Overheid in transitie
Artikel

Samenwerking en GenGT als antwoord op uitdagingen overheid

Michael Beerman: “Waarom zou je kennis en ervaring niet elders hergebruiken binnen de overheid?”

Overheidsorganisaties hebben te maken met diverse grote maatschappelijke uitdagingen. Thema’s als armoede, klimaatverandering, arbeidsmarktkrapte en veranderende wet- en regelgeving vergen het uiterste van de organisaties en hun medewerkers. Als instanties meer samenwerken en vertrouwen op Generation GovTech, kan de overheid hier beter mee overweg. Dat vertellen Michael Beerman (Head of Technology van de Public Sectordivisie van TCS Nederland) en Bob van Graft (Chief Information Officer van het CBR).

Met digitalisering kunnen instanties veel van deze uitdagingen te lijf, legt Beerman uit. Voorwaarde is dat ze de juiste mensen vinden om zaken op te pakken. Mensen die de oplossingen iteratief ontwikkelen en implementeren, mensen die de business kennen én mensen die afweten van nieuwe technologieregels. En daar wringt de schoen. De mensen zijn op, zegt Beerman. Maar hij is optimistisch. Hij ziet kansen om toch goede talenten aan de overheid te binden. Zo kunnen organisaties via slimme werving mensen met de juiste mindset bereiken: Generatie GovTech (GT).

Generatie GovTech

Generatie GT is ontstaan naar analogie van een succesvolle wervingscampagne van het ministerie van Defensie. Daar zorgde de campagne Generatie D voor maar liefst 70 procent meer bezoekers op de wervingssite en 30 procent meer sollicitaties. Bij veel mensen appelleerde de campagne aan hun gemeenschapszin en gevoel van betrokkenheid bij de maatschappij.
GenGT kent geen geboortejaar, zegt Beerman. Volgens hem gaat het om het type mensen, mensen met toewijding aan de maatschappij en een creatieve blik op de grootse uitdagingen die er spelen. Mensen die niet voor één gat te vangen zijn en over hun eigen organisatie heen willen kijken. “Want waarom zou je hun kennis en ervaring niet hergebruiken elders binnen de overheid?”

Delen met ecosysteem

Voor een digitale overheid die kan omgaan met de grote uitdagingen van deze tijd, zijn mensen niet de enige factor. Het vergt een organisatorische cultuurverandering, waarschuwt Beerman, met de focus op samenwerking. Instanties moeten volgens hem afstappen van gebruikelijke leverancier/klant-relaties. In plaats daarvan maken ze dan slim gebruik van een ecosysteem van overheden en leveranciers. Daarmee delen ze talent, ervaringen, kennis en oplossingen, producten en diensten.
Het gaat daarbij verder dan de ICT, aldus Beerman. “Ook niet-IT-onderdelen moeten zich aanpassen. Niet alleen om mee te komen, maar om voorop te komen, in controle te blijven.”

CBR is al op weg

Bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) hebben ze deze omslag al ingezet, vertelt CIO Bob van Graft. “We hebben lang geworsteld met de vraag hoe we de krapte in de arbeidsmarkt en beperkte kennis van ons systeemlandschap zouden aanpakken en concludeerden dat we hiervoor intensiever moeten samenwerken en over de grenzen van de eigen organisatie heen moeten kijken. Om die reden werken we nu onder andere samen met TCS en gebruiken we het ecosysteem om ons heen.” De omslag gaat niet vanzelf, erkent de CIO. “Als je externe partijen je organisatie binnenhaalt, krijg je te maken met cultuurverschillen en vraagstukken over de verantwoordelijkheid. Maar we konden niet anders.
Het CBR voert haar maatschappelijke taak uit en daarbij hebben we te maken met steeds veranderende, deels overlappende Nederlandse en Europese regels. Deze wijzigingen moeten vertaald worden naar ons applicatielandschap en dat kost capaciteit.”

Maatschappelijke uitdagingen en krappe arbeidsmarkt vergen nieuwe aanpak bij de overheid

Vertaalslag

Arbeid- en kenniskrapte is niet alleen bij ICT, weet ook Van Graft. “Ook de vertaalslag naar de business is belangrijk. Wat is het vraagstuk van de burger en hoe vertaal je dat naar oplossingen? Bijvoorbeeld meeluisteren in het callcenter helpt. Of in ons geval weten wat er bij onze examens gebeurt. Dan krijg je begrip voor wat er aan de buitenkant speelt.”
Het CBR werkt in een demand/supply model. Daarbij is materiedeskundigheid, zoals businessanalisten, ontwikkelaars, testers en beheerders belangrijk voor het IV-vraagstuk, erkent de CIO. “Dit betekent samenwerken met onze collega’s op het ministerie of bijvoorbeeld met de ketenpartners, zoals RDW, KvK, OM, Politie en de zorgsector. In die samenwerking zorgen we ervoor dat we met onze leveranciers, zoals TCS, de juiste kennis en kunde aan boord krijgen om onze taken uit te voeren.”

De grote maatschappelijke uitdagingen en de krappe arbeidsmarkt vergen een nieuwe aanpak bij de overheid, luidt de conclusie van Michael Beerman en Bob van Graft. Met slimme wervingscampagnes en handige samenwerking met leveranciers en i-vakmanschap binnen ecosystemen, wordt het mogelijk.

Bob van Graft: “Als je externe partijen je organisatie binnenhaalt, krijg je te maken met cultuurverschillen en vraagstukken over de verantwoordelijkheid.

Beeld | Jiri Büler

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren