Blog

Bedrijfsleven verplicht

Overheidsambtenaren moeten binding houden met het bedrijfsleven. Al was het alleen maar omdat je daar leert dat er voor vrijwel iedere oplossing een probleem is.

Ik heb een voorstel. Of je nu in schaal 18 of 8 zit: Iedere rijksambtenaar moet minimaal een jaar ervaring hebben opgedaan in het bedrijfsleven. Onze grootste groep betalende klanten, zeg maar. Dat betekent dus ook dat Rijkstrainees gelijk weer op pad mogen, voor ze een baan krijgen.

Zie namelijk twee dingen gebeuren:

• Rijkstrainees zijn vaak de knapste knoppen uit voor de hand liggende masters. Naast dat we meer krijgen van wat we al hebben, zorgt dit ervoor dat zaken die complex zijn alleen maar complexer worden. Beter zou zijn (ook) voor HBO’ers en MBO’ers een wervingsprogramma op te starten. Zo forceren we hands-on mentaliteit op sleutelposities.

• Bij de Algemene Bestuursdienst (ABD) wordt van alles aangeboden, behalve stages en opleidingen over klantgericht werken. Dan heb ik het niet over een bedrijfsbezoek van een uur waarin de wereld fantastisch is, maar een stage waaruit blijkt dat geld niet uit de muur komt. Alleen deze realisatie kan een cultuurverandering van binnenuit bewerkstelligen.

Waarom is dit zo belangrijk? Eerder concludeerde ik, dat veel van onze digitaliseringsproblematiek is terug te leiden op het feit dat wij teveel geld hebben. De ambtenaren die naar Estland zijn geweest, weten daar (stiekem) alles van. Dus misschien moeten we inzichtelijk maken wat geld is.

In het bedrijfsleven leer je bovendien dat er voor vrijwel iedere oplossing een probleem is. No f*cking excuses noemden ze dat, bij één van de bedrijven waar ik gewerkt heb. Lang nadat je dat over je heen geblaft hebt gekregen, merk je dat er eigenlijk best een kern van waarheid in zit.

Op de tering naar de nering te zetten heb ik een afspraak met de ABD staan. Het Rijkstraineeprogramma zit in mijn vizier. En om zelf niet het perspectief te verliezen, spreek ik regelmatig af met bedrijven. Want na acht jaar wordt mijn bril ook troebel.

Zie je op de StartupDelta!

Seger de Laaf schrijft zijn bijdragen op persoonlijke titel.

  • Ronald van den Hoogen (ABD) | 30 maart 2018, 13:00

    Dag Seger,

    We hebben dit gesprek gehad, was leuk en interessant. We deel je opvatting dat we vanuit de ABD in ons ICT-opleidingsprogramma meer aandacht moeten hebben voor klantgericht werken. We hebben afgesproken dat we daarmee aan de slag gaan en dat je welkom bent om hieraan bij te dragen.

    Wordt vervolgd dus! Ik nodig ook anderen graag uit met ideeën en concrete voorstellen te komen.

    Ronald van den Hoogen, ABD

    06-21160774

  • Jan Willem Boissevain | 31 maart 2018, 11:38

    Verplichten? Ik zou het aanmoedigen en faciliteren. Vier jaar geleden stond een uitwisselingsprogramma tussen overheid en ICT-bedrijven op stapel. Ambtenaren konden een jaar lang ervaring opdoen binnen een ICT-bedrijf en omgekeerd ook. Kandidaten stonden klaar, maar de uitwisseling werd geblokkeerd na een uitzending van Zembla. De stekker ging uit het programma. Zullen we het plan afstoffen en een nieuwe poging wagen?

  • Kitty Arends | 3 april 2018, 15:15

    Toen ik een herinnering kreeg van Stichting Reprorecht voor een factuur ben ik eens gaan spitten. Manlief, waarmee ik samen een winkel heb, had de factuur weggegooid omdat hij dacht dat het een factuur a la NL Domein Host was. Toen ik las waarom ik 38 euro zou moeten betalen, dacht ik ‘onder welke steen leven deze ambtenaren?’ Gelukkig kon ik online aangeven dat we geen kranten- of tijdschriftartikelen kopiëren en sturen naar collega’s of ophangen in de kantine (welke kantine?) Dus ja, ik vind dat ambtenaren zich meer moeten verdiepen wat er werkelijk speelt bij hun ‘klanten’! Want we maken regelmatig wel iets mee waarbij ik denk: snappen ze dan niet dat het onhandig is?

  • Dirk-Jan de Bruijn | 4 april 2018, 08:36

    Een terecht punt Seger – ik merk dagelijks hoeveel plezier ik heb van mijn jarenlange ervaring bij IBM en Deloitte – en zie met lede ogen dat we te vaak verkokerd werken, domweg omdat we elkaar niet begrijpen, onvoldoende oog hebben voor elkaars belangen – als overheid moeten we veel meer die verbinding zoeken, niet alleen met bedrijfsleven, maar ook met onderwijs- en kennisinstellingen en de omgeving – heel huiselijk: 4O’s (Overheden, Ondernemers, Onderwijs, Omgeving). Laten we wel wezen: de vraagstukken zijn vandaag de dag zodanig taai (duurzaamheid, energietransitie, circulair, innovatie) dat geen van de partijen het alleen kan!

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren