Technisch ‘probleem’ maakt DigiD voor nieuwe zorgleveranciers onmogelijk

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft bekendgemaakt dat er momenteel geen nieuwe dienstverleners kunnen worden aangesloten op het Stelsel Toegang via de ToegangVerlengingService (TVS). Ook uitbreidingen van bestaande clusteraansluitingen zijn tijdelijk niet mogelijk.
De oorzaak ligt bij een technisch probleem bij DigiD, waardoor het aantal aansluitingen op TVS beperkt moet blijven. Dit zorgt voor een ongewenste situatie voor alle betrokken partijen, waaronder dienstverleners en hun klanten.
Volgens de Directie Digitale Overheid van BZK wordt gewerkt aan een structurele oplossing in samenwerking met ketenorganisaties zoals Logius, DICTU en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
Voor dienstverleners in de zorg verloopt de communicatie via het functioneel beheer van TVS en via de informatiekanalen van het ministerie van VWS en Nictiz. Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn, belooft BZK de betrokkenen direct te informeren.
Zorgen om digitale dienstverlening
Het ministerie erkent dat de situatie zeer vervelend is en deelt de zorgen over de mogelijke impact op de voortgang van digitale dienstverlening in de sector.
Update 28-7 2025:
Een woordvoerder van het ministerie van BZK laat weten dat vanaf september de aansluiting op DigiD via TVS deels weer mogelijk is voor organisaties. ‘Logius en DICTU zetten zich in om ook op de middellange termijn ruimte te creëren voor nieuwe aansluitingen via de TVS. Onder andere door het aanpassen van de infrastructuur. Het is nog niet bekend hoelang dit precies duurt. Zodra de oplossing in zicht is, maakt BZK dit bekend aan de zorgsector.’
Lees meer: