partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina Capgemini

Capgemini-logo

Agile Delivery Centers: hulp bij digitale transformatie

artikelen | 31 oktober 2018

Een recent door UWV gepubliceerde factsheet over de ICT-arbeidsmarkt in Nederland vermeldt dat de spanning op de ICT-arbeidsmarkt oploopt. De vraag overstijgt het aanbod, terwijl het aanbod steeds meer versnippert. Bemensing van een goed functionerend agile team wordt een steeds grotere uitdaging

auto's op de weg

Beeld: Dreamstime

Gedistribueerde levering van softwareoplossingen levert een belangrijke bijdrage aan het verminderen van de spanning tussen vraag en aanbod op de ICT-arbeidsmarkt. De voordelen zijn onder meer te vinden in het gemak bij de bemensing van IT-projecten en het snel kunnen opstarten van projecten met gegarandeerde kwaliteit en productiviteit. Ook kan daarmee een kortere time-to-market gerealiseerd worden. Uw eigen medewerkers kunnen zich hierdoor meer richten op de ‘wat-vraag’ dan op de ‘hoe-vraag’; dit biedt een stuk ontzorging in het algemeen.

De afhankelijkheid van onze economie en samenleving van softwareproducten en geautomatiseerde gegevensverwerking zal blijven toenemen. Het tekort aan ICT’ers lijkt hiermee structurele vormen aan te nemen, waarvoor structurele oplossingen moeten worden gevonden. Te denken valt aan het versterken van het ICT-werkgeverschap binnen de overheid en tijdige omscholing. In mindere mate zal worden gedacht aan het werven van ICT’ers uit het buitenland. Maar waarom zou dat nodig zijn als die ICT’ers ook in hun eigen land werk voor de Nederlandse overheid kunnen verrichten? Softwareontwikkelteams met onder meer JAVA, .Net, SAP of Salesforce expertise kunnen evengoed in het buitenland systemen bouwen, testen en onderhouden. Zolang de aansturing maar op een professionele wijze gebeurt, gebaseerd op strakke afspraken. Capgemini biedt een oplossing op basis van gedistribueerde levering van softwareoplossingen: Distributed Agile Delivery.

Dit vindt plaats via de Agile Delivery Centers (AD Centers). In Europa staan die onder meer in de Spaanse steden Murcia en Valencia. “De reden voor de keuze van deze locaties is dat we daar goed kunnen putten uit de juiste expertise”, zegt Zsolt Szabo (Vice President Publieke Sector). “Onze kantoren zijn gesitueerd op locaties met directe toegang tot een hightech-talent ecosysteem.”

De AD Centers zijn ingericht voor het leveren van adaptieve applicaties op basis van gedistribueerde agile en geaccelereerde services met een nadruk op:

• 
Het leveren van een toegevoegde bedrijfswaarde en een optimale eindgebruikerservaring;
• 
Innovatieve softwareontwikkeling met behulp van actuele en moderne technologieën;
• 
Sterk geautomatiseerde DevOps en een kortere time-to-market.

Bedrijfsmodel AD Centers

In het bedrijfsmodel van de AD Centers is er een scheiding tussen twee bedrijfsfuncties:

• 
Het Solution Delivery Office met het ontwerpteam dat in directe samenwerking met de medewerkers in uw organisatie op uw locatie aan het werk gaat om de systeemspecificaties, de architectuur, het ontwerp van de klantreis en eindgebruikerservaring af te stemmen.
• 
De Yard met uw eigen, toegewijde agile softwareontwikkelteams die deze specificaties op afstand en zonder omkijken vertalen naar werkende software met behulp van onze, veelvuldig bewezen, Scaled Agile methode.

Designproces

“Onze AD Centers zijn ontwikkeld om u te ondersteunen bij de digitale transformatie. Bij het ontwikkelen van de software maken we gebruik van een moderne en actuele softwarearchitectuur die zijn waarde bewezen heeft en microservices, DevOps en cloud-native applicaties mogelijk maakt op basis van bewezen open source componenten”, zegt Maurice Driessen, (Chief of Engineering bij Capgemini). Hij vervolgt: “Voor het opstellen van de klantreis en de eindgebruikerservaring maakt uw ontwerpteam gebruik van onze Accelerated Solution Design methode; de methode waarbij Design Thinking en Smart Design bij elkaar komen en waarbij onze ontwerpers hun ontwerpsensibiliteit gebruiken om de behoeften van uw eindgebruikers te vertalen naar een rendabele bedrijfsstrategie en een technisch haalbare en aantrekkelijke eindgebruikerservaring.”

“Capgemini biedt een structurele oplossing voor de krapte in de ICT-arbeidsmarkt. Maar let wel: deze oplossing, naast andere oplossingen als de versterking van ICT-werkgeverschap en bij- of omscholing, is een onderdeel van een breder palet aan maatregelen. Een oplossing die bijdraagt aan het structureel verhogen van de kwaliteit van ICT-dienstverlening, ruimte biedt om de legacy uit te faseren en tegelijkertijd ruimte biedt om de nodige innovaties door te voeren”, concludeert Szabo.

Maurice Driessen, Chief of Engineering.

Kijk hier voor meer informatie over gedistribueerde levering van softwareoplossingen.

tags:

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.