'Investeer in samenwerking voor informatieveiligheid'

door: Marieke Vos, 28 september 2017

Twee vliegtuigen

Het bewustzijn en de organisatie rondom informatieveiligheid bij gemeenten is gegroeid, maar er mag wel veel meer worden samengewerkt en geleerd van elkaar. Dat is de eindconclusie van de Visitatiecommissie Informatieveiligheid.

lees meer

- - - - -

Digicommissaris vertrekt, maar nog niet helemaal

door: Redactie, 26 september 2017

Bas Eenhoorn

Johan Remkes, commissaris van de Koning in de provincie Noord-Holland, heeft gisteren Bas Eenhoorn benoemd tot waarnemend burgemeester van de gemeente Amstelveen. Eenhoorn, die in Amstelveen Mirjam van ’t Veld opvolgt, blijft de komende maanden een deel van zijn tijd besteden aan zijn rol van Digicommissaris (Nationaal Commissaris Digitale Overheid), een functie die hij sinds 28 mei 2014 bekleedt.

lees meer

- - - - -

Opdrachtgeverschap, of de kunst van het oesteren

door: Kees-Jan Dijkstra, 14 september 2017

Opdrachtgeverschap speelt een belangrijke rol bij het slagen van grote ICT-projecten. Hoog tijd om de opdrachtgevers in het zonnetje te zetten met de iBestuur Prijs voor de beste opdrachtgevers binnen de overheid. PBLQ deed daartoe uitputtend onderzoek en ondervroeg leveranciers over hun ervaringen met publieke opdrachtgevers. De benchmark biedt een belangwekkend kijkje in de overheidskeuken.

lees meer

- - - - -

Oproep aan bestuurders en beslissers: 'Maak het waar!’

door: Fred van der Molen, 14 september 2017

Mens Centraal 1 - 6 september

‘Het versnipperde Nederlandse overheidslandschap laat kansen lopen om betere en meer gebruiksvriendelijke digitale omgevingen te creëren’. Als we willen dat gebruikers werkelijk centraal staan, dan is het noodzakelijk dat bestuurders en beslissers die ontwikkeling ten volle steunen. Of zoals Digicommissaris Bas Eenhoorn het uitdrukte: “Maak het waar!”.

lees meer

- - - - -

Gebruiker Centraal: het tempo moet omhoog

door: Edith van Gameren, 14 september 2017

Gebruiker Centraal

De gebruiker centraal stellen bij digitale dienstverlening: het is nog lang niet altijd eenvoudig. Er wordt op dat punt wel vooruitgang geboekt, maar toch zal en moet de executiekracht beter. “Op deze manier houdt Nederland geen voorhoedepositie”, aldus ambassadeur Rob Kerstens. Misschien kunnen we nog wat leren van de Engelsen.

lees meer

- - - - -

Invoering DSO: stapsgewijs mét de markt

door: Frits de Jong, 13 september 2017

Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) is zo groot en complex dat je er gemakkelijk gillend wakker van kan worden, aldus Kristel Lammers, bij VNG verantwoordelijk voor de Omgevingswet. “Het gaat over de maakbaarheid versus de weerbarstige realiteit, over de bestuurlijke wereld met al haar belangen versus de wereld van de uitvoering die iets gerealiseerd wil krijgen. Ik lig er niet wakker van, maar droom er wel over.”

lees meer

- - - - -

‘Grote groep in problemen door MijnOverheid’

door: Redactie, 6 september 2017

Oudere met laptop

De Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen is niet te spreken over de huidige opzet van MijnOverheid (Berichtenbox). Te veel mensen vallen tussen wal en schip. Van Zutphen concludeert dat het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) een digitale faciliteit moet neerzetten die aansluit bij de recentste technische mogelijkheden, waar burgers enthousiast van worden en zich graag bij willen aansluiten.

lees meer

- - - - -

De weerbare stad

door: Brenno de Winter, 21 augustus 2017

Stadhuis Den Haag

De gemeenten Rotterdam en Den Haag hebben een Chief Resilience Officer aangesteld om hun weerbaarheid te vergroten en treden toe tot het netwerk van 100 Resilient Cities. Met deze stap wordt niet alleen de fysieke weerbaarheid verbeterd, maar vooral de digitale weerbaarheid.

iBestuur Magazine 23

lees meer

- - - - -

De overheid is er niet om het de burger lastig te maken

door: Liesbeth Jongkind, 10 augustus 2017

zelfredzaamheid

De overheid wil dat burgers zelfredzaam zijn. Maar ja, die zijn dat niet altijd. Het WRR-rapport ‘Weten is nog geen doen’ roept op tot een realistischer beeld, gebaseerd op gedragswetenschap. ‘De mens centraal’ betekent dan: processen zó ontwerpen dat een moment van onoplettendheid geen desastreuze gevolgen heeft.

iBestuur Magazine 23

lees meer

- - - - -

Robotisering overkomt je niet

door: Marieke Vos, 7 augustus 2017

robotisering

Robotisering is moeilijk tegen te houden, maar het overkomt je niet. Dat was een van de conclusies van een bijeenkomst over dit thema. Ga er zelf mee aan de slag en bepaal wat wel en niet wenselijk is, zo luidde de boodschap van onder meer Robert Went, onderzoeker bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid.

lees meer

- - - - -

Erik Gerritsen: ‘Ik roep patiënten op tot guerrilla!’

door: Liesbeth Jongkind, 3 augustus 2017

Erik Gerritsen

Door eHealth wordt de zorg beter. Daar is Erik Gerritsen, secretaris-generaal van het ministerie van VWS, van overtuigd. Jammer dat nog maar zo weinig mensen die innovatieve zorg aangeboden krijgen. Cliënten de best mogelijk zorg geven, inclusief eHealth: dát is pas de mens centraal stellen.

iBestuur Magazine 23

lees meer

- - - - -

Overheid monitoren vanuit je luie stoel

door: Frits de Jong, 20 juli 2017

armchair auditing vanuit de leunstoel

Sinds enkele jaren is er veel aandacht voor het vergroten van de transparantie van het overheidsoptreden. Een van de instrumenten daarbij is de ‘armchair audit’, waarbij burgers zich kunnen informeren over bijvoorbeeld overheidsuitgaven en de effecten daarvan. Daarbij worden steeds vaker thematische kaarten gebruikt. Welke rol hebben die kaarten?

iBestuur Magazine 23

lees meer

- - - - -

Cruciaal voor goed opdrachtgeverschap: nadenken en tegenspreken

door: Karina Meerman, 13 juli 2017

iBestuur Prijs 2017

Voormalig directeur inkoopbeleid Rijksoverheid Siep Eilander geeft drie criteria voor goed opdrachtgeverschap bij ICT-projecten: interesse in de materie, bemoeienis met de inkoop en het organiseren van tegenspraak. “Het begint met nadenken.”

iBestuur Magazine 22

lees meer

- - - - -

De maakbare stad

door: Marieke Vos, 13 juli 2017

Datagedreven werken

Gemeenten experimenteren met datagedreven werken en in extreme gevallen leidt dat tot een centraal gemonitorde en bestuurde stad. Daarmee lijkt de maakbare samenleving via een technologische sluipweg terug te komen. Tijdens een bijeenkomst over datagedreven werken, werd vooral gepleit voor een menselijke stad, waarbij technologie ondersteunend is.

lees meer

- - - - -

Klant centraal stellen? Dat is nog best lastig

door: Frits de Jong, 10 juli 2017

Klant centraal stellen?

Hoe verleen je als overheid diensten op maat en redeneer je vanuit de behoeften van de klant? Dat was de vraag die op 4 juli centraal stond tijdens een rondetafeldiscussie in Nieuwspoort en die nog niet zo makkelijk te beantwoorden bleek. “Als je de klant centraal stelt, moet je het probleem van de klant centraal stellen.”

lees meer