Nieuws

Retailer Action transformeert prijsstrategie met TCS Optumera

Discountretailers winnen terrein en bedienen klanten van elk formaat. Om de concurrentie voor te blijven zijn innovatie en een solide prijsstrategie cruciaal. Tata Consultancy Services (TCS) heeft Action Group geholpen bij het transformeren van de prijsstrategie met behulp van TCS Optumera™, een AI aangedreven retail-optimalisatieplatform.

Met de gedetailleerde, real-time prijsinformatie van TCS Optumera™ kan Action nu scherpere initiële prijzen uitrollen. | Beeld: Shutterstock

Action is de snelst groeiende retailer in Europa. Met een eenvoudige en succesvolle formule exploiteert het bedrijf een keten van 2.000 winkels in tien landen in Europa. Action leidt op prijs en onderscheidt zich op verrassing. De retailer staat bekend om betaalbare alledaagse producten en merkbelofte ‘kleine prijzen, grote glimlach’ die wordt aangedreven door een uniek bedrijfsmodel waarbij 60% van het productassortiment regelmatig wordt vernieuwd en volume-aankopen worden gedaan via een efficiënte toeleveringsketen.

Prijsstrategie

Om de beste prijzen aan klanten te kunnen bieden, was de prijsstrategie van de retailer gebaseerd op winkelprijscheckers en gegevens van derden. De versnelde internationale groei van Action in de afgelopen jaren zorgde er echter voor dat deze processen extra complex werden. Voor elke vernieuwing van het assortiment moest het, naast het bepalen van initiële prijzen voor nieuwe artikelen en het herprijzen van artikelen die uit eerdere seizoenen zijn overgedragen, rekening houden met andere aspecten, zoals valutaschommelingen, belastingen, klantperceptie van waarde en merkpositie binnen lokale markten.

Het platform activeert automatische prijswijzigingen op basis van verschillende scenario’s, zoals valutaschommelingen, kostprijswijzigingen en het aflopen van acties van concurrenten.

Action werkte samen met TCS om haar diepgaande domeinkennis en uitgebreide ervaringen in de detailhandel. TCS heeft workshops gegeven en de business teams van Action samengebracht met TCS-consultants om een nieuw geautomatiseerd, intelligent en geïntegreerd prijsproces voor meerdere afdelingen te ontwikkelen.

Om het nieuwe proces uit te voeren, heeft TCS met behulp van TCS Optumera™ een nieuwe prijsoplossing ontworpen. Het platform activeert automatische prijswijzigingen op basis van verschillende scenario’s, zoals valutaschommelingen, kostprijswijzigingen en het aflopen van acties van concurrenten.
Het platform koppelt de producten van Action aan vergelijkbare artikelen, waardoor een betere prijsstelling van nieuwe producten mogelijk wordt. Ook automatiseert het platform prijswijzigingen die zijn afgestemd op het beleid van bodemprijzen, spiraalprijzen en minimale of maximale marges. Bovendien worden waarschuwingen geactiveerd wanneer prijzen drempels overschrijden. Het platform biedt ‘wat als’-simulaties om de impact van prijswijzigingen vóór de uitrol te helpen beoordelen, evenals inzicht te bieden in de reden voor elke prijsaanbevelingen om transparantie in prijzen te kunnen garanderen.

Real-time prijsinformatie

Met de gedetailleerde, real-time prijsinformatie van TCS Optumera™ kan Action nu scherpere initiële prijzen uitrollen en prijspariteit tussen artikelen en winkels behouden om de omzet te maximaliseren, terwijl elke winkeltrip een nieuwe ervaring wordt met nieuwe keuzes. “Het platform maakt geautomatiseerde workflow goedkeuringen en prijsflexibiliteit mogelijk, waardoor de marktsnelheid van vijf dagen naar minder dan tien minuten wordt verlaagd en positioneert Action om snel te profiteren van de marktdynamiek”, zegt Srikanth VK, Global Head Retail Products and Platforms, TCS.
“We zijn er trots op om een bekende Nederlandse retailer als Action te mogen ondersteunen bij de transformatie van de prijsstrategie van het bedrijf”, zegt Josu Devasia, Country Head, TCS Nederland. “Wat we met TCS Optumera hebben gedaan voor Action laat zien hoe we, met behulp van slimme technologie zoals AI, bedrijfsprocessen en daarmee het concurrentievoordeel van een grote organisatie kunnen optimaliseren.”

Kracht van AI

“TCS Optumera stelt Action in staat om de kracht van AI te benutten en autonoom omnichannel-prijzen uit te voeren waardoor zowel de prijsperceptie van de klant als de marges worden verbeterd”, zegt Shankar Narayanan, Business Group Head, Retail Cluster, TCS. “We zijn verheugd dat we onze samenwerking met Action hebben verdiept om zo de klantgerichtheid te verbeteren, het marktleiderschap uit te breiden en zakelijk succes te versnellen.”

TCS Optumera™ is een product van de TCS Algo Retail™-suite waarmee retailers gegevens naadloos kunnen integreren en orkestreren over de gehele retailwaardeketen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de kracht van analyse, AI en machine learning om exponentiële bedrijfswaarde toegankelijk te maken.

De video van de case bekijk je hier

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren