TCS: Wereldwijd hoogste waardegroei in IT-dienstensector
TCS is door Brand Finance uitgeroepen tot het op één na waardevolste IT-dienstenmerk ter wereld in de 2024 Global 500 IT Services Ranking. Geleid door gestage investeringen in AI-gereedheid en een toewijding aan duurzaamheid, is de merkwaarde van TCS gestegen naar $ 19,2 miljard van $ 17,2 miljard in 2023, een sterke groei van 11,5% YoY. De groei van $ 2 miljard is de hoogste absolute groei in de top 25 van toonaangevende IT-bedrijven in de wereld.
Groei
“TCS heeft een uitstekende groei laten zien en heeft zijn merkwaarde met meer dan wie dan ook in zijn sector laten groeien. Deze prestatie weerspiegelt TCS’ toewijding aan innovatie en marktleiderschap. De verbetering van hun Brand Strength Index van 82 naar 84, met behoud van hun AAA-merkrating, benadrukt de strategische uitmuntendheid van TCS. Als een van ’s werelds meest waardevolle IT-servicemerken is TCS een duidelijke merkleider in de industrie, wat de kracht van consistente merkinvesteringen en -kracht aantoont,” zegt David Haigh, CEO en voorzitter van Brand Finance.
Investeringen
TCS heeft de afgelopen decennia aanzienlijke investeringen gedaan om de wereldwijde aanwezigheid van zijn merk uit te breiden. Deze omvatten het versterken van de aanwezigheid op belangrijke industrie- en bedrijfsfora, in digitale kanalen en sociale media, het vergroten van de leiderschapsstatus in rapporten van analisten, de stem in thought leadership en een reeks andere acties.
Voor het eerst in de technologiesector heeft TCS ’s werelds grootste sponsorportefeuille van 12 marathons en hardloopplatforms opgebouwd, waaronder iconische evenementen zoals de TCS New York City Marathon, de Tata Mumbai Marathon en de TCS Amsterdam Marathon. Onlangs heeft het bedrijf dit portfolio verder versterkt door de TCS London Marathon en de TCS Toronto Waterfront Marathon toe te voegen. Elk jaar nemen meer dan 600.000 hardlopers deel aan door TCS gesponsorde duurloopwedstrijden in grote steden over de hele wereld, en miljarden mensen kijken naar deze evenementen in uitzendingen over de hele wereld en via de mobiele apps die door TCS zijn gebouwd.
Strategische marketingacties
“De afgelopen decennia hebben we er hard aan gewerkt om het merk TCS meer wereldwijd te maken door middel van een reeks strategische marketingacties, wat tot uiting komt in deze merkprestaties. Ik wil graag al mijn collega’s bedanken, die ons merk opbouwen en versterken door hun dagelijkse inspanningen. We omarmen de grotere visie van de Tata-groep en zetten de volledige kracht van onze merkplatformen in om niet alleen vorm te geven aan een duurzamere toekomst, maar ook om ons merk strategisch te positioneren als leider op het gebied van kunstmatige intelligentie en andere opkomende technologiefronten.” aldus Abhinav Kumar, Chief Marketing Officer bij Tata Consultancy Services.
Kunstmatige intelligentie
TCS’ AI-strategie is gebouwd op het versterken van capaciteiten in de waardeketens en het helpen van klanten om het transformatieve potentieel ervan te realiseren. Meer dan 150.000 werknemers zijn al getraind in de basisvaardigheden van GenAI. Om zijn werknemers verder te trainen in AI-vaardigheden, heeft TCS een AI Experience Zone gelanceerd voor zijn werknemers. Door gebruik te maken van zijn aanwezigheid in de marathonwereld is TCS in de aanloop naar de TCS New York City Marathon een samenwerking aangegaan met kampioensmarathonster Des Linden om een digitale tweeling van haar hart te creëren. Deze tweeling kan een nieuwe methode voor gezondheidsmeting bieden en de trainingservaring transformeren, waardoor mogelijkheden ontstaan voor realtime, gepersonaliseerde gezondheidszorg, door gebruik te maken van digitale tweelingen, machine learning en kunstmatige intelligentie.
Duurzaamheid
TCS heeft een duidelijk pad uitgestippeld om de Net Zero Emissie-doelstelling te bereiken en zijn absolute uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 te verminderen. Om haar marketinginspanningen op deze doelstelling af te stemmen, heeft TCS ook samengewerkt met de Council for Responsible Sport om de ReScore-app te ontwikkelen – een unieke digitale toepassing die sportorganisaties wereldwijd helpt om hun duurzaamheidsprestaties te meten en te certificeren. De TCS Toronto Waterfront Marathon en de TCS London Marathon hebben al de Evergreen- en Gold-normen behaald op dit platform. TCS ondersteunt ook ’s werelds eerste volledig elektrische raceserie, Formula E, via het Jaguar TCS Racing team. Deze samenwerking dient als katalysator voor elektrificatie, het bevorderen van inspanningen om de CO2-uitstoot te verminderen en het stimuleren van duurzame mobiliteit.
Top 10 IT-Servicemerken, gerangschikt in de 2024 Global 500 IT Services. Ranking door Brand Finance: