Partnerpagina PinkRoccade Local Government

partnerweblogs

  • Het uur van de waarheid: het kiesbestand

    door: Dylan Kusters

    Dylan Kusters - PinkRoccade

    Het was een zeer spannende week, zoals vorige week al aangegeven. Het was tenslotte de week van 5 februari. De datum van kandidaatstelling. Rond deze dag wordt door de gemeente het kiesbestand aangemaakt en aangeleverd aan de drukker. Met een nieuwe applicatie en meerdere drukkers bij de verschillende kwartiermakers was dit natuurlijk extra spannend. En zoals beloofd zou ik deze week terugkomen op hoe dit is verlopen…

    - - - - -

  • Maak weerstand bespreekbaar en haal gezamenlijk de eindstreep!

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Een opgelegde verandering werkt niet, een zelf bedachte oplossing wel. Het is bewezen dat kwalitatief mindere oplossingen die zijn bedacht door en met medewerkers zelf, tot vele male betere resultaten leiden dan opgelegde veranderingen. Dat is exact de reden dat binnen Lean de medewerkers actief worden betrokken bij de veranderprojecten. Als je dan de best practices van anderen kunt inbrengen binnen het proces, resulteert dat in nog meer toegevoegde waarde. En dat gaan we mogelijk maken met #LSG18.

    - - - - -

  • Een nieuw zusje: PinkRoccade Proces & Services

    door: Tjerk Venrooy

    Tjerk Venrooij

    Sinds 1 januari 2018 heeft PinkRoccade Publiekszaken er een zusje bij: PinkRoccade Proces & Services. Deze businessunit borduurt voort op de bestaande producten voor zaakgericht werken waaronder iDocumenten en iZaaksuite. Dat geeft focus om deze producten op een goede manier vorm te geven. Zodat we gemeenten kunnen helpen zich klaar te stomen voor een veeleisende toekomst waarin zaakgericht werken een belangrijke schakel gaat vormen.

    - - - - -

  • #LSG18: Lean & meaningful!

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Gemeenten hebben de naam dat ze traag en bureaucratisch zijn, maar dat is lang niet altijd meer terecht. Er is immers meer en meer aandacht voor het hervormen tot een klantgerichte en vraaggestuurde organisatie. Gemeentelijke processen worden dan ook steeds klantvriendelijker, sneller én digitaler. Dat vraagt wel om het kritisch bekijken en herontwerpen van gemeentelijke processen. En juist daarmee gaan we gemeenten binnen de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG18) ondersteunen.

    - - - - -

  • Regel het goed, voor elkaar

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Betere dienstverlening en minder papierwerk: steeds meer uitvaartverzorgers doen digitaal aangifte van overlijden. Dat is op papier voordelig voor de gemeente én de uitvaartverzorger. Het afgelopen jaar heb ik hier met veel klanten geanimeerde gesprekken over gevoerd. Opvallend is het grote verschil per regio. Zo behalen gemeenten in Zeeland erg hoge selfservicepercentages, terwijl deze nieuwe werkwijze in Groningen nog altijd niet echt wordt omarmd door de uitvaartverzorgers. Hoe komt dat?

    - - - - -

  • Gemeente Borger-Odoorn succesvol live met e-factureren!

    door: Wilco Moen

    Gemeente Borger-Odoorn kreeg een brief van de VNG waarin stond dat gemeenten destijds per november 2018 gereed moesten zijn voor het ontvangen en verwerken van e-facturen. Op basis daarvan heeft Harry Wever, applicatiebeheerder bij Borger-Odoorn, het initiatief genomen om te kijken wat er allemaal moest gebeuren bij hun gemeente om dit voor elkaar te krijgen.

    - - - - -

  • Wat is jouw pak melk?

    door: Tjerk Venrooy

    Tjerk Venrooij

    Het hele jaar ben ik bezig met vooruitdenken, maar zo aan het einde van een jaar heb ik ook zeker de neiging om terug te blikken. Het Grote Publiekszaken Selfservice Congres (#GPSC17) geeft hier nog eens extra aanleiding toe.

    - - - - -

  • Serieus aan de slag met ‘verleiden’? Maak een plan!

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Hoe zet je de kracht van marketing goed in als gemeente? Het begint met bepalen van je ankerpunten, doelstellingen en doelgroep. Uiteraard kijk je ook naar effectiviteit versus kosten. Pas dan neem je besluiten over de kanalen en marketingmiddelen. En kijk je hoe je (keten)partners slim kunt inzetten. Dit alles beschrijf je in een strategisch marketingcommunicatieplan voor jouw gemeente. Zodat iedereen weet wat de bedoeling is, en je serieus aan de slag kunt met verleiden naar het gewenste (digitale) kanaal.

    - - - - -

  • Vooruitblik voor de financiële afdeling binnen de lokale overheid

    door: Wilco Moen

    Is er nog wat gebeurd in het afgelopen jaar waarmee we verder kunnen naar de toekomst? Jazeker. Voor CiVision Innen hebben we onder andere nieuwe modules voor de MijnOverheid Berichtenbox en het automatisch verwerken van machtigingskaartjes. Met het gebruikersplatform Financiën & Services kijken we ook naar de toekomst en bespreken we de roadmap voor de komende tijd. We zien veel gebeuren op het gebied van e-facturatie, procesoptimalisaties en rondom de accountantscontrole. Daar nemen we je graag in mee.

    - - - - -

  • Samen sterk

    door: Tjerk Venrooy

    Tjerk Venrooij

    Niet leren bestaat niet. Leren doe je zelfs continu. In de kennisbank van Twynstra Gudde valt te lezen dat er 5 ‘geloofsovertuigingen’ zijn rond het leren: kunst van het afkijken, participeren, kennis verwerven, oefenen en ontdekken. De eerste en laatste behandelde ik uitgebreid in mijn eerdere blogs. Vandaag sta ik stil bij participeren. Want samen sta je sterk. Samen kom je verder!

    - - - - -

  • Genomineerden #LSG17 bekend

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    De genomineerden in de verschillende categorieën van de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG17) zijn bekend! Natuurlijk is het leuk om te weten wie het zijn. Echter, achterhalen hoe zij zulke hoge selfservicepercentages weten te behalen is mogelijk nog interessanter. Net als van hun horen wat voor impact het verhogen van selfservicepercentages heeft op de dagelijkse praktijk.

    - - - - -

  • Competitie? Nee inzicht en samenwerking!

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Aan allerlei vragen en opmerkingen merk ik dat de Landelijke Selfservice Competitie (#LSG17) leeft! Er zijn dan ook veel mensen nieuwsgierig hoe we de maandelijkse overzichten samenstellen. Hoe we die cijfers bepalen en berekenen. Zeker nu we deze maand de genomineerden benaderen, gaat de hele competitie bij een aantal organisaties alleen nog maar meer leven.

    - - - - -

  • Maandelijkse tussenstanden

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Alle gebruikers van iBurgerzaken zien het percentage digitale dienstverlening voor specifieke burgerzakenprocessen stijgen. In de praktijk zien we echter grote verschillen tussen gemeenten; selfservicepercentages van 60% tot 90%, waar andere vooralsnog de 20% niet behalen.

    - - - - -

  • Spring in het diepe, het ondiepe doet zeer

    door: Tjerk Venrooy

    Tjerk Venrooij

    Niet leren bestaat niet. Leren doe je zelfs continu. In de kennisbank van Twynstra Gudde valt te lezen dat er 5 ‘geloofsovertuigingen’ zijn rond het leren: kunst van het afkijken, participeren, kennis verwerven, oefenen en ontdekken. De eerste behandelde ik uitgebreid in mijn vorige blog “Leer door bij anderen af te kijken”. Vandaag sta ik stil bij de laatste. Want ik stimuleer graag dat mensen in mijn omgeving hun eigen weg ontdekken.

    - - - - -

  • E-facturatie: een prettige verplichting

    door: Julius Haagh

    Het ontvangen en verzenden van facturen is een proces dat al geruime tijd in ontwikkeling is. De archiefkasten vol mappen met facturen zijn nog niet weg te denken, maar in tegenstelling tot tien jaar geleden worden facturen inmiddels nog maar zelden per post verstuurd.