Viva

Lang leve de technologie. Onder dat mom wordt in Parijs jaarlijks een groot innovatie-event georganiseerd: Viva Technology. Macron opent het event en toont het commitment van de overheid, Usain Bolt lanceert een snelle elektrische step en Kasparov speelt simultaanschaak tegen het publiek, omdat winnen van een computer allang tot het verleden behoort.

Los van deze publiekstrekkers en het altijd hoge gadgetgehalte van een dergelijke beurs was er voldoende inspiratie op te doen. Met meer dan 9.000 start-ups, 450 internationale sprekers en 180 sessies biedt dit event een mooie gelegenheid om dicht bij huis ‘the latest innovation’ op te halen. Wat me bij mijn bezoek opviel is dat het niet de technologische vernieuwingen waren die eruit sprongen, maar meer de wijze waarop deze door bedrijven opgepakt en gepresenteerd worden.

Start-ups worden uitgedaagd om bij grote merken hun innovatie in te brengen. Op de stands van L’Oréal en Louis Vuitton geen make-up of modeaccessoires. Nee: virtuele adviseurs die jou op maat bedienen met de juiste kleur make-up passend bij jouw lifestyle, huidskleur en leeftijd. Je eigen voorkeur of smaak doet er niet meer toe: zij weten wat je moet aanschaffen. Trends worden geanalyseerd op basis van miljoenen posts, blogs en foto’s online. Het traditionele marktonderzoek heeft hier plaatsgemaakt voor toegepaste data science.

Zouden we het ooit bij de overheid aandurven beleid te maken op deze wijze? En wat te denken van de inzet van geavanceerde gezichtsherkenning en AI-applicaties die feilloos fake news en leugens duiden? Zouden we dat in een live verkiezingsdebat inzetten dan zit iedereen op het puntje van z’n stoel voor de buis.

Voorlopig maar beginnen met deze technologie in te zetten voor eenvoudige toegang tot kantoren en events. Dat is al uitdaging genoeg. In een pilot waar ik van hoorde kreeg een selecte groep medewerkers via gezichtsherkenning toegang tot een rijksgebouw. De dienstdoende portiers die een oogje in het zeil moesten houden wisten na enige tijd precies welke deelnemers dat waren. Als een deelnemer aan kwam lopen deden ze de deur alvast met een druk op de knop open. Pilot geslaagd!? Voorlopig laten we ons als man against machine op dit gebied blijkbaar nog niet verslaan.

Diederik van Leeuwen is directeur Domein Internationaal & Veiligheid Bij UBR|I-Interim Rijk en mede-initiatiefnemer van de Rijks Innovatie Community

Deze bijdrage is te vinden in iBestuur magazine 31

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren