zoeken binnen de website

De toekomst van Pleio

door: Davied van Berlo | 21 maart 2013

Davied van Berlo

Noem het een intranet voor de overheid. Een platform voor de publieke zaak. Een online vergadercentrum of dossierkast. Pleio verbindt de overheid met zichzelf en met de buitenwereld. Er kan echter zo veel meer mee. Hoe ziet de toekomst van Pleio eruit? En wie stuurt Pleio naar die toekomst? Die vragen staan 25 april op de agenda bij de bestuurdersconferentie van Pleio. Welke iBestuurders schuiven aan?

Pleio bestaat ruim twee jaar en wordt actief gebruikt binnen en tussen overheidsorganisaties en naar buiten toe. Dat er behoefte is aan een platform voor overheidsbrede samenwerking en kennisuitwisseling is duidelijk. De mogelijkheden zijn echter veel groter. Het potentieel om de werking van de overheid te verbeteren en om te besparen op dubbel werk en ict wordt nog maar nauwelijks benut. Hoe kunnen we meer waarde uit Pleio halen? Daar moeten we het eens over hebben.

Terugblik

De afgelopen jaren heeft Pleio zich bewezen als een stabiel en betrouwbaar platform voor de overheid. Het beheer is geregeld en de beschikbaarheid is hoog. Vanuit alle bestuurslagen wordt bijgedragen aan Pleio en voor beveiliging wordt samengewerkt met het CIP. Enkele hoogtepunten over het afgelopen jaar (2012):

Er blijven echter ook nog enkele vragen liggen, zoals ik hierboven al aangaf. Hoe kunnen we de ontwikkeling van Pleio versnellen, bijvoorbeeld door nieuwe functionaliteiten toe te voegen en de gebruikersvriendelijkheid te verbeteren? Hoe kunnen we overheidsbreed besparingen realiseren en verbeteringen in dienstverlening? En niet onbelangrijk: hoe gaat de besturing van Pleio eruitzien? Dat is waar het gesprek over moet gaan. Hoe maken we goud van het gouderts dat we met Pleio in handen hebben?

Bestuurdersconferentie

Van 23 tot en met 25 april vindt de beurs Overheid & ICT plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Op de laatste dag is Pleio aanwezig met een “stand”, worden er workshops gegeven en van 14 tot 16 uur vindt de bestuurdersconferentie plaats in de VIP-room (met dank aan de beursorganisatie voor het beschikbaar stellen van de ruimte). Onder leiding van een capabele voorzitter zal het gesprek gaan over de volgen de twee vragen:

  • 1. Hoe kunnen we samen het potentieel van Pleio maximaal benutten?
    Pleio heeft zich bewezen als stabiel en betrouwbaar platform voor de overheid en de cijfers zijn mooi, maar het potentieel van Pleio is nog veel groter. Meer samenwerken, meer voorzieningen delen en (dus) meer besparen. Waar kunnen we Pleio nog meer voor inzetten? Hoe kunnen we samen het potentieel maximaal benutten?
  • 2. Hoe richten we de besturing van Pleio het beste in?
    Pleio is een platform voor de hele overheid: alle ambtenaren, alle organisaties en alle bestuurslagen. De breedte van die doelgroep moet ook in de besturing van Pleio zichtbaar zijn. Hoe betrekken we die brede doelgroep in de besturing van dit gezamenlijk platform? Welke rol ligt er voor deelnemende organisaties en bestuurders?

Niemand heeft het antwoord op die vragen, maar we hebben wel allemaal een deel van dat antwoord in handen. De uitdaging zal zijn om die delen bij elkaar te brengen.

Aanmelden

In december 2011 vond de eerste bestuurdersconferentie van Pleio plaats (lees het verslag). Voor deze tweede conferentie opnieuw bestuurders bij elkaar te brengen om mee te praten over de toekomst van Pleio.

Het definitieve programma wordt binnenkort bekend. Aanmelden kan alvast via Pleio (uiteraard) of door een mail te sturen naar davied@dds.nl. Pak jij je aandeel op in Pleio?

Davied van Berlo is initiatiefnemer Ambtenaar 2.0

reacties: 2

tags:

  • Carmen Nolten-Laan Gemeente Heerhugowaard #

    26 maart 2013, 09:33

    Binnen Heerhugowaard ben ik naast secretaresse en muiter, trainer en promotor van onze Pleio-deelsite Hugo. Ik werd getipt door een afdelingshoofd over deze vraag met de woorden ”Ik las dit en moest denken aan jou. Als iemand goede input kan leveren over de toekomst van Pleio (Hugo) ben jij dat denk!”

    Voordelen van samenwerken in projectgroepen op Pleio/Hugo zijn o.a.:
    • De (project)gegevens zijn gebundeld.
    • Het voorkomt onduidelijkheden (open, eerlijk en transparant).
    • Het vermindert het aantal mailtjes dat heen en weer wordt gezonden (WQM We Quit Mail).
    • Medewerkers die later instromen hebben beschikking over alle eerdere informatie.
    • De informatie kan op een werkplek ‘waar dan ook’ worden geraadpleegd.
    • Als je je dashboard goed inricht en alleen lid bent van groepen waar je iets te brengen of te halen hebt, dan hoef je niet te zoeken op Pleio, maar komt de informatie dagelijks naar je toe. En kost jezelf updaten weinig tot geen tijd of energie.

    Pleio wordt een succes denk ik als er actief mee gewerkt gaat worden.
    Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
    Ik denk dat je het bereikt door gebruik van Pleio te promoten, mensen te scholen en te zorgen dat er niet teveel dezelfde initiatieven zijn.
    Internet is zo groot, dat je met gemak kunt verdwalen of verdrinken in de vele initiatieven.
    Niet alleen op Pleio of op de deelsites, maar ook bijvoorbeeld via Linkedingroepen. Al merk ik dat in veel van deze groepen (nog) weinig leven zit en er een wildgroei ontstaat aan (dezelfde) initiatieven.
    Medewerkers verdwalen en stoppen of beginnen er niet aan, omdat het bos er wel heel erg nieuw, apart en beangstigend uitziet.
    Of verschillende medewerkers van verschillende afdelingen zoeken naar hetzelfde, maar net ergens anders en weten dat niet van elkaar of zouden zich met hele andere dingen moeten bezighouden.
    Of ze investeren tijd in het zoeken in dit bos en halen overal wat vandaan (inclusief seminar na seminar).
    Die tijd zou beter geïnvesteerd kunnen worden in het op enkele plaatsen beschikbaar maken van informatie, zodat iedereen met 1 druk op de Pleioknop de informatie ter beschikking heeft. Zodat de rest van de tijd, met deze uitgebreide kennis, beschikbaar is voor onze core-business: De Gemeenschap.

    Bij Pleio is dat volgens mij ook de valkuil.
    Dit zou je kunnen proberen te voorkomen door:
    • Groepen waar geen leven (meer) in zit of waar een veelvoud van is, waardoor de kennis is verdeeld, te schrappen of samen te voegen.
    • Een paar groepen te openen met speerpunten die bij meer overheden leven.
    En die groepen moetje, vooral in het begin, goed neerzetten, actief houden, promoten en onder de aandacht van de medewerker die er iets mee moet of zou moeten doen brengen.
    Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan:
    o HNW, Slimmer werken, Train je collega, Innovate the Government, muiten.
    o Contractenbeheer.
    o Procesmanagement.
    o Gegevensmanagement.
    o Burgerparticipatie en overheidsparticipatie.
    o (Ecologisch) groenbeheer.
    o Uitwisseling en samenwerking.
    Maar er zijn vast nog meer speerpunten.
    • Bijeenkomsten organiseren vanuit de speerpuntgroepen, zodat hier ook structuur in komt.

    Naast de samenwerking die gezocht kan worden binnen overheden zijn ook diverse bedrijven en organisatie apart van elkaar bezig met het opstellen van ladders, leidraden en lijstjes. Dit maakt het bos niet minder groot en onoverzichtelijk.

    Misschien handig om deze ook meteen te betrekken. Zodat de kennis die zij verzamelen en waar door overheden ook tijd in wordt geïnvesteerd, ook gestructureerd terug komt bij de overheid en in de praktijk weer gebruikt kan worden.

    De bedrijven die zo even bij me op komen zijn:
    • re-Public.
    • I-Bestuur.
    KINGgemeenten.
    • Eburg.
    VNGemeenten, VNGpraktijkvoorbeeld.
    • eOverheid.
    • Ynnovate.
    • GovUnited.
    • PinkRoccadeLG.
    BMCadvies.
    • WerkSlim.
    HNW_Rijk.
    • Trainjecollega.
    • BRvC buitenruimtevoorcontact.
    CROW Ede.

    Hoop dat jullie iets hebben aan mijn inbreng.
    Ik ben benieuwd wat er uit jullie bestuurdersconferentie komt.

    Groeten,
    Carmen

  • Carmen Nolten-Laan Gemeente Heerhugowaard #

    26 maart 2013, 10:03

    Ik vergeet nog het A+O fonds Gemeenten in het lijstje.
    Maar er zijn vast nog meer van dergelijke instanties.
    Over wildgroei gesproken ;-).

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.