
Make ICT Fair
Haarlem gaat voor eerlijke elektronica
door: Frits de Jong, 4 december 2019

Alleen nog maar gebruikmaken van ICT en onderdelen daarvoor, waarvan je weet dat die afkomstig zijn van partijen die de labels duurzaam en circulair in hun DNA hebben. Het klinkt nobel, maar is het realistisch? De gemeente Haarlem denkt van wel en zet vol in op deze manier van werken.
Cyberverzekering: hangmat of vangnet?
door: Peter van Schelven, 2 december 2019

Wat doe je als publieke instantie als cyberterroristen je data hebben gegijzeld? Betaal je losgeld of niet? Peter van Schelven betoogt dat een verzekering voor cyberdreigingen zo gek nog niet is. “Laat mij hier stevig benadrukken: een cyberverzekering is niets meer en niets minder dan een vangnet, en is dus zeker geen hangmat.”
Van sprekende bril tot smart potato
5G moet jongeren de ICT in lokken
door: Fred van der Molen, 28 november 2019

Overheden en bedrijven hebben hun investeringen in digitalisering opgevoerd, maar er blijft een tekort aan ICT’ers. Met creatieve initiatieven wordt geprobeerd jongeren te interesseren voor ICT én de aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven te verbeteren. Bijvoorbeeld met publiek-private samenwerkings-verbanden, zoals bij de proeftuin 5Groningen.
Geile vleermuizen
door: Sander Klous, 26 november 2019

Wat is anno 2019 het slechtst functionerende algoritme? Als wetenschapper zou ik zonder grondig onderzoek eigenlijk geen antwoord op die vraag mogen geven. Toch durf ik wel een gokje te wagen. Een algoritme dat al honderden jaren oud is, staat waarschijnlijk hoog op die lijst: het dagelijks nieuws.
Stap in die achtbaan
Arne van Hout, voorzitter Taskforce Samen organiseren
door: Quita Hendrison, 21 november 2019

Staan we als gemeenten en breder nog, als gehele overheid voor een grote omwenteling? Ja, bevestigt Arne van Hout, de nieuwe voorzitter van de Taskforce Samen organiseren en gemeentesecretaris van Nijmegen. Maar weten we wel wat dat inhoudt? Nee, luidt het even stellige antwoord.
Toverformule
door: Diederik van Leeuwen, 20 november 2019

Innoveren was nog nooit zo makkelijk. Ontelbare start-ups staan klaar met vernieuwende producten en diensten. The Big Five biedt platforms en cloud-oplossingen die binnenkort geheel AVG-proof zijn. En overal borrelen labs en netwerken. Kortom, alle ingrediënten voor succes zijn volop aanwezig. Toch voel je je als innovator vaak genoeg net als de burger die weer te horen krijgt dat de koopkracht gestegen is: de cijfers liegen niet, tegelijkertijd voel je je niet rijker.
De cloud is niet alleen commodity
door: Erik Bouwer, 12 november 2019

“Als een bank in de cloud kan werken, waarom wij dan niet?” “Wij zijn geen IT-bedrijf; wij zouden onze systemen niet zelf moeten beheren.” Klinkt bekend? Klopt, het zijn citaten uit iBestuur-artikelen over de cloud en de overheid. Die uitspraken roepen vragen op. En hoe kun je nou een digitale organisatie worden en tegelijkertijd een van je belangrijkste bedrijfsmiddelen buiten de deur zetten?
Ethiek
door: Sophie in't Veld, 11 november 2019

Het privacydebat is sterk gedemocratiseerd in de vijftien jaar dat ik me met het onderwerp bezighoud. Veel meer mensen zijn tegenwoordig doordrongen van het belang, dan in de dagen dat ik tot in den treure moest uitleggen waarom privacybescherming belangrijk is.
Vuile data
door: Chris Verhoef, 6 november 2019

PNR-gegevens: oftewel Passenger Name Records, dat is de verzamelnaam voor alle gegevens die opgeslagen zijn in airline reservation systems. Het gaat om namen, adressen, telefoonnummers, e-mailadressen, alle betalingsinformatie plus factuuradres, frequent flyer deelname; kortom je hele aviare doopceel.
Wie maakt chocola van de toeslagenspaghetti?
door: Marjan Arenoe, 4 november 2019

Mensen met een laag inkomen raken (verder) in de schulden door de wirwar van regelingen en toeslagen van de overheid. Verschillende partijen ontwikkelen apps die duidelijkheid geven over de maandelijkse inkomsten. Maar het is een druppel op de gloeiende plaat.
Agnotologie
door: Marens Engelhard, 28 oktober 2019

De dag dat ik dit schrijf is het 9/11. Iedereen weet nog wat hij die dag deed. Of, als je van mijn generatie bent, zelfs wat je deed op 22 november 1963, de dag dat Kennedy werd vermoord; ik zie mezelf staan in een bedrukt kringetje op het plein van mijn lagere school. Op 9/11 rond 15.00 uur had ik een overleg op het Amsterdamse stadhuis. Iemand kwam in de deuropening staan: het WTC staat in brand. Vliegtuig. Eerste reactie: onmogelijk, een flauwe grap. De rest is geschiedenis.
“Zeer bewust zeer onbekwaam”
Jan van Ginkel over de overheid in digitale transformatie
door: Peter Mom, 17 oktober 2019

Jan van Ginkel, loco-provinciesecretaris van Zuid-Holland en aldaar concerndirecteur, doet veel met passie, zegt hij, maar nadenken over en aandacht vragen voor de ethische kant van ver doorgevoerde digitalisering brengt hem tot ‘vlammen van binnen’. Het is een zoektocht, complex en urgent.
“Ons vak is aangeven wat er kan”
Loes Mulder, secretaris-generaal Sociale Zaken en Werkgelegenheid:
door: Bas Linders, 3 oktober 2019

De hoogste ambtenaar van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is secretaris-generaal Loes Mulder. Dat de Rijksoverheid niet goed is aangesloten op de technologische ontwikkelingen durft ze best te zeggen. Het levert risico’s op, maar óók kansen.
‘We laten het een beetje door de vingers glippen’
Parlementaire onderzoekscommissie van start
door: Bas Linders, 24 september 2019

Dat de Tweede Kamer zich heeft laten overhalen tot een Parlementair Onderzoek Digitale Toekomst is eigenlijk de schuld van de ‘digital champion’ van D66 Kees Verhoeven en zijn VVD-collega Jan Middendorp. Zij vinden daarbij commissievoorzitter Kathalijne Buitenweg aan hun zijde. Want digitalisering en de Tweede Kamer, dat is bepaald nog geen gelukkig huwelijk. “We zullen misschien wel pijnlijke momentjes voor onszelf blootleggen, maar daar moeten we niet bang voor zijn.”