Podium biedt plaats voor artikelen, visie en opinie van auteurs uit de publieke sector dan wel van auteurs op persoonlijke titel. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden artikelen te weigeren dan wel te redigeren of in te korten. Artikelen kunt u sturen naar redactie at ibestuur.nl

zoeken binnen de website
podium
Open source als strategisch instrument
door: Bart Jacobs, 23 november 2021

Staatssecretaris Knops zoekt de confrontatie met het Parlement over een open source eis in het zich voortslepende wetgevingstraject van de Wet Digitale Overheid (WDO). Hij miskent het strategische voordeel van een harde open source software eis, om big-tech buiten de deur te houden en om Nederlandse burgers en belangen te beschermen.
De I-strategie Rijk de maat genomen
door: Martin van den Berg en Klaas Brongers, 17 november 2021

Om een digitale transformatie te kunnen maken is een goede digitale strategie nodig. Die strategie moet helder maken wat een organisatie wil bereiken met data en technologie. Klaas Brongers en Martin van den Berg benoemen negen succesfactoren en leggen de I-Strategie langs de meetlat.
reacties: 3
Van strategie naar uitvoering met process mining
door: Burt van Dinter, 10 november 2021

De i-Strategie Rijk is een goed uitgangspunt om een digitale transformatie vorm te geven. Zorg er wel voor dat u inzicht heeft in het proces én het IT-landschap van de huidige organisatie die als basis fungeert voor de digitaliseringsslag, want de praktijk blijkt vaak een stuk weerbarstiger. Datagedreven inzicht verkrijgen kan onder meer met process mining.
Naar A-nummers voor betrouwbare AI
door: Freek Bomhof, 26 oktober 2021

Hoe kun je weten of een AI (Artificial Intelligence) systeem te vertrouwen is? Naast onderzoek vereist dit een continue gesprek tussen regelgevers, toepassers, onderzoekers en de maatschappij. De voorgestelde AI Regulation geeft bijvoorbeeld aan dat zoiets in “regulatory sandboxes” kan gebeuren. Zodat we niet in de situatie hoeven te belanden dat er “enge A-nummers” in een systeem zitten.
reacties: 2
Controle over data nog ver weg volgens onderzoek naar Self-Sovereign Identity
Digitale identiteit
door: Eefje van der Harst en Sterre den Breeijen, 20 oktober 2021

Onderzoek van INNOPAY en TNO laat zien dat er in Nederland veel gebeurt op het gebied van Self-Sovereign Identity (SSI). Het SSI-landschap is echter erg gefragmenteerd. Onderzoekers Eefje van der Harst en Sterre den Breeijen roepen de overheid op om meer duidelijkheid te verschaffen over de wetgevende kaders en samen met de private sector afspraken te maken over standaarden.
Vier valkuilen in cybersecuritybeleid
door: Jelle Groenendaal en Ira Helsoot, 20 oktober 2021

Pas op voor symbolisch overheidsbeleid in het cyberdomein, waarschuwen Jelle Groenendaal en Ira Helsloot. Een meer kader stellende overheid kan de cyberweerbaarheid van Nederland zeker verhogen. Echter, meer druk om tot detailregelgeving en een digitale brandweer te komen kan, zo weten we van andere domeinen, mogelijk leiden cyberonveiligheid.
Bij toekomstgericht werken in de digitale overheid hoort een Europese bril
door: Xander van der Linde en Chantal van der Wijst, 29 september 2021

De Europese bestuurslaag is in toenemende mate een vijfde bestuurslaag die vol impact heeft op de uitvoering in haar lidstaten. Ook allerlei overheidsdienstverlening moet zonder onderscheid aan Europeanen over de grens worden geleverd. Kijk daarom vaker door een internationale bril als het gaat om vernieuwing, ontwikkeling en toekomstgerichte beslissingen.
Burgers en bedrijven de dupe van onderfinanciering AP
door: Redactie iBestuur, 22 september 2021

Het kabinet zegt een nieuwe bestuurscultuur te willen, en een versterking van de ‘tegenmacht’, om een volgende Toeslagenaffaire te voorkomen. De Autoriteit Persoonsgegevens is één van die ‘tegenmachten’. Met een budget van 25 miljoen kan de AP zijn taken niet goed uitvoeren. AP-voorzitter Aleid Wolfsen: ‘Slachtoffers van privacy-overtredingen moeten wij mededelen dat er helaas nog zo’n 10.000 wachtenden voor hen zijn.’
Impact van data op bestuur landt in de wetenschap
door: Pieter van den Brand, 14 september 2021

De aangezwengelde kritiek op de klassieke beleidscyclus legde de kiem voor een mogelijk nieuw bestuursmodel. Tijdens de opening van het iBestuur Academisch Jaar werd de Triple Tower Canvas aan de tand gevoeld. Volmaakt is het op data en maatschappelijke dynamiek gestoelde model nog niet, maar het debat is er niet minder levendig om.
reacties: 1
Nieuwe ronde, nieuwe kansen
door: Jesse Renema, 8 september 2021

Nederland ontvangt in totaal zo’n €5,6 miljard uit het Europese Recovery and Resilience Facility, maar kan in demissionaire staat nog geen herstelplan opstellen. Laten we bij het opstellen van het Nationaal Herstelplan niet alleen bepalen aan welke onderwerpen het geld wordt besteed, maar ook hoe we met z’n allen er op kunnen toezien hoe, en aan wie dit het geld wordt uitgegeven. Dat is hard nodig, juist in Nederland.
Breken met oude gewoontes om ICT op orde te krijgen
door: Hans Canisius, 23 augustus 2021

De SVB, de Belastingdienst en de Politie vragen de politiek om rust. Het achterstallig onderhoud op ICT-systemen van de overheid is volgens hen zo opgelopen dat ingrijpende wetswijzigingen nu onverantwoord zijn. Wat mij betreft staat het verzoek gelijk aan de vraag of je je kind verzoekt om te stoppen met groeien. De pauzeknop bestaat niet. Sterker nog, die zou helemaal niet nodig moeten zijn.
reacties: 3
Investeer in nationale faciliteit voor betrouwbare AI
door: Jok Tang, 26 juli 2021

Het gebruik van AI-algoritmes biedt nieuwe kansen voor bedrijven en overheidsinstanties. De Europese Commissie heeft eind april 2021 een voorstel gedaan voor de eerste Europese wetgeving op het gebied van AI. De betrouwbaarheid van AI-algoritmes kan verder vergroot worden met een nationale faciliteit waarin verschillende partijen participeren.
Rathenau Instituut: “Kabinet: stop met het overschatten van de kansen van digitalisering”
door: Jurriën Hamer, Linda Kool en Melanie Peters, 21 juli 2021

Ondanks tal van initiatieven slaagt de overheid er niet in om de uitdagingen van de digitale samenleving voldoende het hoofd te bieden. Het komende kabinet moet het tij keren. Hoe? Stop met het overschatten van de kansen van digitalisering, en het onderschatten van de risico’s, betoogt het Rathenau Instituut.
reacties: 5
AI ondermijnt de rechtsstaat
door: Alexander Leeuw , 19 juli 2021

De opkomst van artificiële intelligentie (AI) versterkt de disbalans tussen de machten en het is vooral het bestuur dat profiteert. De constitutie moet daarom zo snel mogelijk worden aangepast aan de realiteit van AI, schrijft docent staatsrecht Reijer Passchier in zijn boek Artificiële intelligentie en de rechtsstaat.
reacties: 2
Boekrecensie: Actuele kwestie, klassieke afweging, een verkenning naar de governance van het Nederlands digitaliseringsbeleid
Recensie
door: Paul Strijp, 13 juli 2021

Een minister voor Digitale Zaken? Of toch maar liever een regeringscommissaris? Maakt allemaal niet zo veel uit, stellen de NSOB-auteurs in dit essay. Doe wel iets bij de formatie van een nieuw kabinet. Iets symbolisch wat de urgentie van digitalisering benadrukt en beweging creëert. Maar veel belangrijker is het totaalpakket: het geheel aan maatregelen rondom de politieke keuze voor een bepaalde variant.