Nieuws

Sociaal sentiment in je eigen stad

Op beeldschermen kijken hoe het sentiment op social media is over jouw organisatie of in realtime zicht hebben waar gevaar dreigt bij evenementen. Hoe cool is dat? Bij steeds meer gemeenten is narrowcasting het toverwoord, maar hoe magisch is het eigenlijk?

De newsroom van de gemeente Groningen met narrowcast van online realtime informatie van social media tot nieuwssites en fora. De narrowcast wordt in Groningen gebruikt bij de dagelijkse monitoring.

Lokale overheden geven steeds meer invulling aan het ‘van buiten naar binnen’ werken: datgene wat er speelt onder de inwoners implementeren in het beleid. Overheden zetten webcare steeds meer in en professionaliseren het klantcontact. Ook omgevingsanalyses, vaak TamTam’s genoemd, helpen om in te spelen op thema’s die onder inwoners leven. Op basis van deze analyses kunnen overheidsorganisaties signalen vroegtijdig duiden en plaatsen in de context van speerpunten en kernwaarden uit het coalitieakkoord. Steeds vaker wordt die taak belegd in newsrooms, waar medewerkers zowel vragen uit de gemeente beantwoorden als trends over langere tijd duiden. Om van buiten naar binnen te kunnen werken, maken gemeenten, naast een online-mediamonitor en een newsroom, steeds vaker gebruik van narrowcasting.

Narrowcasting is het tonen van informatie op beeldschermen voor specifieke doelgroepen. De toepassingen van narrowcasting zijn bijna eindeloos; met een paar klikken heb je direct inzicht in het volume, sentiment, berichten en overige online buzz rondom een specifiek onderwerp. Je kunt een scherm aanmaken met berichtgeving rondom een evenement, een actueel thema zoals de bouw van een nieuwe stadhuis of scheiding van afval, een onlinecampagne of je webcare-activiteit. Op basis van specifieke zoekopdrachten wordt dan realtime informatie getoond. Vervolgens bepaal je de vormgeving op basis van widgets en huisstijl. Als je tevreden bent met de indeling van je scherm, deel je deze met collega’s of andere betrokkenen. Zo geef je de hele wereld toegang of deel je deze intern op televisieschermen binnen jouw organisatie. Zo heb je altijd inzicht in de laatste onlineberichtgeving.

Direct zicht

Gemeente Amersfoort gebruikt haar narrowcast in de newsroom waarin een contentredacteur, online-analist, KCC-medewerker en een webcare-medewerker en een communicatieadviseur samenwerken. “In de newsroom zijn de lijntjes kort en kunnen we snel inspelen op actuele ontwikkelingen. Aan de muur van de newsroom hangt een groot scherm met een narrowcast. De narrowcast bestaat hier uit vier grote schermen waarin cijfers en grafieken binnenkomen van de website, social media, algemeen nieuws en klantencontact. Met onze newsroom proberen we in te spelen op datgene wat er leeft onder onze inwoners. Nog voordat de vragen verschijnen, willen we eigenlijk al weten wat er aan de hand is”, legt Marie-José van Hoevelaak (online-analist, gemeente Amersfoort) uit. “Naast de dagelijkse TamTam zou het plaatsen van een narrowcast in bijvoorbeeld het bedrijfsrestaurant voor collega’s van andere afdelingen een goed middel zijn om een beeld te krijgen van wat er buiten speelt.”

Ook tijdens events wil je direct weten wanneer er iets gebeurt, bijvoorbeeld wanneer er een actiegroep zich mobiliseert of wanneer er een gevaarlijke situatie ontstaat. Hiervoor monitor je nauwlettend het event met behulp van een online-mediamonitor en toon je de realtimedata op de schermen. Ook op Koningsdag 2018 werd in de gemeente Groningen volop gemonitord en online analyses gemaakt. “Met de narrowcast zagen wij realtime wat er op welk moment speelde en welke onderwerpen en onderdelen in het programma online veel reuring gaven.” Denk aan het gesprek van de koning met de gedupeerden van de aardbevingen. “Het voordeel is dat niet alleen de directe newsroommedewerkers kunnen zien wat er online speelt, maar ook de projectorganisatie die op Koningsdag aanwezig was kon via het grote scherm met de narrowcast zien wat er online speelde. Dus voor meer mensen breng je de buitenwereld naar binnen”, zegt Carine Plantinga (adviseur onlinecommunicatie, gemeente Groningen). Op deze manier ondersteun je met de narrowcast het van buiten naar binnen werken. “Berichten worden getagd op basis van informatiebehoefte, schadebeperking en betekenisgeving, waardoor wij sneller inzichtelijk hebben waar actie op nodig is. Per uur maken wij nieuwe analyses en worden eventuele actiepunten uitgezet bij de betrokken collega’s of organisaties.” De narrowcast wordt in Groningen ook gebruikt bij de dagelijkse monitoring.

Zowel Amersfoort als Groningen toont narrowcasts vooral ‘binnen’: in de newsroom of op de communicatieafdeling. Een andere toepassing van narrowcasting is juist ‘buiten’: bij een congres of evenement. Bijvoorbeeld de narrowcasting van de provincie Drenthe tijdens het IPO-congres 2017. Of je laat de narrowcasting zien in de welkomsthal van een gemeente. Houd bij het tonen van een narrowcast naar buiten wel rekening met het beschermen van privacy van afzenders van berichten en met het respecteren van auteursrechten. Van buiten naar binnen werken kan en moet. Begin klein, betrek mensen van communicatie, dienstverlening, de wijken, de griffie en bestuursadviseurs. Narrowcasting is daarbij eigenlijk onmisbaar. Het helpt om doorlopend zicht te houden op wat er buiten speelt. Narrowcasting is snel en meestal met een klein budget te realiseren.

Dit verhaal is te vinden in iBestuur magazine 27. Download hier

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren