
zoeken binnen de website
Partnerpagina PinkRoccade Local Government
Lean gaat over processen én mensen
door: Sanne van der Zanden, 14 mei 2018

In de praktijk worden problemen meestal opgelost als ze zich voordoen. Het leanprincipe streeft naar proactiviteit. Lean is geen technisch hoogstandje, het gaat om denkpatronen op de schop nemen. Hierdoor ontstaan situaties waarin betrokkenen dezelfde taal moeten spreken om optimale toegevoegde waarde te creëren en verspillingen te elimineren. Voor een geslaagde implementatie van lean zijn betrokkenheid van management en medewerkers dan ook cruciaal.
Helmond kiest voor innovatieve app iVerkiezing
9 mei 2018

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 gebruikte de gemeente Helmond de spiksplinternieuwe app iVerkiezing. De belangrijkste ervaringen: de nieuwe applicatie zorgt voor minder kans op fouten, tijdsbesparing voor de medewerkers en selfservice door de inwoners.
Van scan naar BSN dankzij scanstraat
Droom gemeente Groningen wordt werkelijkheid!
door: Mat Keijers, 8 mei 2018

Gemeente Groningen speelt met het idee om een scanstraat in te richten. We kennen van de COA al de BRP-straat voor het aanmelden van vergunninghouders. Doel van de Groningse scanstraat is echter het versneld uitreiken van een Burgerservicenummer (BSN) bij eerste inschrijving van studenten. En dit pas na een grondige identiteitscontrole. De ideeën zijn gevormd, de techniek is er klaar voor, nu de uitvoering nog. Ongeveer 30 personen dachten woensdag 18 april mee met gemeente Groningen tijdens het NVVB congres…
Neem verspillingen binnen het burgerzakenproces weg
door: Sanne van der Zanden, 2 mei 2018

Binnen lean draait om het wegnemen van verspillingen. Het begon ooit bij de productieprocessen van Toyota, maar vandaag de dag kijken we zo naar elk proces. En ik weet zeker dat je ook met iBurgerzaken efficiënter kunt handelen wanneer je let op onderstaande 8 verspillingstypen. Ik daag je uit: bekijk je eigen werkzaamheden eens bewust voor minimaal één dag. Werk jij bij een gemeente die weinig tot geen verspillingen heeft, werk jij volgens de lean principes?
Hét Kenniscentrum Publiekszaken
door: Femke Rhouat-Van der Gouw, 30 april 2018

We hebben de eerste 3 stappen richting hét Kenniscentrum Publiekszaken gezet. De frisse wind binnen de afdeling Services zorgt voor een duidelijke visie op dienstverlening: We willen gemeenten concreet helpen bij het verhogen van hun werkplezier en het verbeteren van hun dienstverleningsprocessen aan burgers en bedrijven. Daarbij richten we ons op de behoeften van mensen in plaats van de techniek. Want mensen staan centraal. Of het nu gaat om geboorte, huwelijk of verhuizen. Niets staat ons in de weg om onze dienstverlening aan gemeenten naar een hoger niveau te tillen: we presenteren aan jullie het “Kenniscentrum Publiekszaken”!
2018 het jaar van GEWOON DOEN!
door: Tjerk Venrooy, 21 april 2018

Het is door mij al vaker gezegd: Het jaar zijn we begonnen met onze eigen hero’s journey vol met ambities voor 2018. Het gehele jaar gaan we hier flink op inzetten. Daarbij gaan wij als managementteam mensen niet aan het handje meenemen. ‘Ga het maar gewoon doen!’, dat is ons motto. Dat het spoor ‘Klantgroepen per app’ ook vorm begint te krijgen, ligt dan ook aan de mensen in de teams die de bal hebben opgepakt. Dat vind ik geweldig om te zien en de eerste ideeën deel ik graag met jullie.
iVerkiezing: Succesvolle pilot en verkoop gestart!
door: Dylan Kusters, 13 april 2018

21 maart was het eindelijk zover, de verkiezingen van 2018. Het was een spannende maar succesvolle dag voor onze kwartiermakers en mij. De gemeenten Ede, Ommen, Hardenberg, Helmond en Utrechtse-Heuvelrug hebben namelijk (de voorbereidingen van) de verkiezingen met iVerkiezing doorlopen. En laten we eerlijk zijn…als eerste werken met een nieuwe applicatie is nou eenmaal spannend!
Lean: 3 vragen om toegevoegde waarde te herkennen
door: Sanne van der Zanden , 8 maart 2018

Lean heeft als belangrijk uitgangspunt dat de handelingen die worden uitgevoerd allemaal toegevoegde waarde hebben. Deze toegevoegde waarde kan herkend worden door 3 vragen te stellen. Zo worden de verspillingen benoemd die van invloed zijn op het uiteindelijke resultaat van een onderneming. Deze zijn te zien ‘op de werkvloer’ en in het proces, ze zijn tastbaar en meetbaar. Ik daag je uit om daar nu zelf mee aan de slag te gaan, voordat #LSG18 van start gaat…
HBA koppelt met iBurgerzaken
door: Sanne van der Zanden, 27 februari 2018

Een betrouwbare overheid betekent zo min mogelijk fouten maken in de dienstverlening. Het snel en makkelijk raadplegen van kennisbanken is daarvoor essentieel. Basisinformatie van de gemeente Amsterdam, PinkRoccade Publiekszaken en 5 kwartiermakergemeenten werken daarom aan de geïntegreerde koppeling tussen iBurgerzaken en het Handboek Burgerzaken Amsterdam (HBA). Door deze unieke combinatie kun je jouw dienstverlening binnenkort nog efficiënter inrichten.
Het uur van de waarheid: het kiesbestand
door: Dylan Kusters, 22 februari 2018

Het was een zeer spannende week, zoals vorige week al aangegeven. Het was tenslotte de week van 5 februari. De datum van kandidaatstelling. Rond deze dag wordt door de gemeente het kiesbestand aangemaakt en aangeleverd aan de drukker. Met een nieuwe applicatie en meerdere drukkers bij de verschillende kwartiermakers was dit natuurlijk extra spannend. En zoals beloofd zou ik deze week terugkomen op hoe dit is verlopen…