Blog

Transacties via MijnOverheid

Je verhuizing doorgeven via MijnOverheid, zelfs zonder tussenkomst van gemeentelijke systemen? Met een pilot gaan we kijken of het te realiseren is.

Bijna vier miljoen burgers ontvangen hun berichten in de BerichtenBox van MijnOverheid en het afgelopen jaar werden er 32 miljoen berichten via deze box verstuurd. Dat aantal groeit hard. Dat is mooi, maar het is natuurlijk nog mooier als we MijnOverheid voor veel meer overheidsdienstverlening kunnen gebruiken. Daar werken we aan.

In het programma Innovatief standaardiseren in dienstverlening werkt VNG/KING samen met onder meer gemeenten, manifestpartijen, de Vereniging Directeuren Publieksdiensten en het Kloosterhoeveberaad aan het opschalen van innovatieve pilots die bij gemeenten en/of een manifestpartij zijn ontstaan. De pilot Digitale Verhuisservice is daar één van.

Transacties in MijnOverheid

In deze pilot onderzoeken we of we MijnOverheid zo kunnen inrichten dat burgers hun verhuizing via deze voorziening kunnen doorgeven. Verhuizingen worden nu nog doorgegeven met een formulier via de gemeentelijke website, waarna gemeenten de mutatie verwerken in de eigen administratie, waarna de landelijke BRP wordt gemuteerd. In deze pilot onderzoeken we hoe burgers hun verhuizing via MijnOverheid kunnen doorgeven, met een standaard formulier dat gekoppeld is aan het gemeentelijk zaaksysteem of de burgerzakenmodule. Zodat gemeenten dit niet meer hoeven over te tikken. Als dit lukt, dan is dat de eerste transactie die via MijnOverheid gaat en dat maakt mogelijkerwijs de weg vrij voor meer transacties tussen gemeenten en hun inwoners. Ook leggen we met deze centrale voorziening de basis om het verwerken van verhuismutaties rechtsreeks in de BRP te muteren, dus zonder tussenkomst van gemeentelijke systemen.
Tijdens het congres Overheid 360° vertellen Jurgen Bomas vanuit de VDP en ik tijdens de sessie ‘Kansen en ambities voor dienstverlening; wij vertellen er wat er nu gebeurt’ hoe dit proces verloopt, hoe ver we zijn en wat gemeenten kunnen doen om hierbij aan te haken. Ik nodig u van harte uit om daarbij aanwezig te zijn!

  • Ad Gerrits (gem.Nijmegen) | 1 april 2016, 11:19

    Dat vraag ik me af Seger. Volgens mij vinden mensen het heel gewoon dat ze hun Belastingaangifte centraal doen en dat hun auto door de RDW wordt geadministreerd. Het zou zomaar eens heel snel kunnen gaan.

  • P.J. Westerhof | 7 april 2016, 16:10

    Zullen we de belastingaangifte maar niet als voorbeeld noemen?
    Mét vele anderen krijg ik al wekenlang een foutmelding bij het ophalen van mijn belastingdossier.
    “Er is iets misgegaan bij het openen van uw aangifte. Probeer het later nog eens.” kan gebeuren, maar niet weken lang.

  • Wiep Hamstra | 6 mei 2016, 18:11

    Ik sluit me aan bij Seger, Ad. Mensen gaan naar de belastingdienst omdat – de naam zegt het al – ze er voor de belasting moeten zijn. Dat is al een tijdje zo, net als RDW er is voor oa registratie van voertuigen.

    Elk jaar de aangifte doen is redelijk vaak om iets als gewoonte aan te leren. Verhuizen is wat anders. We verhuizen minder vaak dan dat we een nieuwe auto hebben. Gedrag is resultaat van gewoonte.

    Ik denk dus dat er een stevige marketing inspanning nodig is én er een voordeel moet zijn voor de inwoner om heb tot een nieuw loket te verleiden. Bij de gemeentes gaat het online regelen namelijk prima.

    Voorlopig lees ik alleen maar een voordeel van de overheid voor het centrale loket. We weten dan uit ervaring dat de opbrengsten kunnen achterblijven.

    Ik ben dus benieuwd naar de ‘what’s in it for me’ van de beoogde afnemer van de dienst.

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren