SAAS is Software As A Service. Vergelijkbaar met water uit de kraan, stroom uit de muur. Makkelijk. Of toch niet?
SAAS, is dat SAAS of PAAS of IAAS, private of public…? Veel artikelen, meningen, uitleg, van alles gaat over al deze onderwerpen. Voor ons sluit het ook aan op onze strategie: de cloud tenzij.
Toch hebben we ons een beetje verkeken op de impact, de status van de ontwikkeling van de leveranciers en met name ook het aandeel voor ons. Niks geen zorgeloos SAAS…
SAAS is Software As A Service. Vergelijkbaar met water uit de kraan, stroom uit de muur. Je doet niets, zet de kraan open en hebt water, steekt een stekker in het stopcontact. Et voilà! Met software blijkt het toch wat anders te werken. Wellicht hebben wij de verkeerde verwachtingen of is het gewoon vreemd?
Software alsof het water of stroom is, hiervoor hoef je dus alleen het scherm, als een kraan of een stopcontact, te regelen. Dat hebben we; dat heet internet. Als ik naar de software van mijn bank ga, dan kan ik met de applicaties werken. Een service in de cloud dus.
Met de gemeentelijke vakapplicaties is het helaas anders gesteld. Er zijn applicaties die wel zo werken, maar die zijn op één hand te tellen. De applicaties die nu door de leveranciers aangeboden worden als SAAS, die voorheen gewoon on-premise waren, voldoen niet aan het uitgangspunt van water uit de kraan. Je moet namelijk eerst zelf nog je hele leidingwerk aanbrengen. Kranen installeren op iedere kamer en pas dan komt er water uit. Op zich zou dat geen probleem zijn, maar aangezien de verwachting anders was en hiermee ook rekening is gehouden met de hardware, het geld, het beheer, dan komt het businessmodel er anders uit te zien.
Voor vrijwel alle SAAS-applicaties moeten we zelf nog steeds plug-ins installeren in de clientomgeving, moeten er servers worden aangemaakt, moeten er connecties gemaakt worden, moeten er applicaties door ons met elkaar verbonden worden en kost het naast veel implementatiewerk, dus ook extra hardware en beheer. Dit terwijl de kosten van een SAAS-applicaties hoger zijn dan de on-premise varianten.
Ik zie dat er geen lagere kosten zijn door deze manier van SAAS-applicaties en eigenlijk wil ik het daarom ook geen SAAS-oplossing noemen. Ik vind het een applicatie die in een private cloudomgeving draait bij de leverancier. En negatief gezien: ervaar ik alleen maar nadelen hiervan.
De beveiliging garanderen kost namelijk ook meer tijd en dus geld. Maar ook de downtime die er best vaak is en op tijden waarop wij geen invloed hebben. De nieuwe features die best goed zullen zijn, maar waar wij geen invloed op hebben en ‘over de muur’ gegooid worden.
Bij de implementatie blijkt er vooraf niet duidelijk te zijn wat wij zelf moeten doen, welke impact het heeft en hoe complex het is. We worden er keer op keer door overvallen en het kost steeds meer tijd dan de tijd die er eigenlijk is.
Beste leveranciers: lever mij een echte SAAS-oplossing, zonder gedoe en web-based. Noem alle andere verSAASde applicaties geen SAAS en reken gewoon de prijs van de on-premisevariant, zodat wij er financieel niet bij inschieten. Enne….plan de downtime in op momenten die ons en onze collega’s uitkomen. Dat is niet doordeweeks op een avond, want dan zijn wij als gemeenten namelijk wel eens open voor inwoners…
Marlène Geskes is afdelingshoofd ICT bij de IJsselgemeenten