Overheid in transitie
Nieuws

Amsterdam staakt proef met slimme verkeerslichten

Amsterdam voerde op twee plekken een experiment uit met slimme verkeerslichten, waarmee fietsers in de regen voorrang kregen op auto’s.

De gemeente Amsterdam gaat geen ‘slimme’ verkeerslichten gebruiken voor het verminderen van wachttijden in het verkeer. Uit antwoorden op schriftelijke vragen van GroenLinks en PvdD wordt duidelijk dat er zorgen zijn over cybersecurity en gevolgen voor privacy.

Wethouder Melanie van der Horst van Verkeer schrijft dat daarnaast ook het effect van de intelligente verkeerslichten beperkt is en dat de onderhoudskosten voor de systemen aanzienlijk hoger zijn dan die van reguliere stoplichten. Amsterdam voerde op twee plekken een experiment uit met slimme verkeerslichten, waarmee fietsers in de regen voorrang kregen op auto’s. Op basis van die proef is afgezien van een vervolg, zo schrijft Van der Horst.

Grote ambities

Volgens het Parool werd door Amsterdam een jaar geleden nog aangekondigd dat ieder stoplicht in de stad ‘intelligent’ zou worden. Aan de hand van data zouden ze het verkeer beter ‘herkennen’ en bepaalde stromingen, zoals fietsers, openbaar vervoer en vrachtverkeer voorrang kunnen geven.

Het is niet de eerste keer dat Amsterdam een experiment met nieuwe technologie staakt.  Onlangs maakte Van der Horst bekend dat scanauto’s niet langer mogen worden ingezet bij de opsporing van gestolen auto’s. De schending van privacyrechten was toen van doorslaggevende factor.

Lees ook:

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren