zoeken binnen de website

Nederlander staat open voor nieuwe identificatiemethoden

door: Redactie iBestuur | 24 mei 2022

Nederlanders staan open voor nieuwe, innovatieve manieren om hun identiteit aan te tonen. Dit blijkt uit een groot Europees onderzoek van Signicat onder ruim 7.600 consumenten van financiële producten zoals een bankrekening of hypotheek. Identificatie met behulp van een digitale identiteit zoals iDIN heeft echter nog altijd de voorkeur.

Betalen met je telefoon via NFC | Beeld: Shutterstock

Het verifiëren van de identiteit is een belangrijk onderdeel van de aanvraag van een financieel product. Bijna de helft van de Nederlanders identificeerde zich al eens met NFC (Near Field Communication), waarbij de chip in een identiteitsbewijs tegen een smartphone aan wordt gehouden. Ruim een kwart staat ervoor open om dit te proberen. Dit beeld gaat ook op bij het identificeren met een biometrisch kenmerk zoals een vingerafdruk. De ervaringen met beide technologieën zijn overwegend positief.

De meeste Nederlanders identificeren zich het liefst op afstand met behulp van een digitale identiteit (39 procent) of via het inscannen van identiteitsdocumenten met de mobiele telefoon of webcam (29 procent). Een fysiek bezoek aan het filiaal staat op plek drie en is vooral populair onder 65-plussers. Slechts een fractie van de consumenten prefereert een ‘Zoom-achtig’ video-interview of het opnemen van een korte video.

Keuzevrijheid

Nederlanders hechten aan keuzevrijheid. Ruim drie kwart van de consumenten wil bij de aanvraag van een financieel product kunnen kiezen uit verschillende identificatiemethoden. Is het noodzakelijk om een identiteitsbewijs te tonen in een fysieke vestiging? Dan begint bijna een derde niet eens met de aanvraag.
Consumenten stellen steeds hogere eisen aan het ‘onboardingproces’, maar vooral keuzevrijheid. Financiële dienstverleners spelen hierop in door verschillende identificatiemethoden aan te bieden.

Onderzoek Battle to Onboard

Aan het onderzoek ‘Battle to Onboard’ werkten ruim 7.600 consumenten uit 14 verschillende landen mee, waaronder 508 Nederlanders. De respondenten beantwoordden een reeks vragen over hun ervaringen en voorkeuren bij de aanvraag van financiële producten.
U kunt het rapport hier downloaden.

reacties: 4

tags: ,

  • Harald de Ceuninck (MinJenV) #

    25 mei 2022, 13:13

    resources.signicat.com/btob
    404 Page not found
    Expecting something here?

  • Vincent Hoek #

    25 mei 2022, 13:25

    Het gaat om veel meer dan de methode waarmee individuen zich kunnen identificeren.
    Het hele concept van identiteit, zekerheid en trust zou veel breder aangepakt moeten worden, zoals ook al blijkt uit de groeiende correlatie tussen ISO 29115, 29003 en 8000, richting ISO 8000-63:2019. Gebruiksgemak is interessant, maar de materie onder de motorkap evolueert zo snel dat dat nog veel interessanter is.
    www.linkedin.com/pulse/real

  • Joop van Lunteren #

    25 mei 2022, 17:59

    De link naar het rapport werkt niet.

  • Heleen Hupkens (iBestuur) #

    27 mei 2022, 13:18

    Excuus, link werkt nu goed

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.