We moeten vaker 'nee' zeggen. Geen hond zit te wachten op de zoveelste feedbackknop of robot bij de ingang of touchscreen voor een open-koffieknuffelsessie.
Vanuit verschillende hoeken werd ik gewezen op het pleidooi van Paul Shetler, die schijnbaar de eindbaas van commonwealth digitalisering was. Hij kaart terecht aan dat organisaties die de basis niet op orde hebben, niet moeten denken dat ze Google zijn.
Nu pleit ik al jaren voor het op orde krijgen van de basis, maar dat is natuurlijk de minst sexy boodschap die je kunt brengen als ambtenaar. Want het consolideren van content en websites kost niet alleen veel geld: het is ook gewoon een ondankbare taak. Niemand heeft er überhaupt zin aan te beginnen. Want waarom zou ìk de smurrie van mijn voorganger moeten opruimen?
En het kwartje dat minder meer is, lijkt nog steeds niet gevallen. Wij hebben het liever over zelfsturende ziekenhuisbedden of de hologram van een tulp op een of andere wereldbeurs. Maar wij worden niet betaald om Google te spelen. Wij worden betaald om basale diensten te leveren zonder poespas. Geen hond zit te wachten op de zoveelste feedbackknop, robot bij de ingang of touchscreen voor een open-koffieknuffelsessie. Mensen willen gewoon hun paspoort en dan: weg.
Ambtenaren die deze boodschap verkondigen, zijn meestal niet welkom en zullen uiteindelijk stuklopen. Want consolideren, dat is maar moeilijk. Nieuwe initiatieven opstarten, dat is veel leuker!
Dus als Jasper van Kuijk weer eens vraagt hoe moeilijk het kan zijn? Nou, zo moeilijk. We blijven stapelen, verbinden en plakken. Voor iedere consolidatie worden er tien nieuwe ideeën de ether in geslingerd. Het is een beetje als die kledingkast thuis, waar veel ingaat en zelden wat uitkomt.
Oplossing: Het woord nee. Als de politiek koers bepaalt, moet de ambtenarij – en dan vooral de top – koers houden. Dat betekent dus zero tolerance, zolang de basis niet netjes is. Slagers aan het werk zetten. Of laat u uw kleuter wel op een Harley rijden, als de zijwieltjes er net af zijn?
De meest succesvolle auto’s uit de geschiedenis boden exact aan wat er verlangd werd, zoals de 2CV