Partnerpagina PinkRoccade Local Government

partnerweblogs

  • Almelo controleert extra op identiteitsfraude

    door: Mat Keijers

    Mat Keijers PinkRoccade

    Gemeente Almelo gaat de strijd aan met identiteitsfraude en verbetert tegelijkertijd haar dienstverlening. Almelo was actief betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van iVerblijf & Adres Inschrijving, inclusief integratie met id-burger. Hierdoor controleren de medewerkers op een veilige, snelle en vooral eenvoudige manier de identiteit.

    - - - - -

  • Leer door bij anderen af te kijken

    door: Tjerk Venrooy

    Tjerk Venrooij

    Je kunt leren door boeken te lezen, naar congressen te gaan of opleidingen te volgen. Maar volgens mij leer je het meeste door bij anderen af te kijken. Als je het mij vraagt zouden dat meer mensen moeten doen! En dat hoeft niet stiekem, zoals vroeger in de schoolbankjes, doe het gewoon in het openbaar, zou ik willen adviseren.

    - - - - -

  • Acteer jij als een tambour-maître?

    door: Sanne van der Zanden

    Als gemeente moet je creatiever zijn en meer durf tonen rondom de visie op digitale dienstverlening en het bijbehorende beleid. Je moet zelf gaan staan voor de burger en de digitale wereld van de burger. Waarbij je jezelf eigenaar moet voelen van dat proces rondom digitalisering. En wat mij betreft doe je dat met slechts een paar medewerkers uit de praktijk. Waarbij je zelf de echte ambassadeur moet zijn, met eigenschappen van een tambour-maître.

    - - - - -

  • Continue blijven presteren gaat niet vanzelf

    door: John Kerstens

    John Kerstens

    In het verlengde van mijn vorige blog, gaat ook deze blog nog over de overeenkomsten tussen een voetbalelftal en een ontwikkelteam. Hoe kom je als team tot goede prestaties? En hoe houd je deze goede prestaties vol? Zo kan ik, als Ajax-fan, nog steeds niet geloven dat je op 24 mei de finale van de Europa League speelt en 3 maanden later, op 24 augustus, uitgeschakeld wordt en de poulefase niet haalt. Onze klanten zouden zo’n teruggang in prestatie niet accepteren. En terecht!

    - - - - -

  • Communiceer over je visie op dienstverlening

    door: Sanne van der Zanden

    Transparantie is een toverwoord voor gemeenten om te zorgen voor respect, begrip en inzet van burgers en bedrijven: Eerlijkheid over de verwachtingen. Een toelichting op het waarom. En uitleg over de toekomstige (on)mogelijkheden. Hoe communiceer jij over de gemeentelijke visie op (digitale) dienstverlening?

    - - - - -

  • De tussenstanden van #LSG17

    door: Sanne van der Zanden

    Door deel te nemen aan de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG17) ga je op een laagdrempelige en leuke manier aan de slag met verleiden naar het digitale kanaal. Goed voor je dienstverlening en het contact met inwoners en bedrijven. Deze werkwijze draagt bovendien bij aan de werkdrukvermindering bij gemeenten. En er zijn ook nog eens leuke prijzen te winnen.

    - - - - -

  • Durf te leren!

    door: Tjerk Venrooij

    Tjerk Venrooij

    Wat niet weet wat niet deert. Ofwel niet weten dat je slecht presteert kan heel comfortabel zijn. Echter uiteindelijk bereik je het verkeerde… Daarom hebben wij ervoor gekozen om al onze iBurgerzaken klanten te voorzien van informatie over hun eigen selfservicepercentages van de maand juli*. In de praktijk zien we namelijk dat selfservicepercentages van 60 tot 90% voor elke gemeente haalbaar zijn, maar ook dat nog niet alle gemeenten dergelijke cijfers behalen. Bewustwording is daarbij een belangrijke stap. En wij dagen onze klanten uit om samen met ons na te denken over de volgende stap, te leren van anderen en daardoor op een hoger servicelevel te komen.

    - - - - -

  • Verhoog je online dienstverlening, de eerste 17 toptips

    door: Sanne van der Zanden

    Grote uitdagingen zoals het moderniseren en digitaliseren van de gemeentelijke dienstverlening slagen alleen als je de ‘basis op orde’ hebt. Dat vraagt om de uitvoering goed organiseren en de ICT en informatievoorziening goed inrichten. Maar ook zal je moeten zorgen dat burgers en bedrijven het digitale alternatief kennen en eenvoudig kunnen gebruiken. Een goed vindbare, gebruiksvriendelijke website is daarbij noodzakelijk om de bezoeker enthousiast te maken en te houden voor het gebruik van het digitale kanaal. Hoe hebben anderen dat gedaan en welke toptips kunnen we daaruit afleiden?

    - - - - -

  • Het begin van een nieuw digitaal tijdperk in Vaals

    door: Ward de Laat

    Ward de Laat

    Afgelopen maand heeft gemeente Vaals de app iBegraafplaats in gebruik genomen. Daardoor loopt het tijdperk van de papieren dossiers voor de begraafplaatsadministratie in deze gemeente ten einde. Behoren onvolledige of achterhaalde informatie in de papieren dossiers binnenkort tot het verleden. En stopt ook het bladeren in de klapper waarbij je het risico loopt dat deze openspringt, waardoor een gedeelte van de administratie op de vloer ligt uitgewaaierd.

    - - - - -

  • Wat is het verschil tussen een voetbalelftal en een ontwikkelteam?

    door: John Kerstens

    John Kerstens

    Niet zo veel eigenlijk! Ik weet dat ik me op glad ijs ga begeven, want voetbal is niet het meest besproken onderwerp op een gemiddelde ontwikkelafdeling. Daar gaat het eerder over gamen. In mijn zoektocht naar versterking voor mijn ontwikkelteams, kom ik echter steeds meer overeenkomsten tegen. In deze blog behandel ik alvast 3 overeenkomsten en in een volgende komen er nog een aantal.

    - - - - -

  • Échte post is LEUKER!

    door: Sanne van der Zanden

    Wie, zoals ik, met een blessure thuiszit merkt hoe verrassend, leuk en zinvol ouderwetse post kan zijn. Daar kan de digitale gemeente van leren.

    - - - - -

  • De grootste stijger binnen #LSG17: Waddinxveen!

    door: Sanne van der Zanden

    Het eerste telefoontje van de gemeente Waddinxveen over de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten herinner me nog als de dag van gisteren. Wat bleek? Carla was bang dat ik tijdens de competitie de gemeente Waddinxveen in de spotlight zou zetten, terwijl ze het (nog) niet zo goed deden… Mijn belofte moet ik verbreken, want ik zet Waddinxveen deze maand alsnog in de kijker; als grootste stijger binnen #LSG17!

    - - - - -

  • Gemeenten niet goed in marketing?

    door: Sanne van der Zanden

    Gemeenten zijn niet goed in marketing lees ik in het boek “Van buiten naar binnen, klantcontact en interactie in het publieke domein”. Ondanks hun vaak grote team Communicatie en het feit dat de gemiddelde communicatieadviseur hoog is opgeleid en de mechanismen wel moet snappen. Gedurfde uitspraak! Want wanneer ben je (niet) goed in je marketingvak? En misschien nog wel een belangrijkere vraag, is er voldoende tijd om al je expertise te gebruiken?

    - - - - -

  • Verleiden is een makkie

    door: Sanne van der Zanden

    Het enige dat je nodig hebt om klanten te verleiden naar het digitale kanaal is een online serviceaanbod dat ze willen gebruiken. Gewoon, omdat het altijd bereikbaar en gebruiksvriendelijk is.

    - - - - -

  • Kies jij het dienstverleningskanaal of de burger?

    door: Sanne van der Zanden

    Gemeenten investeren enorm veel in dienstverleningskanalen. Het digitale loket heeft overal haar intrede gedaan. Maar hoe ver ga je daarin? Koop en implementeer je alles wat technisch mogelijk is? Moet je alle kanalen altijd open houden? En in hoeverre kun je klanten dwingen om de gemeente in haar keuzes te volgen?