Strengere regels voor politieke advertenties in EU
Politieke partijen blijken ook tijdens de huidige verkiezingscampagne uitgebreid aan microtargeting op sociale media te doen. Volgens Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), is dit een gevaar voor de democratie. Het Europees Parlement en de Europese Raad hebben 7 november jl. een voorlopig akkoord bereikt om politieke advertenties online aan banden te leggen. De Europese Commissie had hiertoe een wetsvoorstel ingediend.
Politieke advertenties moeten voortaan van een duidelijk label worden voorzien. Ook moet het voor burgers, journalisten en autoriteiten makkelijker worden om te achterhalen wie de geldschieters achter de advertentiecampagnes zijn, en hoeveel ze ervoor betalen. Het Europees Parlement wil ook dat er een openbare database worden aangelegd waarin alle politieke advertenties opgeslagen en geraadpleegd kunnen worden. De advertenties moeten er zeven jaar in worden opgeslagen.
Doel is een open en eerlijk politiek debat mogelijk te maken, op basis van objectieve en transparante informatie uit verschillende bronnen. Ook moeten de nieuwe regels waarborgen dat bij de verspreiding van politieke reclame de grondrechten volledig in acht worden genomen, waaronder het recht op privacy.
Desinformatie
Om buitenlandse beïnvloeding bij de stembusgang tegen te gaan mogen niet-EU-landen in de drie maanden voor een verkiezing of referendum in een EU-land geen politieke advertenties meer plaatsen. “Deze nieuwe regels maken het moelijker voor buitenlandse partijen om desinformatie te verspreiden en onze vrije en democratische processen te beïnvloeden,” stelde de Franse liberale Europarlementariër Sandro Gozi.
Microtargeting
Onderdeel van het akkoord zijn ook afspraken over wat microtargeting wordt genoemd. Nu kunnen kiezers nog op basis van hun online gedrag en persoonlijke data bepaalde advertenties voorgeschoteld krijgen. “Onze samenleving staat onder druk door politieke advertenties die verdeeldheid zaaien en versplintering bevorderen”, reageert Europarlementariër Paul Tang (PvdA) tegenover de NOS.
Advertenties aanbieden op basis van etniciteit, religie, geaardheid mogen met dit akkoord niet meer. Ook komt er een verplichting tot het vragen van toestemming voor het gebruik van data voor politieke advertenties. Die toestemming moet worden gegeven door internetgebruikers zelf. Het Europees Parlement wil verder een verbod op het gebruik van gegevens van minderjarigen.
Europese verkiezingen
Het Europees Parlement en de Europese Raad moeten het akkoord nog officieel aannemen. Hierna duurt het nog zo’n 18 maanden voor de nieuwe regels van kracht zijn. Een deel van de regels moet wel al gelden voor de Europese verkiezingen van juni komend jaar.