Partnerpagina PinkRoccade Local Government

partnerweblogs

  • Elke massa begint met een kleine beweging

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Nieuwe functionaliteit ontwikkelen, selfservicepercentages verhogen of werkprocessen optimaliseren? Het begint allemaal met zaadjes planten, om deze groot te maken. En vervolgens met de massa te kunnen delen. Daarbij is het wel belangrijk om mensen te vinden die kunnen helpen om iets groter te maken. En juist dat is de aanpak die we kiezen bij #LSG18.

    - - - - -

  • Van meten naar weten naar waarde

    door: Tjerk Venrooy

    Tjerk Venrooij

    Dankzij de digitalisering is het mogelijk om steeds meer te meten. Daardoor zien we grote verschillen in het gebruik van iBurgerzaken door 137 gemeenten. Een aantal waar we trots op zijn, maar als we kijken naar de verschillen zien we nog diverse uitdagingen! En de komende maanden zullen we nog verschillende gemeenten verwelkomen, gezien het feit dat we mooie aanbestedingen gewonnen hebben. Metingen, monitoring en sturing zorgen voor flinke verbeteringen en daarmee een hogere tevredenheid (waarde).

    - - - - -

  • Succesvolle pilot met iVerkiezing

    Gemeenten Hardenberg en Ommen

    door: Dylan Kusters

    Dylan Kusters - PinkRoccade

    Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 gebruikten de gemeenten Hardenberg en Ommen naar volle tevredenheid de spiksplinternieuwe app iVerkiezing. De belangrijkste ervaringen: de nieuwe applicatie zorgt voor minder kans op fouten, tijdsbesparing voor de medewerkers en selfservice door de inwoners.

    - - - - -

  • Lean gaat over processen én mensen

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    In de praktijk worden problemen meestal opgelost als ze zich voordoen. Het leanprincipe streeft naar proactiviteit. Lean is geen technisch hoogstandje, het gaat om denkpatronen op de schop nemen. Hierdoor ontstaan situaties waarin betrokkenen dezelfde taal moeten spreken om optimale toegevoegde waarde te creëren en verspillingen te elimineren. Voor een geslaagde implementatie van lean zijn betrokkenheid van management en medewerkers dan ook cruciaal.

    - - - - -

  • Van scan naar BSN dankzij scanstraat

    Droom gemeente Groningen wordt werkelijkheid!

    door: Mat Keijers

    Mat Keijers PinkRoccade

    Gemeente Groningen speelt met het idee om een scanstraat in te richten. We kennen van de COA al de BRP-straat voor het aanmelden van vergunninghouders. Doel van de Groningse scanstraat is echter het versneld uitreiken van een Burgerservicenummer (BSN) bij eerste inschrijving van studenten. En dit pas na een grondige identiteitscontrole. De ideeën zijn gevormd, de techniek is er klaar voor, nu de uitvoering nog. Ongeveer 30 personen dachten woensdag 18 april mee met gemeente Groningen tijdens het NVVB congres…

    - - - - -

  • Neem verspillingen binnen het burgerzakenproces weg

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Binnen lean draait om het wegnemen van verspillingen. Het begon ooit bij de productieprocessen van Toyota, maar vandaag de dag kijken we zo naar elk proces. En ik weet zeker dat je ook met iBurgerzaken efficiënter kunt handelen wanneer je let op onderstaande 8 verspillingstypen. Ik daag je uit: bekijk je eigen werkzaamheden eens bewust voor minimaal één dag. Werk jij bij een gemeente die weinig tot geen verspillingen heeft, werk jij volgens de lean principes?

    - - - - -

  • Hét Kenniscentrum Publiekszaken

    door: Femke Rhouat-Van der Gouw

    Femke Rhouat - Van der Gouw

    We hebben de eerste 3 stappen richting hét Kenniscentrum Publiekszaken gezet. De frisse wind binnen de afdeling Services zorgt voor een duidelijke visie op dienstverlening: We willen gemeenten concreet helpen bij het verhogen van hun werkplezier en het verbeteren van hun dienstverleningsprocessen aan burgers en bedrijven. Daarbij richten we ons op de behoeften van mensen in plaats van de techniek. Want mensen staan centraal. Of het nu gaat om geboorte, huwelijk of verhuizen. Niets staat ons in de weg om onze dienstverlening aan gemeenten naar een hoger niveau te tillen: we presenteren aan jullie het “Kenniscentrum Publiekszaken”!

    - - - - -

  • 2018 het jaar van GEWOON DOEN!

    door: Tjerk Venrooy

    Tjerk Venrooij

    Het is door mij al vaker gezegd: Het jaar zijn we begonnen met onze eigen hero’s journey vol met ambities voor 2018. Het gehele jaar gaan we hier flink op inzetten. Daarbij gaan wij als managementteam mensen niet aan het handje meenemen. ‘Ga het maar gewoon doen!’, dat is ons motto. Dat het spoor ‘Klantgroepen per app’ ook vorm begint te krijgen, ligt dan ook aan de mensen in de teams die de bal hebben opgepakt. Dat vind ik geweldig om te zien en de eerste ideeën deel ik graag met jullie.

    - - - - -

  • iVerkiezing: Succesvolle pilot en verkoop gestart!

    door: Dylan Kusters

    Dylan Kusters - PinkRoccade

    21 maart was het eindelijk zover, de verkiezingen van 2018. Het was een spannende maar succesvolle dag voor onze kwartiermakers en mij. De gemeenten Ede, Ommen, Hardenberg, Helmond en Utrechtse-Heuvelrug hebben namelijk (de voorbereidingen van) de verkiezingen met iVerkiezing doorlopen. En laten we eerlijk zijn…als eerste werken met een nieuwe applicatie is nou eenmaal spannend!

    - - - - -

  • Lean: 3 vragen om toegevoegde waarde te herkennen

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Lean heeft als belangrijk uitgangspunt dat de handelingen die worden uitgevoerd allemaal toegevoegde waarde hebben. Deze toegevoegde waarde kan herkend worden door 3 vragen te stellen. Zo worden de verspillingen benoemd die van invloed zijn op het uiteindelijke resultaat van een onderneming. Deze zijn te zien ‘op de werkvloer’ en in het proces, ze zijn tastbaar en meetbaar. Ik daag je uit om daar nu zelf mee aan de slag te gaan, voordat #LSG18 van start gaat…

    - - - - -

  • HBA koppelt met iBurgerzaken

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Een betrouwbare overheid betekent zo min mogelijk fouten maken in de dienstverlening. Het snel en makkelijk raadplegen van kennisbanken is daarvoor essentieel. Basisinformatie van de gemeente Amsterdam, PinkRoccade Publiekszaken en 5 kwartiermakergemeenten werken daarom aan de geïntegreerde koppeling tussen iBurgerzaken en het Handboek Burgerzaken Amsterdam (HBA). Door deze unieke combinatie kun je jouw dienstverlening binnenkort nog efficiënter inrichten.

    - - - - -

  • Het uur van de waarheid: het kiesbestand

    door: Dylan Kusters

    Dylan Kusters - PinkRoccade

    Het was een zeer spannende week, zoals vorige week al aangegeven. Het was tenslotte de week van 5 februari. De datum van kandidaatstelling. Rond deze dag wordt door de gemeente het kiesbestand aangemaakt en aangeleverd aan de drukker. Met een nieuwe applicatie en meerdere drukkers bij de verschillende kwartiermakers was dit natuurlijk extra spannend. En zoals beloofd zou ik deze week terugkomen op hoe dit is verlopen…

    - - - - -

  • Maak weerstand bespreekbaar en haal gezamenlijk de eindstreep!

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Een opgelegde verandering werkt niet, een zelf bedachte oplossing wel. Het is bewezen dat kwalitatief mindere oplossingen die zijn bedacht door en met medewerkers zelf, tot vele male betere resultaten leiden dan opgelegde veranderingen. Dat is exact de reden dat binnen Lean de medewerkers actief worden betrokken bij de veranderprojecten. Als je dan de best practices van anderen kunt inbrengen binnen het proces, resulteert dat in nog meer toegevoegde waarde. En dat gaan we mogelijk maken met #LSG18.

    - - - - -

  • Een nieuw zusje: PinkRoccade Proces & Services

    door: Tjerk Venrooy

    Tjerk Venrooij

    Sinds 1 januari 2018 heeft PinkRoccade Publiekszaken er een zusje bij: PinkRoccade Proces & Services. Deze businessunit borduurt voort op de bestaande producten voor zaakgericht werken waaronder iDocumenten en iZaaksuite. Dat geeft focus om deze producten op een goede manier vorm te geven. Zodat we gemeenten kunnen helpen zich klaar te stomen voor een veeleisende toekomst waarin zaakgericht werken een belangrijke schakel gaat vormen.

    - - - - -

  • #LSG18: Lean & meaningful!

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Gemeenten hebben de naam dat ze traag en bureaucratisch zijn, maar dat is lang niet altijd meer terecht. Er is immers meer en meer aandacht voor het hervormen tot een klantgerichte en vraaggestuurde organisatie. Gemeentelijke processen worden dan ook steeds klantvriendelijker, sneller én digitaler. Dat vraagt wel om het kritisch bekijken en herontwerpen van gemeentelijke processen. En juist daarmee gaan we gemeenten binnen de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG18) ondersteunen.