Wie leidt de smart city-revolutie?
De laatste weken zijn er verschillende artikelen verschenen waarin werd gewaarschuwd dat het verschijnsel smart cities niet in handen van het bedrijfsleven terecht mag komen en dat de overheid in de lead moet blijven. Het is waar dat zonder de overheid heel veel innovaties er niet zouden zijn geweest.
Innovaties als internet, gps en zelfs de slimme zoekalgoritmes van Google zijn allemaal door de overheid ontwikkeld. Deze technologieën hadden echter wel het bedrijfsleven nodig om ze verder te ontwikkelen tot technologie of dienstverlening die maatschappelijk breed wordt geaccepteerd en bovenal wordt gebruikt.
Iedereen heeft een rol in de innovatieketen en die van de overheid is helaas niet technologie aan de man brengen. Al was het maar om de simpele reden dat de gemiddelde burger de overheid wantrouwt. We vinden het geen probleem dat als we een Google-app gebruiken, Google meer van je weet dan je partner. Maar op het moment dat de gemeente onze kentekens opslaat om ‘app-parkeren’ mogelijk te maken, wordt er een rechtszaak aangespannen omdat onze privacy in het geding is.
Personalisatie
Daarnaast is de overheid niet voldoende klantgericht bij het ontwikkelen van haar dienstverlening. Mijn bank doet haar uiterste best om ervoor te zorgen dat ik nooit meer op een kantoor hoef te verschijnen voor welke dienstverlening dan ook, evenals een gemiddelde luchtvaartmaatschappij. Beide zijn het instellingen die de nodige veiligheidsmaatregelen in acht moeten nemen rond de omgang met persoonsgegevens. Toch zijn ze in staat om persoonlijk gepersonaliseerde diensten te ontwikkelen die mobiel en cloudgebaseerd zijn. Als overheid zullen we nooit in staat zijn producten en diensten door te ontwikkelen op het niveau van marktpartijen. Disruptie staat nu eenmaal niet hoog op de politieke agenda en we voelen niet de druk van concurrenten die ons dwingt tot handelen.
Wat is dan wel de rol van de overheid? Net zoals kennisinstellingen een rol hebben met specifiek onderzoek, kan de overheid zonder dat zij in de lead is wel de cruciale rol van (mede-)investeerder en ‘launching customer’ invullen bij het realiseren van smart cities. De grootste uitdaging hierbij is de gefragmenteerde vraag van een gemeente samenbrengen tot een systematische vraag, gekoppeld aan logische innovatiemomenten als gebiedsontwikkeling of nieuwe aanbestedingen. Dit biedt de mogelijkheid om, in plaats van pilots die nooit schalen, echt impactvolle projecten te realiseren.
Opengooien
Mijn call to action is dan ook dat je als overheid de poorten van de publieke bastions moet opengooien. Werk zij aan zij samen met innovatieve bedrijven en multinationals om je dienstverlening te verbeteren. Er zijn namelijk altijd meer slimme mensen buiten je gebouw dan erbinnen. De stad die dat realiseert en er gebruik van maakt, is echt een slimme stad.