‘Grote groep in problemen door MijnOverheid’

door: Redactie, 6 september 2017

De Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen is niet te spreken over de huidige opzet van MijnOverheid (Berichtenbox). Te veel mensen vallen tussen wal en schip. Van Zutphen concludeert dat het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) een digitale faciliteit moet neerzetten die aansluit bij de recentste technische mogelijkheden, waar burgers enthousiast van worden en zich graag bij willen aansluiten.

Oudere met laptop

Uit onderzoek van de Ombudsman en Omroep Max blijkt dat een grote groep mensen in de problemen komt omdat het (digitale) post van onder meer de SVB, UWV, RDW of de gemeente mist. Met alle gevolgen van dien, zoals hoge boetes of ambtshalve verhogingen van kosten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om mensen die niet digitaal met de overheid kunnen of willen communiceren en daardoor dreigen te worden uitgesloten van overheidsvoorzieningen. Aanleiding voor het onderzoek was het grote aantal (552) klachten dat de afgelopen maanden binnenkwam bij de Nationale Ombudsman en Omroep Max.

Volgens Van Zutphen mag er door de overheid niet zonder meer van uit worden gegaan dat het creëren van een digitale wereld hetzelfde is als het één op één digitaliseren van de papieren wereld. “De overheid dient de kennis, vaardig­heden en behoeften van de burgers als uitgangspunt te nemen. Van alle burgers.Van jong tot oud, van hoog­opgeleid tot laaggeletterd. Digitale post verzenden naar de Berichtenbox en het verder maar aan de burger laten om zijn digitale brievenbus continu in de gaten te houden, vind ik de omgekeerde wereld. We zien dat een grote groep gebruikers nu niet uit de voeten kan met de Berichtenbox. Het stemt mij positief dat BZK na gesprekken tijdens het onderzoek heeft laten weten serieus werk te willen gaan maken van een aantal van onze aanbevelingen. Er is nog een wereld te winnen voordat MijnOverheid ook echt van alle burgers is”, aldus Reinier van Zutphen, die ook een aantal tips voor burgers op een rijtje heeft gezet over wat zij zelf kunnen doen of moeten weten.

Reactie BZK

Het ministerie van Binnenlandse Zaken laat in een reactie aan Omroep Max weten zich te kunnen vinden in de voorstellen van de Ombudsman en aan de slag te gaan met verbeteringen.

Meer informatie?

Website Nationale Ombudsman
Website Omroep Max

tags: ,

- - - - -

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie.