstverlening door de overheid. De opgave de komende tijd lijkt misschien makkelijk, vertelde Van Huffelen, maar blijkt heel moeilijk.

De Sociale Digitale Standaard kwam tot stand na een groot aantal gesprekken met wetenschappers, burgers, politici, ambtenaren en digitaal ondernemers verenigd in de Dutch Digital Agencies. Overheden en ontwikkelaars kunnen de SDS gebruiken als kompas bij het ontwikkelen van meer inclusieve (digitale) dienstverlening.

Zet gebruikersonderzoek in om de digitale dienstverlening up-to-date te houden en te verbeteren.

De Standaard beveelt aan om burgers en ondernemers van meet af aan te betrekken bij het ontwikkelen van digitale dienstverlening. HĂșn vraag moet immers aan de basis staan. Prototypes van nieuwe e-diensten moeten met gebruikers worden getest en verbeterd. Overheden zouden gebruikersonderzoek continu moeten inzetten om hun digitale dienstverlening up-to-date te houden en te verbeteren.

Recht op zinvol contact met de overheid

De Sociale Digitale Standaard geeft een praktische invulling aan het recht van burgers en ondernemers op toegang tot en zinvol contact met de overheid, dat de Raad van State in 2018 al formuleerde in een advies over digitalisering.

Klik HIER om de Sociale Digitale Standaard te downloaden

  • Andrea Theunissen-Gielen - QCS Maastricht bv | 15 september 2022, 11:11

    Graag reageer ik even kort op de sociale digitale standaard, hierin beperk ik me tot het stukje IT. Dit omdat ik denk hier een klein beetje vanaf te weten.
    Allereerst: het is goed dat er een sociale digitale standaard is opgesteld, nu is het zaak deze niet te laten verzanden in praten, maar omzetten in acties.
    Inzake
    IT
    Bouw ik mijn digitale dienstverlening op een goed fundament? (pagina 7)

    Hier wringt het in ons land.
    Om goed gebruik te kunnen maken van de digitale overheid, moet je als inwoner beschikken over een goed internetverbinding.

    Het actieplan Digitale Connectiviteit van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat stelt:
    Iedereen moet eind 2023 in het maatschappelijk en economisch verkeerdaadwerkelijk kunnen profiteren van dekwalitatief hoogwaardige connectiviteit.
    Men vind deze missie geslaagd als 98% van de adressen in Nederland is aangesloten…
    Dat betekend dat 20.000 adressen niet worden aangesloten (Bron: Rijksoverheid Nederlandse Digitaliseringsstrategie 2021 – pagina 29
    Dialogic, Notitie Outlook Digitale Infrastructuur).
    het zou fijn zijn als u dat ook opneemt in uw standaard. Graag deel ik mijn geringe kennis over dit onderwerp met u.

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren