Partnerpagina PinkRoccade Local Government

Hoe kom je van je droomwereld in de echte wereld?

door: Sanne van der Zanden, 6 juli 2018

Sanne van der Zanden

De eerste stap om in de echte wereld te komen is het uitgebreid opschrijven en omschrijven van je droom. En wel op een zodanige manier dat hij vertaalbaar wordt in tientallen of honderden kleine stapjes, waarvan je er een paar kunt nemen. Want ja, elke (goede) droom is op te schrijven en uit te splitsen. Zo zetten wij nu stapjes van een vage droom over een nieuw dienstverleningsconcept naar de tamelijk enge echte wereld. We werken onze droom uit, voor onszelf en voor jullie!

partnerweblogs

lees meer

- - - - -

Roadmap iBurgerzaken Dienstverlening

door: Femke Rhouat-Van der Gouw, 2 juli 2018

Femke Rhouat - Van der Gouw

Er is veel behoefte aan duidelijkheid in de stappen die we met iBurgerzaken willen zetten. Vandaar dat we eind vorig jaar de roadmap iBurgerzaken (product) hebben geconcretiseerd nadat we ons innovatieprogramma hadden bijgesteld. Nu hebben we daar, op veler verzoek, ook een roadmap iBurgerzaken Dienstverlening aan toegevoegd. In deze blog licht ik deze graag verder toe, in het bijzonder voor wie niet aanwezig was bij de regio-overleggen van de GebruikersVereniging.

partnerweblogs

lees meer

- - - - -

Op bezoek bij gemeente Heerhugowaard

door: Engelbert Wijnhoven, 25 juni 2018

Engelbert Wijnhoven - PinkRoccade

In april zijn we op bezoek geweest bij gemeente Heerhugowaard vanwege grote onvrede over de performance, en daarover hieronder meer. In mijn vorige blog schreef ik over ons bezoek aan gemeente Edam-Volendam in maart en de constateringen aldaar; de verbeteringen in het zoekscherm en de instellingen van Gemnet. Ook deed ik een oproep aan de applicatiebeheerders om alle performanceproblemen bij ons te melden. En de belofte om ervaringen van klantbezoeken te delen.

partnerweblogs

lees meer

- - - - -

Elke massa begint met een kleine beweging

door: Sanne van der Zanden, 18 juni 2018

Sanne van der Zanden

Nieuwe functionaliteit ontwikkelen, selfservicepercentages verhogen of werkprocessen optimaliseren? Het begint allemaal met zaadjes planten, om deze groot te maken. En vervolgens met de massa te kunnen delen. Daarbij is het wel belangrijk om mensen te vinden die kunnen helpen om iets groter te maken. En juist dat is de aanpak die we kiezen bij #LSG18.

partnerweblogs

lees meer

- - - - -

Van meten naar weten naar waarde

door: Tjerk Venrooy, 13 juni 2018

Tjerk Venrooij

Dankzij de digitalisering is het mogelijk om steeds meer te meten. Daardoor zien we grote verschillen in het gebruik van iBurgerzaken door 137 gemeenten. Een aantal waar we trots op zijn, maar als we kijken naar de verschillen zien we nog diverse uitdagingen! En de komende maanden zullen we nog verschillende gemeenten verwelkomen, gezien het feit dat we mooie aanbestedingen gewonnen hebben. Metingen, monitoring en sturing zorgen voor flinke verbeteringen en daarmee een hogere tevredenheid (waarde).

partnerweblogs

lees meer

- - - - -

Succesvolle pilot met iVerkiezing

Gemeenten Hardenberg en Ommen

door: Dylan Kusters, 22 mei 2018

Dylan Kusters - PinkRoccade

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 gebruikten de gemeenten Hardenberg en Ommen naar volle tevredenheid de spiksplinternieuwe app iVerkiezing. De belangrijkste ervaringen: de nieuwe applicatie zorgt voor minder kans op fouten, tijdsbesparing voor de medewerkers en selfservice door de inwoners.

partnerweblogs

lees meer

- - - - -

Lean gaat over processen én mensen

door: Sanne van der Zanden, 14 mei 2018

Sanne van der Zanden

In de praktijk worden problemen meestal opgelost als ze zich voordoen. Het leanprincipe streeft naar proactiviteit. Lean is geen technisch hoogstandje, het gaat om denkpatronen op de schop nemen. Hierdoor ontstaan situaties waarin betrokkenen dezelfde taal moeten spreken om optimale toegevoegde waarde te creëren en verspillingen te elimineren. Voor een geslaagde implementatie van lean zijn betrokkenheid van management en medewerkers dan ook cruciaal.

partnerweblogs

lees meer

- - - - -

Helmond kiest voor innovatieve app iVerkiezing

9 mei 2018

stembureau

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 gebruikte de gemeente Helmond de spiksplinternieuwe app iVerkiezing. De belangrijkste ervaringen: de nieuwe applicatie zorgt voor minder kans op fouten, tijdsbesparing voor de medewerkers en selfservice door de inwoners.

partnerartikelen

lees meer

- - - - -

Van scan naar BSN dankzij scanstraat

Droom gemeente Groningen wordt werkelijkheid!

door: Mat Keijers, 8 mei 2018

Mat Keijers PinkRoccade

Gemeente Groningen speelt met het idee om een scanstraat in te richten. We kennen van de COA al de BRP-straat voor het aanmelden van vergunninghouders. Doel van de Groningse scanstraat is echter het versneld uitreiken van een Burgerservicenummer (BSN) bij eerste inschrijving van studenten. En dit pas na een grondige identiteitscontrole. De ideeën zijn gevormd, de techniek is er klaar voor, nu de uitvoering nog. Ongeveer 30 personen dachten woensdag 18 april mee met gemeente Groningen tijdens het NVVB congres…

partnerweblogs

lees meer

- - - - -

Neem verspillingen binnen het burgerzakenproces weg

door: Sanne van der Zanden, 2 mei 2018

Sanne van der Zanden

Binnen lean draait om het wegnemen van verspillingen. Het begon ooit bij de productieprocessen van Toyota, maar vandaag de dag kijken we zo naar elk proces. En ik weet zeker dat je ook met iBurgerzaken efficiënter kunt handelen wanneer je let op onderstaande 8 verspillingstypen. Ik daag je uit: bekijk je eigen werkzaamheden eens bewust voor minimaal één dag. Werk jij bij een gemeente die weinig tot geen verspillingen heeft, werk jij volgens de lean principes?

partnerweblogs

lees meer