Blog

Komkommertijd

Het lijkt wel of het de laatste tijd steeds vaker voorkomt. Overheidsorganisaties nemen ruim de tijd om een marktverkenning of een onderhandse aanbesteding voor te bereiden, zijn hier vaak maanden mee bezig, en dan moet het ineens allemaal snel.

Hier in het zuiden is de vakantie aangebroken. Mijn kinderen waren al een paar weken aan het ‘afbouwen’ op school en nu zijn ze echt vrij. Het weer gaat zowaar ook de goede kant op en we hebben zelfs al een keer ’s avonds wat langer buiten kunnen zitten. Nog een paar weekjes geleidelijk aan toewerken naar onze jaarlijkse reis naar La Bella Italia. Eigenlijk ben je al half met vakantie.

Dan valt er een aanbesteding in de brievenbus. Een uitgebreid Pakket van Eisen van een gemeente die nog dit jaar over wil naar een nieuw systeem. Of we binnen één week het hele pakket willen bestuderen en de vragen die we erbij hebben willen stellen. En of we, als we daar dan de antwoorden op krijgen, ook binnen één week het Pakket van Eisen willen beantwoorden met een aanvullende toelichting en onze offerte willen indienen. Leuk hoor die aanbestedingen.

Korte reactietijd

Het lijkt wel of het de laatste tijd steeds vaker voorkomt. Overheidsorganisaties nemen ruim de tijd om een marktverkenning of een onderhandse aanbesteding voor te bereiden, zijn hier vaak maanden mee bezig, en dan moet het ineens allemaal snel. Leveranciers krijgen maar weinig tijd om een reactie op te stellen. Voor aanbestedingen waarvoor een Europese procedure verplicht is, zijn wettelijk minimum termijnen voor inschrijving bepaald.

Onderhandse aanbesteding

In het geval van een onderhandse aanbesteding is dit niet het geval. Daarvoor geldt alleen dat de gestelde termijn redelijk moet zijn. En wat is nou redelijk? Wellicht is het een idee om ook voor onderhandse aanbestedingen wettelijke termijnen te bepalen. Het geven van een reële reactietermijn is natuurlijk ook in het belang van de klant, die wil tenslotte zorgvuldige en objectief vergelijkbare aanbiedingen van leveranciers.
We gaan het natuurlijk wel gewoon doen, de klant is tenslotte koning. Dan controleren we die campingspullen maar op een later moment.

Ron Bartels is als directeur Uitvoering sociale zekerheid verantwoordelijk voor de activiteiten van Centric binnen het taakveld Werk, Inkomen en Zorg. Deze blog verscheen ook op xcensus.nl.

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren