Partnerpagina PinkRoccade Local Government

partnerweblogs

  • #LSG17 maakt selfservice inzichtelijk

    door: Sanne van der Zanden

    Gemeenten weten te weinig hoe ze scoren met digitale dienstverlening. #LSG17 brengt daar verandering in en is dus onmisbaar voor iedere ambitieuze gemeentelijke professional die méér wil betekenen voor de burger.

    - - - - -

  • Zekerheden dankzij dienstverleningsformules

    door: Sanne van der Zanden

    Gemeentelijk beleid, zoals ‘Digitaal, tenzij…’, is helder en geeft kaders aan burgers, bedrijven en ambtenaren. Hierdoor ontstaan vaste richtlijnen om te hanteren. Hengelo gaat een stap verder en werkte 5 dienstverleningsformules uit. Hierdoor ontstaat –naar eigen zeggen– pas echt duidelijkheid voor de interne én externe organisatie.

    - - - - -

  • Doe mee met LSG!

    door: Tjerk Venrooy

    Er zijn al 25 gemeenten die meedoen aan de ‘Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten’ (#LSG17). Dat is ruim 30 procent van de gemeenten die iBurgerzaken gebruiken. Via deze weg roep ik nogmaals alle iBurgerzaken-gemeenten op om deel te nemen aan #LSG17.

    - - - - -

  • Hoe goed ‘zoekt’ jouw website?

    door: Sanne van der Zanden

    Het is niet omdat Google waanzinnig populair is, dat bezoekers van je website massaal de zoekfunctie zouden gebruiken. Integendeel; nauwelijks 5 procent benut de zoekfunctie van een website. Toch komen er steeds meer interne zoekmachines. Dat is goed nieuws voor gebruikers én beheerders. Want je leert er veel van.

    - - - - -

  • Zit jij nog veilig achter je laptop?

    door: Kevin Bakx

    Vrijwel alle applicaties die gemeenten in gebruik hebben maken gebruik van SSL certificaten met SHA1. Maar nu dit gekraakt is, is het nog maar de vraag of Makelaarsuite en alle gegevens beschermd genoeg zijn.

    - - - - -

  • Reclameprikkels & jij. En ik

    door: Sanne van der Zanden

    Ben jij als vakidioot ook extra sceptisch als het gaat om ‘informatie’ van derden? Vaak herken ik dat direct als verpakte reclame. Maar wat is reclame? Over de hoeveelheid reclames die we per dag zien, is dan ook nogal wat discussie. De schattingen lopen uiteen van 247 tot ruim 3.000. Hoe val je op in deze massa? En hoe borg je dat ontvangers dan de gewenste actie ondernemen?

    - - - - -

  • Is dit beleid of is hierover nagedacht?

    door: Sanne van der Zanden

    Gemeentelijk beleid is helder en geeft kaders. Hierdoor ontstaan vaste richtlijnen om te hanteren. Dat is toch voor iedereen prettig of niet? Een mooi voorbeeld vind ik de inzet van het beleid ‘digitaal tenzij’ door de gemeente Oss, met daardoor selfservicepercentages van meer dan 90 procent voor huwelijk en overlijden via iBurgerzaken. Pas als digitale dienstverlening niet mogelijk is, levert zij maatwerk.

    - - - - -

  • Muur bouwen is niet de oplossing

    Politiek gezien leven we in een zeer interessante tijd. Westerse landen worstelen met het buitenlandbeleid en in Europa heerst verdeeldheid over de opvang van vluchtelingen. President Trump probeert grenzen te sluiten voor de ‘ongewenste indringers’ uit Islamitische landen en Mexico. Ondertussen staan de deuren van onze digitale toegangswegen soms wagenwijd open.

    - - - - -

  • Een stabiel netwerk: een stabiele dienstverlening

    door: Tjerk Venrooy

    Wie echt om zijn klanten geeft, stelt de klant voorop en kiest voor optimale dienstverlening. Ik benoemde de verschillen tussen gemeenten als het gaat om selfservicepercentages. En beloofde dat we hier samen werk van zouden maken. Op dit aspect van optimale dienstverlening heb je als gemeente zelf heel veel invloed. Op andere vlakken ben je als gemeente afhankelijk van derden…

    - - - - -

  • Vier tips om je websitebezoeker te verleiden

    door: Sanne van der Zanden

    Online vindbaarheid van digitale dienstverlening is cruciaal, maar net zo belangrijk is dat de websitebezoeker de aangifte of aanvraag ook daadwerkelijk doét; het proces van A tot Z doorloopt. Wat kunnen we doen om het selfservicepercentage zo hoog mogelijk te krijgen? Ik geef een aantal concrete en goed toepasbare tips.

    - - - - -

  • Kan jouw klant je vinden?

    door: Sanne van der Zanden

    We trekken van alles uit de kast om onze klanten te verleiden naar het digitale kanaal. Maar heb jij jezelf al wel eens écht de vraag gesteld hoe jouw klant je dienstverlening vindt? Ga eerst eens op zoek naar wat je klant wil weten en hoe hij zoekt.

    - - - - -

  • Vooruitblik 2017 voor de financiële afdeling binnen de lokale overheid

    door: Wilco Moen

    Of het nog wel beter kan met de financiële afdeling binnen de Nederlandse gemeenten? Ik dacht het wel. De laatste jaren zijn er flinke stappen gemaakt met workflows, toolboxen, reporting tools en meer dingen die het leven op een financiële afdeling aangenaam maken. De toekomst dient zich vandaag al aan: e-facturatie, Smart Finance, maar ook de MijnOverheid Berichtenbox.

    - - - - -

  • Het geschreven woord leeft!

    door: Sanne van der Zanden

    Als we een paar tellen over hebben grijpen we al snel naar ons mobieltje. Maar er zijn ook partijen die juist het geschreven woord nieuw leven inblazen. In het Franse stadje Grenoble kregen ze ook veel media-aandacht op het gebied van lezen. In 2015 ontstond het idee voor machines waaruit je gratis korte verhalen haalt.

    - - - - -

  • Optimaliseren van dienstverlening

    door: Tjerk Venrooy

    De afgelopen jaren hebben meer dan 125 gemeenten de overstap gemaakt naar iBurgerzaken. Daar zijn we trots op! In het gebruik van alle mogelijkheden van iBurgerzaken zien we echter grote verschillen tussen gemeenten. Verschillende gemeenten halen selfservicepercentages van 60 % tot zelfs 98 %, waar andere vooralsnog de 30 % selfservice niet behalen.

    - - - - -

  • 5 redenen om vooruit te blikken

    door: Sanne van der Zanden

    “Dit jaar hoef ik geen terugblik, ik wil een vooruitblik”, zegt Rumag heel mooi. Waarom zou je – enkel – op het einde van het jaar gaan terugblikken? Je verandert het verleden immers toch niet. En de lessen die je al veel eerder had kunnen leren pas je wellicht te laat toe… Vandaar dat ik nu alvast onderstaande tips deel. Kijk jij mee vooruit?