partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina Centric

Centric-logo

Gebruikt u de Berichtenbox al?

door: Hein van Schijndel

weblogs | 3 juni 2013

Eindelijk eens functionaliteit die gemeenten redelijk eenvoudig kunnen implementeren: de Berichtenbox. Gemeenten moeten in het kader van afspraken uit het i-NUP een aantal voorzieningen implementeren. Vaak zijn dit moeizame trajecten die veel tijd en energie kosten.

Centric-logo

Maar de implementatie van de Berichtenbox is hierop een uitzondering. Begin nu en binnen de kortste keren heb je het operationeel.

De Berichtenbox, een onderdeel van mijnoverheid.nl, is een persoonlijke, beveiligde postbus waar burgers berichten van hun gemeente en andere overheidsinstanties ontvangen en bewaren. Het elektronische alternatief voor de huidige papieren post dus, bijvoorbeeld de brieven die de afdeling burgerzaken stuurt naar inwoners van wie het reisdocument binnenkort verloopt. Met de Berichtenbox is het niet meer nodig om deze brieven via de normale post te versturen maar ontvangen de burgers deze digitaal. Via een mailtje worden ze op de hoogte gehouden dat er een nieuw bericht is.
Overheid bij de tijd

Met de implementatie van de Berichtenbox kan een gemeente weer een punt afvinken van de i-NUP todo-lijst. Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het is de bedoeling dat het voor de gemeente iets oplevert. Wat dan? Ik ben ervan overtuigd dat de Berichtenbox uiteindelijk kostenbesparend is. Wanneer je de papieren brievenstroom vervangt door digitale post, dan moet dat geld opleveren. Daarnaast is het ook goed voor het imago van de overheid. Burgers zien dan dat gemeenten ook meegaan in het digitale tijdperk. Een derde winstpunt is dat door de invoering van de Berichtenbox de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening omhoog gaat.
Alleen nog even abonneren

Is het dan allemaal zo rooskleurig? Niet helemaal. Het is nog een hele uitdaging om een grote groep van burgers zo ver te krijgen dat ze zich abonneren op de Berichtenbox. Een stimulans zou kunnen zijn dat meerdere overheidsorganisaties aansluiten op de Berichtenbox. Alleen de bezorgers van PostNL zullen niet zo blij zijn met deze ontwikkeling.

Bekijk onderstaand filmpje voor meer informatie over de werking van de Berichtenbox.

Hein van Schijndel heeft tien jaar ervaring in een gemeentelijke organisatie en werkt vanaf 2001 voor Centric. Hein is vanaf het begin betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Centric-oplossingen voor informatie-uitwisseling en basisregistraties.

tags:

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.