Deze uitspraak van de Ombudsman las ik vanmorgen (11 oktober 2021) in de krant en mijn interesse was gewekt. Tegen iedereen die het horen wil, wil ik het wel uitschreeuwen: ‘Wat nou als wettelijke behandeltermijnen geautomatiseerd bewaakt kunnen worden? Dat ambtenaren en behandelaars optimaal ondersteund zouden worden in hun werk?
De bevindingen staan in het rapport Klacht gegrond, maar geen oplossing. Gedupeerde ouders krijgen volgens het rapport geen enkele duidelijkheid over wanneer hun zaak wordt behandeld. ‘De Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen liep flinke achterstanden op en wettelijke behandeltermijnen zijn in meer dan een kwart van de gevallen overschreden’, aldus Van Zutphen. ‘Ouders krijgen geen of te weinig informatie over wanneer hun herstelverzoek wordt behandeld. Hierdoor weten zij vaak niet waar ze aan toe zijn. Daarmee zijn de stress en onzekerheid nog steeds aan de orde van de dag. Ouders willen deze kwestie emotioneel en financieel kunnen afsluiten, maar kunnen dat nog altijd niet.’
Begin deze maand liet demissionair staatssecretaris Alexandra van Huffelen weten dat het heel lang kan gaan duren voor alle ouders die slachtoffers werden in de toeslagenaffaire zijn gecompenseerd. Bijna 50.000 mensen hebben zich als gedupeerde gemeld bij de Belastingdienst. Minder dan 10 procent van de toeslagenouders is nu volledig geholpen. Als ik dit lees bekruipt mij een gevoel van ‘hoe lang pikken we dit nog?’ Ik moet denken aan een bekende reclame van hoortoestellen: ‘Wat nou als je Spotify zou kunnen streamen op je hoortoestel? Of dat je er direct mee kan bellen? Dat je je hoortoestel kan tunen zodat je ook in de drukte perfect kunt horen. En wat als we zelfs een onzichtbaar toestel in je oor kunnen plaatsen. Wat nou als het er nu al allemaal voor je is?’
Tegen iedereen die het horen wil, wil ik het uitschreeuwen: ‘Wat nou als wettelijke behandeltermijnen geautomatiseerd bewaakt kunnen worden? Dat ambtenaren en behandelaars optimaal ondersteund zouden worden in hun werk? En betrokkenen en ambtenaren zouden samenwerken op dezelfde case en inzage zouden hebben in de voor hun relevante info en status? En wat nou als er achteraf verantwoording afgelegd kan worden, omdat de audittrail automatisch bijgehouden wordt en daarmee aangetoond wordt, wie/wat/wanneer deed?
Wat nou als het er nu al allemaal voor je is?
Aan de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen en alle andere betrokkenen inclusief de politiek, wil ik vragen: waarom lukt het de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) wel om binnen zeer korte termijnen nieuwe coronasteunmaatregelen succesvol te implementeren, uit te voeren en het geld tijdig uit te betalen aan ondernemers die in aanmerking komen voor de steun? Ook hier ging het om een grote hoeveelheid gedupeerden, verschillende situaties, regels en is inleving van professionals nodig om sommige aanvragen snel tot een goed einde te brengen. Waarom lukt het de RVO wel om zeer tevreden klanten (bedrijven) te hebben en een prima verantwoording af te leggen over het gebeurde met een geautomatiseerde audittrail? Wat nou als het er nu al allemaal voor je is? Nou, het is er! Dat is onder andere door de RVO bewezen. Goede dienstverlening maakt het verschil! Wie staat er nu op om voor alle ouders die zijn getroffen het verschil te maken?
Wij helpen ook de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen, maar vooral de gedupeerde ouders, graag met een snelle uitvoering. De ouders hebben lang genoeg gewacht!
Frits van Endhoven is relatiemanager bij Blueriq